Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäsongsträning?

  • Försäsongsträning?

    Publicerad av gustav1980 på 10 februari, 2007 vid 16:21

    Brukar bli ordetnligt trött efter några timmar på brädan och övertygar mig själv om att jag blir en bättre surfare de gånger det är motigt att ge sig ut i löparspåret.

    Ni som är duktiga på det här med windsurfing, kan jibba, hoppa, och köra jätte jätte fort. Hur ser försäsongsträningen ut?
    Är det gym och konditionsträning som gäller eller vilar ni med en Carlsberg i handen?

    jox svarade 17 år, 2 månader sedan 20 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 16:28

    Försäsong??? Jag har seglat vågor i snitt var tredje dag i Sverige under december och januari och aldrig varit så vältränad som nu. Tränar inte något på sidan av. Vindsurfa istället för att träna är mitt tips.

    PS: Coolt namn du valt 😀

  • gustav1980

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 16:34

    Jo visst är det det så. Det man gör blir man ju bra på.
    Men i en vardag då termometern visar -12 och snön faller krävs alternativ… 🙁

    Enkelt att välja namn när man heter nåt snyggt och har rätt ålder 😉

  • gurra1978

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 16:49

    All typ av träning gör dig till en bättre vindsurfare om du inte har möjlighet att vindsurfa nu. Springa låter vettigt för att ha kondition är viktigt om du vill segla länge när du väl har chansen (eller då det är kallt). Styrketräning är alltid bra då du orkar mera och minskar skaderisken. Dessutom behöver man inte rigga ner om du är lite överriggad för med muskler orkar du hålla i grejorna ändå. Bara fördelar med en fysiskt stark kropp.

    Spring några gånger i veckan, köp en handledsgyrogrej (du tränar underarmarna), gå på gym 2 ggr i veckan låter väl vettigt tycker jag.

  • lars_k

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 17:02

    Jag sitter och drar på en sån här på kvällarna:
    http://www.fritidsservice.se//gym/product_info.php?cPath=30_32&products_id=138&osCsid=icekmn4r5jnih01r5uj2nfi6l0
    Känns som den tränar rätt muskler och man flåsar på bra. Redan efter 10 minuter är man helt slut. Luftbromsad så den ger mer motstånd ju hårdare man drar.

  • oaxen

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 17:30

    Kombinera rodden med lite armhävningar så har du en vääldigt bred träning med ett enda redskap.

    Roddmaskin är perfekt för vs!

  • lars_k

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 17:49

    Japp. Jag kör armhävningar också. Och hantlar! Tar bra på rätt muskler!

  • levieux

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 17:56

    Allt du behöver veta finns här:

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing_fitness/index_026.htm

    Glöm inte att kolla i arkiven längs ner på sidan

  • jps

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 18:59

    Börja snösurfa. Perfekt träning! Det funkar extra bra när det är usla förutsättningar med tjock, blöt snö och för dåligt med vind 😉

  • oaxen

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 20:30

    @LeVieux 364540 wrote:

    Allt du behöver veta finns här:

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing_fitness/index_026.htm

    Glöm inte att kolla i arkiven längs ner på sidan

    Fläskigaste “fitness coach” jag sett. Trovärdigt?

    Fördelen med rodden är att den tar så många muskelgrupper på en och samma gång.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 21:30

    @Oåxen 364559 wrote:

    Fläskigaste “fitness coach” jag sett. Trovärdigt?

    Fördelen med rodden är att den tar så många muskelgrupper på en och samma gång.

    Gör man rätt är det iofs mest benträning men jag har också börjat bli kompis med roddmaskinen.

    Min erfarenhet är att när man seglar med småsegel i mycket vind så har man mest nytta av konditionen, ju svagare vind och större segel, desto mer spelar styrkan in. Sen är muskelstyrka alltid bra för att förebygga skador.

  • frippe75

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 06:38

    @Rasmus_W 364569 wrote:

    Gör man rätt är det iofs mest benträning men jag har också börjat bli kompis med roddmaskinen.

    Min erfarenhet är att när man seglar med småsegel i mycket vind så har man mest nytta av konditionen, ju svagare vind och större segel, desto mer spelar styrkan in. Sen är muskelstyrka alltid bra för att förebygga skador.

    Eftersom mitt störta problem med windsurfing är själva hajnojjan så är det simning som gäller. Nu gör jag 25 meter 17sek + att vatten starten sitter på under 5. Det ska mycket till för att jag ska bli hajmat…..

    Nej seriöst så tror jag simning är bättre än det mesta. Kanske skulle man lägga till lite underarmsträning… men samtidigt tyckte jag att jag fick lättare krampkänning i underarmar efter att ha tränat typ underarms curls och liknande…

    Men som gurra säger … att windsurfa är nog bästa tipset.. Och Gusav1920 tycker ju att vädret suger så ta en sista minuten till GC eller inse att försäsongen börjar MYCKET TIDAGARE än typ nu. Min försäsong blir 1 månad på Maui… Men då måste man som sagt börja spara…

    Så det ultimata tipset för din nästa års försäsongsträning blir att börja lägga undan pengar till nästa mars/april redan idag så du kan dra till Maui eller Sydafrika. eller kanske Kap Verde….

  • rasmus_w

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 17:54

    @frippe75 364596 wrote:

    Eftersom mitt störta problem med windsurfing är själva hajnojjan så är det simning som gäller. Nu gör jag 25 meter 17sek + att vatten starten sitter på under 5. Det ska mycket till för att jag ska bli hajmat…..

