Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkrings fråga!

  • tobhed

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 19:36

    Som sagts innan så har även Länsförsäkringar något som heter småbåtsförsäkring som täcker windsurfing. Detta kan dock variera något beroende på var i landet man bor.

  • bill

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 20:40

    Har själv Trygg-Hansa men ingen försäkring då jag har läst följande:

    Småbåtsförsäkring
    Kan tecknas som tillägg till Hem-, Villahem- och Fritidshusförsäkring.
    Högsta ersättningsbelopp
    Högsta ersättningsbelopp är 25 000 kronor. Inom ersättningsbeloppet, 25 000 kronor, gäller följande begränsning
    • bockar, vaggor, stöttor och täckningsmaterial 2 000 kronor.
    Har du flera småbåtar måste du teckna försäkring för var och en av dem.
    Försäkringen ersätter
    Motor- och segelbåt
    • vars skrov är mindre än 5 m långt
    • med högst 15 hk motor
    • vars marknadsvärde inklusive motor och nödvändig utrustning för användning av båten inte överstiger 25 000 kr.
    Annan båt vars marknadsvärde är
    högst 25 000 kr.

    Försäkringen ersätter inte
    Windsurfingbräda.
    Vattenskoter.

    Jag lyckades inte hitta en direktlänk till avsnittet utan kopierade bara från pdf:en
    http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame11104.html
    Sidan 62.

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 20:47

    @Bill 420727 wrote:

    Har själv Trygg-Hansa men ingen försäkring då jag har läst följande:

    Småbåtsförsäkring
    Kan tecknas som tillägg till Hem-, Villahem- och Fritidshusförsäkring.
    Högsta ersättningsbelopp
    Högsta ersättningsbelopp är 25 000 kronor. Inom ersättningsbeloppet, 25 000 kronor, gäller följande begränsning
    • bockar, vaggor, stöttor och täckningsmaterial 2 000 kronor.
    Har du flera småbåtar måste du teckna försäkring för var och en av dem.
    Försäkringen ersätter
    Motor- och segelbåt
    • vars skrov är mindre än 5 m långt
    • med högst 15 hk motor
    • vars marknadsvärde inklusive motor och nödvändig utrustning för användning av båten inte överstiger 25 000 kr.
    Annan båt vars marknadsvärde är
    högst 25 000 kr.

    Försäkringen ersätter inte
    Windsurfingbräda.
    Vattenskoter.

    Jag lyckades inte hitta en direktlänk till avsnittet utan kopierade bara från pdf:en
    http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame11104.html
    Sidan 62.

    Trist för dig, moahahahaha

    Skämt å sido… villkoren för försäkringar ändras ständigt, det bästa är att ringa och kolla!
    Jag har haft båtförsäkring hos trygg hansa sen 2002 och har fortfarande… har haft både 1 och 2 brädor försäkrade samtidigt…..

    Men efter jag löste in min vattenfyllda GUN Flame 2003a så kanske dom omvärderat villkoren! 😉

  • bill

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 20:59
    El_Duderino;420730 wrote:
    Trist för dig, moahahahaha

    Borde vara trist för dig också då de förmodligen har ändrat dina villkor…
    Eller hur nyss har du använt försäkringen?
    Texten jag hittade är från 2006-01-01.

    Din edit kom under de minutrarna det tog mig att skriva alla de där bokstäverna.

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 21:05

    @Bill 420734 wrote:

    Borde vara trist för dig också då de förmodligen har ändrat dina villkor…
    Eller hur nyss har du använt försäkringen?
    Texten jag hittade är från 2006-01-01.

    Din edit kom under de minutrarna det tog mig att skriva alla de där bokstäverna.

    Bror surpuppa

    Dom har ju inte ändrat mina villkor, möjligen finns inte alternativet att skaffa en nya försäkringar när de jag har löpt ut… Men vafan, life’s a bitch and then you die… eller hur!

  • bill

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 21:15
    El_Duderino;420736 wrote:
    Bror surpuppa

    Dom har ju inte ändrat mina villkor, möjligen finns inte alternativet att skaffa en nya försäkringar när de jag har löpt ut… Men vafan, life’s a bitch and then you die… eller hur!

