Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula till min tjej/ Sebastian Larsson

Taggad: 

  • Formula till min tjej/ Sebastian Larsson

    Publicerad av Oregistrerad på 29 december, 2007 vid 18:47

    Hej,

    Nu är det dags igen att köpa Formula efter 4 års kölbåtssegling. Denna gång måste jag nog lura med tjejen. Hon planar väl med småbrädor men nu är hon orolig att hon inte kan lyfta riggen. Hon väger 55 kg.

    Vad skall hon ha för rigg om jag själv seglar 11,0 med mina 90 kg?
    Skall hon ha en vanlig Formula eller en dam/experiencebräda? (Kan väl inte ha någon betydelse eller?)

    Det skall bli kul att åter se er igen!

    Hälsningar

    Sebastian Larsson
    Trelleborg
    SWE175

    Oregistrerad svarade 16 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    29 december, 2007 vid 19:10

    Kul nya formulaseglare.

    En riktig formulabräda är att rekommendera även om man är lite lättare. Tjejer som tävlar använder upp till 10 kvm, så omkring 9kvm borde vara lämplig storlek. Ett segel i den storleken drar man inte upp rätt upp och ner utan men “skär” upp seglet i sidled, då är det mycket lättare.

  • rillestark

    Medlem
    29 december, 2007 vid 20:09

    Skaffa en sådan här så klarar även hon med sina 55 kg att dra upp 9.0 kvm:

    http://www.easy-uphaul.com/index.html

    Säljs bland annat av surfbutiken:

    http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=17&pid=58

    Frid,

    /Richard

  • swe-64-johan

    Medlem
    30 december, 2007 vid 07:38

    @Miracle 435960 wrote:

    Skaffa en sådan här så klarar även hon med sina 55 kg att dra upp 9.0 kvm:

    http://www.easy-uphaul.com/index.html

    Säljs bland annat av surfbutiken:

    http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=17&pid=58

    Frid,

    /Richard

    Eller knyt fast ett ca 15 cm långt nedhals rep med en ögla längst ut på din gamla upphalstamp så har du ett billigt o bra “easy uphaul”. (Använder jag själv)

    mvh
    Johan, vindsurfing.se

  • swe-496

    Medlem
    30 december, 2007 vid 18:14

    Tjena Sebastian.
    Kul att du/ni ska ta upp Formula igen.
    Jag har en Lorch från 2006 att sälja om du skulle vara intresserad. Det är en rätt lättseglad bräda. Grymt snabb på kryss och inga tendenser till att skära fast i vågor på undanvind. Kan tänka mig att släppa den till ett hyfsat pris. PM:a mig om du är intresserad eller slå en signal på 070 646 17 70. Den har ett par små lagningar.

  • crashboombang

    Medlem
    30 december, 2007 vid 21:47

    …har gett upp försöken att få min tjej att börja, men det är ju kul att nån annan lyckas iaf… =)

  • Johan Hoffstedt

    Gäst
    4 januari, 2008 vid 20:25

    Varför börjar ni inte med en Kona ONE då kan ni ju segla tillsammans på lika villkor och så är det inte så dyrt heller!

    Kolla in http://www.konanordic.com och läs mera om vad som hände förra året, inte illa för att vara första året. Klassen som växer mest juust nu.

    Johan

  • perrapops

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:21

    Annars har jag en wayler 320p fun på tjejens landställe, går som ett spjut när den planar..haha

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 januari, 2008 vid 10:21

    Hej, vore kul att höra hur det går för tjejen längre fram. Ett lyckat försök kan nog få trevliga efterföljare.

    Ett bra (och antagligen redan välkänt) knep för att lättare få upp större segel på breda brädor är att försiktigt ställa sig på och trycka ner lovartskanten så att masten lyfts upp av läkanten. En hel del av det tunga vattnet rinner av utan att man behöver dra överhuvudtaget. Dessutom vrids riggen åt rätt håll av vinden.

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 januari, 2008 vid 16:37

    Det blev en iSonic 133 till henne och en riktig till mig. Så kan hon låna min RS 9,0 när det blåser lite. Det skall bli spännande att se. Annars gör det ju inte ont om jag får prova.

    Kona verkar fantastisk. Hög IQ men min reptilhjärna sätter stop. Med “leading egde”-utrustning som Formula är det fortfarande ett sökande efter bästa repan, och det är det som jag älskar med Windsurfing. Jag kan fortfarande inte tänka mig surfing utan planing – Därför är Formula det bästa alternativet för min windsurfing. TOW ökade för mig med 4-5 ggr när jag skaffade min första år 2000. Glömmer det aldrig när jag bytte från BIC med 7,8 till Starboard 175 med 10,0. Där fick dem jävlarinamma till det!

    Med Formula väljer man själv när man vill segla – Annars bestämmer vädret. Det skall bli kul och se om det hänt något sen Starboard 147 och RS3. Nu skall jag få segla med ULTRACAMS, Deb R19 SOFT+8, och en ovanligt ful fyrkantig Starboard.

    Vi ses

    Sebastian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula till min tjej/ Sebastian Larsson

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.