    Nej seriöst så tror jag simning är bättre än det mesta. Kanske skulle man lägga till lite underarmsträning… men samtidigt tyckte jag att jag fick lättare krampkänning i underarmar efter att ha tränat typ underarms curls och liknande…

    Men som gurra säger … att windsurfa är nog bästa tipset.. Och Gusav1920 tycker ju att vädret suger så ta en sista minuten till GC eller inse att försäsongen börjar MYCKET TIDAGARE än typ nu. Min försäsong blir 1 månad på Maui… Men då måste man som sagt börja spara…

    Simning, jo det är bra för det har man ju praktisk nytta av när man surfar. Speciellt upplever jag att man har nytta av att kunna simma korta distanser väldigt fort, av uppenbara skäl.

    Den där krampkänningen är inte så himla svår att förklara. När det gäller uthållighet och styrka gäller att man ofta måste gå ett steg bakåt innan man kan gå två framåt. Lite detaljerat: det som behövs för uthållighet och för att förhindra kramp är hög kapillärtäthet, det gör att kroppen lätt kan förse muskeln med blod. Styrka handlar däremot om tvärsnittsyta. Det som händer när du styrketränar är att muskeln växer, men antalet kapillärer förblir detsamma. Alltså minskar kapillärtätheten och uthålligheten blir sämre. Botemedlet heter att varva perioder med styrketräning och perioder med uthållighetsträning. I längden ger det muskler som både är stora, starka och och sällan får kramp. Men, som sagt, under styrketräningsperioderna går uthålligheten ner så det kan vara vettigt att tajma sina “perioder” så man maxar uthålligheten under de tid på året som man behöver den mest.

    Och visst är surfing sin egen bästa träning, men det har sina risker att inte träna nåt annat: framförallt leder det till en ganska oproportionerlig muskulatur med överutvecklade rygg- och axelmuskler och svag bröst- och bukmuskulatur. I längden kan det leda till skador, framförallt ökar svaga magmuskler risken för ryggskador rejält. Därför tycker jag att surfare ska träna sina bröstmuskler och sin bålstabilitet. Det gör inte så stor skillnad för surfingen, men det minskar skaderisken, och det blir oftast rätt lite surfat med en trasig axel eller ett rejält diskbråck.

  • gurra1978

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:16

    Alltid lika teoretiskt som vanligt där Rasmus men ibland vet du inte vad du snackar om

  • frippe75

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:36

    @Rasmus_W 364657 wrote:

    Simning, jo det är bra för det har man ju praktisk nytta av när man surfar. Speciellt upplever jag att man har nytta av att kunna simma korta distanser väldigt fort, av uppenbara skäl.

    Den där krampkänningen är inte så himla svår att förklara. När det gäller uthållighet och styrka gäller att man ofta måste gå ett steg bakåt innan man kan gå två framåt. Lite detaljerat: det som behövs för uthållighet och för att förhindra kramp är hög kapillärtäthet, det gör att kroppen lätt kan förse muskeln med blod. Styrka handlar däremot om tvärsnittsyta. Det som händer när du styrketränar är att muskeln växer, men antalet kapillärer förblir detsamma. Alltså minskar kapillärtätheten och uthålligheten blir sämre. Botemedlet heter att varva perioder med styrketräning och perioder med uthållighetsträning. I längden ger det muskler som både är stora, starka och och sällan får kramp. Men, som sagt, under styrketräningsperioderna går uthålligheten ner så det kan vara vettigt att tajma sina “perioder” så man maxar uthålligheten under de tid på året som man behöver den mest.

    Och visst är surfing sin egen bästa träning, men det har sina risker att inte träna nåt annat: framförallt leder det till en ganska oproportionerlig muskulatur med överutvecklade rygg- och axelmuskler och svag bröst- och bukmuskulatur. I längden kan det leda till skador, framförallt ökar svaga magmuskler risken för ryggskador rejält. Därför tycker jag att surfare ska träna sina bröstmuskler och sin bålstabilitet. Det gör inte så stor skillnad för surfingen, men det minskar skaderisken, och det blir oftast rätt lite surfat med en trasig axel eller ett rejält diskbråck.

    “KUL” att du nämner just diskbråck… JAg är en slöhög när det gäller träning utöver vindsurfing…

    2:a Aug förra året seglade jag på Öland. Pang sa det.. Ryggskott i 2 veckor som övergick till ett rejält diskbråck… Opererad 16 Dec… Rehabbat sedan 1:a Jan….. Mycket magträning. och bålstabiliserande träning.. Dock GRYMT tråkigt… Lite Jane-Fonda stuk… 🙂

    Borde kanske försöka lägga in magträning i vardagsrutinerna….

    DISKBRÅCK är INGET jag kan rekommendera!!!! FY FAN..

  • gurra1978

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:38

    Alltid lika teoretisk där Rasmus W men rätt ofta vet du inte vad du snackar om 😉 Att man skulle få svag magmuskulatur av enbart vindsurfing stämmer inte alls. Jag vet detta av erfarenhet och bifogar ett bildbevis på det också. Jag vet inte hur du vindsurfar men överkroppen är mycket aktiv vid vågridning och hopp så hela bukens magmuskler får sig en ordentlig omgång. Ut och surfa lite mer så får du se :smirk:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäsongsträning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.