Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågbräda tips!

  • Första vågbräda tips!

    Publicerad av alfredo på 5 januari, 2012 vid 18:15

    Hallå

    Ytterligare en person som behöver hjälp med val av vågbräda…har kollat i gamla trådar men hittade ingen som stämde in på mig.

    Detaljer:
    Längd 188cm
    Vikt 85 kg

    Har idag en Fanatic Freewave 86L, 2007 som jag använder till allt; plattvatten, hård/lätt vind och vågor. Jag har börjat köra mer i vågförhållanden de sista åren och vill träna vågridning och hopp i västkustförhållanden (Åsa, Apelviken och Läjet). Jag tycker att min Fanatic Freewave är lite för snabb…och den känns också lite för stor i hård vind. Jag vill köpa en ren vågbräda (och kanske också skaffa en FSW runt 95L). Frågan är vilken vågbräda jag ska välja. Det lutar nog åt att skaffa en bräda med fler fenor, samtidigt som jag inte vet om detta spelar någon större roll för en relativt oerfaren vågseglare. Har sneglat på Fanatic New Wave Quad (2011) och RRD Wave Thruster 84L, kanske mest för att jag hittat dem lite billigare. I och med att jag är en relativt tung seglare vill jag att brädan ska ha hygglig bärkraft samtidigt som den ska kännas mindre i hård vind – omöjlig ekvation? Jag är väldigt tacksam för alla tips!

    Detaljer:
    Längd 188cm
    Vikt 85 kg

    svenne svarade 12 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 18:24

    Seriöst, så har jag en bräda till dig. Men om jag säger vad den heter så skulle jag få skäll för att jag gör gratisreklam.

  • ola-h

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 18:29

    Är lite osäker på om den där rrd-thrustern är så värst… Men annars gör du helrätt i att titta ut något i lämplig storlek och sedan låta priset avgöra. Inte för att det inte skiljer mellan olika brädor. Tvärtom spelar denbräda du kör avgörande roll för i vilken riktning din vågsegling kommer att utvecklas. Men som lite ny i vågor vet du ju antagligen inte riktigt exakt vad du kommer att gilla. Så det är helt enkelt bara att chansa. För att undvika vissa sällsynta felköp kan du ju (lite som du gjort) leta på ett gäng presumtiva dealar och sedan fråga få lite råd här på konfen.

    RRD thrustern har jag visserligen inte testat, men hört en del tveksamt om – välj hellre deras twin i så fall.
    Fanatic ’11 quad är en rätt radikal bräda, kanske onödigt radikal. Även här en twin-varianten ett säkert kort.
    Andra säkra kort är nog Quatro tempo, eller rom du vill köpa äldre/billigare en EVO 80 (07-09) som fortfarande står sig som en av de bästa brädorna att lära sig rida vågor på. JPs twin/quads är generellt sett också säkra kort.

  • ola-h

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 18:31

    Svennes bräda känner jag väl till… möjligen i underkant storleksmässigt, men har du en storebrorsbräda som reserv kommer den bräda rocka fett så fort det är vind nog för att bygga vågor på västkusten.

  • alfredo

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 19:03

    Oj redan svar! Tack Ola för tipsen! Ska kolla runt lite efter brädor och tester i dagarna…blir ju onekligen intresserad av vad Svenne har för bräda bakom örat, kanske något egentillverkat, upplagt under säljes?

  • ola-h

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 19:33

    Eftersom jag själv inte har några ekonomiska intressen i det hela kan jag tipsa om att klicka på boardcorner.se och kolla in “Project 80”. En quad-design som jag shapade före Simmer-tiden. Snabb och lättkörd och bra som både quad och twin. Du kan säkert flirta till dig ett bra pris…

  • alfredo

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 20:20

    Ola, ska kolla in den! Kollat lite nu på RRD Wave Cult Quad 2011, 83L? Rätt ok volym för mig och enligt vad jag läst så verkar det vara en rätt förlåtande bräda.

  • r_k

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 22:14

    OT: Blir det någon fortsättning på boardcorners egna brädor nu när er designer ritar för Simmer?

  • styret

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 22:20

    Jag har en av svennes P80. Tycker den är grym!

    Seglar du såhär års så får du gärna provsegla den nån gång. Jag seglar skånska och halländska västkusten upp till Halmstad rätt ofta och orkar ändå sällan köra några längre pass ändå såhär års.

  • svenne

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 22:50
    R_K;678932 wrote:
    OT: Blir det någon fortsättning på boardcorners egna brädor nu när er designer ritar för Simmer?

    Kan du ge dig på!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågbräda tips!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.