    Inte ens lite sur, försökte faktiskt vara hygglo och påtala att du kanske inte har den försäkring du tror, har dom inte ändrat så är det ju bra för dig.

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 21:58

    OK, det var ju hygglo iofs…

    Förnyade min försäkring senast i våras, då gällde den fortfarande…

    Men jag ska ringa och kolla läget imorgon bara för det, blir fan osöker av allt det här! 😉

  • Johan!!

    Gäst
    8 oktober, 2007 vid 23:42

    Du kan väl skriva en liten uppföljare här om du fick någon ersättning eller ej.
    Jag har nämligen också moderna försäkringar och när jag tecknade försäkringen så intygade den snälla försäljaren att den också täcker en vindsurfingutrustning.

    Men jag är ändå tveksam eftersom gubben knappt visste vad vindsurfing var.
    Så posta en fortsättning sen!…

  • swe-496

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 03:48

    Detta är saxat från Trygga Hansas villkor för båtförsäkringar 2006-04-01.
    Jag har den till ett värde av 30 000:- och betalar ca 360:-/år för den. Har varit tvungen att utnyttja den i år och det funkade smärtfritt.

    Windsurfingbräda
    Med ändring av villkorens bestämmelser omfattar försäkringen windsurfingbräda enligt följande:
    • försäkringen gäller för en bräda med högst tre segel, två master och två bommar
    • försäkringen omfattar inte lösöre för privat bruk
    • vid sjöskada omfattar försäkringen endast grundstötning, sammanstötning och strandning
    • försäkringen gäller i hela världen under 45 dagar räknat från avresetillfället från bostadsorten.

    Länk till fullständiga villkor: http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7719.html

  • el_duderino

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:26

    @El_Duderino 420750 wrote:

    Förnyade min försäkring senast i våras, då gällde den fortfarande…

    Rättelse, jag betalade in senast förra hösten så ett nytt inbetalningskort var på väg till mig tydligen 😉

    Jag betalar 330 kronor per år och försäkring, passade på att skaffa en andra försäkring till min vågbräda när jag ändå hade dom på linjen.

    Försäkringsvärde är 30 000, ingen prisskillnad på försäkringen om man väljer en lägre summa.

  • bill

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:49

    Även jag kollade möjligheterna.
    De vilkor som sa att det inte täckte vindsurfingbrädor var för tilläggsförsäkringen småbåt i hemförsäkringen.
    Däremot kan man teckna en båtförsäkring med tillägget vindsurfingutrustning.
    Jag fixade det idag och den kostar mig 330kr/år.
    Att tänka på är vad som sabbade brädan…
    Vid “sjöskada” gäller den nämligen bara vid grundstötning, samanstötning och strandning, vilket är vanligt förekommande :smirk:
    Skulle den däremot blåsa av takräcket på land täcker den för klantighet.

  • el_duderino

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:56

    Ja, jag fattade precis också skillnaden mellan småbåtsförsäkring (vilket jag trodde jag hade) och båtförsäkring med windsurfing tillägg som jag tydligen har! 🙂

    Jag gillar också strandning, det får man se upp för 😉

  • bill

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:56
    El_Duderino;420786 wrote:
    Jag betalar 330 kronor per år och försäkring, passade på att skaffa en andra försäkring till min vågbräda när jag ändå hade dom på linjen.

    Var du tvungen att ta en “hel” vindsurfingutrustningsförsäkring eller kunde du teckna en för bara den extra brädan?

  • el_duderino

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:59

    @Bill 420798 wrote:

    Var du tvungen att ta en “hel” vindsurfingutrustningsförsäkring eller kunde du teckna en för bara den extra brädan?

    Fick teckna ytterligare en “hel” försäkring.. Som jag förstått det så är det bara en bräda per försäkring

  • bill

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 07:05

    Ok.
    Fick du betala samma pris för försäkring nr2?
    Har i och för sig bara en bräda nu, men snart kommer isen till norrland och då får man väl tröstköpa några brädor…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkrings fråga!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.