Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis för en tung surfare.

  • bwss-bg

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:40
    v-thun;572249 wrote:
    Gäller de rent generellt? Liksom Hellgren har jag en freestyle och skulle vilja ha något mindre de riktigt blåsiga dagarna. Tänkte försöka komma undan med en billig vådbräda.

    Jag väger 65kg och har inga som helst erfarenheter av vågor! Skulle en 65 liters bräda funka bra för mig?

    NEJ! 65 litersbrädor är endast för nukleära förhållanden (typ 3,7) och möjligen för lite större segel för de som är riktigt duktiga seglare som håller till på spots med stabila förhållanden.

  • hellgren

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:41
    surfmeister;572185 wrote:
    Varför inte satsa på en stubbie runt 90 liter? Onwater säljer Evo 91 ´06 (91 liter, 62cm) för 6990 sek som säkert går att pruta lite. Tar mkt vikt och svänger som en dröm mao perfekt för svenska vågförhållanden. Har själv seglat E90 och var mkt överaskad över hur bra den svänger. Ola kan säkert berätta mer om brädan.

    Låter faktiskt inte helt fel.. Men samtidigt kanske 90 liter är att pusha det lite väl mycket om jag vill få åka nått alls?

  • dr-masse

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:59
    hellgren;572257 wrote:
    Låter faktiskt inte helt fel.. Men samtidigt kanske 90 liter är att pusha det lite väl mycket om jag vill få åka nått alls?

    Den kommer med största sannolikhet att kännas minst lika stor som Naishen på 95 liter, sannolikt lite större pga bredd och var volymen ligger i brädan.

  • feg

    Medlem
    1 september, 2009 vid 21:36

    Som Masse säger är placeringen av volymen extremt viktigt.

    För oss lite “fetare” funkar det nog bäst med breda brädor med centrerad volym vilket upplevs stadigare i “u-läge” och lättare kommer upp i ytläge när vinden fyller seglet.

    Vill du vindsurfa vågor så tycker jag du ska skaffa en nyare dedikerad vågis med stor volym och bredd.
    Tidigare genartioners största vågisar ser antingen ut som tjockare/högre versioner av sina mindre syskon eller liknar mer en liten freeride vilket inte går så kul i vågorna.

    EVO brädorna på 90-100 L har jag suktat efter men inte slagit till på. Istället köpte jag en bräda som ligger på gränsen för fysikens lagar och försöker därmed anpassa min fysik till den nu i efterhand. 🙂

    /Jocke

  • hellgren

    Medlem
    1 september, 2009 vid 22:50

    Haha! Lycka till med det feg, den tanke banan har jag alltid, funkar dock mindre ofta.

    Men ok, en nyare vågis helt enkelt.. Det låter ju billigt o bra..

  • rasmus_w

    Medlem
    1 september, 2009 vid 23:01
    BWSS BG;572256 wrote:
    NEJ! 65 litersbrädor är endast för nukleära förhållanden (typ 3,7) och möjligen för lite större segel för de som är riktigt duktiga seglare som håller till på spots med stabila förhållanden.

    Stämmer utmärkt om man väger 80 kilo, men inte om man väger 65. Däremot vill nog en 65-kilosseglare ha lite rakare botten på sin 65-litare än vad 80-kilosseglaren vill ha.

  • v-thun

    Medlem
    2 september, 2009 vid 05:49
    Rasmus_W;572300 wrote:
    Stämmer utmärkt om man väger 80 kilo, men inte om man väger 65. Däremot vill nog en 65-kilosseglare ha lite rakare botten på sin 65-litare än vad 80-kilosseglaren vill ha.

    Vad menar du?

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 07:21

    Hellgren: Ja EVO 90/91 skulle vara grym och kommer mycket riktigt kännas betydligt stabilare och flytigare än vad volymen anger. Det finns till och med en spridd myt att EVO-brädorna alltid har mer volym än vad Starboard anger (trots att mätningar visar att volymen i verkligheten stämmer rätt bra med vad som anges). Men vi snackar ju lite mer pengar än för den beggade Naishen.

    v-thun (Rasmus, BWSS etc): Njae, det förefaller inte vara så enkelt att det “ideala” förhållandet mellan volym och seglarens vikt är samma om man är tung som om man är lätt. Medan jag är helt säker på att t ex en EVO 90 blir tämligen lättseglad för 100 pannor Hellgren så tror jag en 55 litare (eller 59-litare då, om vi istället kör 90% av din vikt) blir en rätt så extrem bräda för dig och dina 65 kilo.

    Men runt 70 liter (68-74 kanske) finns det en hel del intressant. EN klassisk vågis, fast någon av de med snabb rocker, kommer funka grymt som hårdvindare för dig (5.0 och nedåt och även 5.3 om det kniper). Jag skulle dock säga att ju mer “äkta” vågsegling (på stäen som Torö etc) du vill göra, desto mer kan det löna sig med aningen extra volym (70+). Men om det är mer “blasting” så kan du lägg gå på en strax under 70 (Mag kanske har kvar sin Acid 68? Den skulle vara grym).

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 08:03

    Ok, så nu handlar det om pengen istället.. Får känna lite på hur mycket jag kan lyckas skrapa ihop.. Helst vill man ju köpa nått denna månad då det här är en underbar surfmånad..

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2009 vid 08:30
    v-thun;572329 wrote:
    Vad menar du?

    Jag menar att en 65 liters bräda är betydligt extremare för en 80-kilos seglare än för en 65 kilos. Men 65-litare är ofta brädor med väldigt kontrollorienterad formgivning, böjda som bananer och så vidare. En lättare seglare använder samma bräda i något mindre extrema förhållanden och behöver därmed inte en lika kontrollorienterad design.

    Däremot gäller nog Olas invändning, jag har för mig att han nån annan gång har varit inne på att det handlar om att brädan bär seglarens vikt plus riggens vikt och i så fall borde riggens vikt spela större roll för en lätt seglare än en tung.

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 09:28

    Njae, jag vet inte om det är helt sant. De flesta brädor under 70 liter är nog från början utvecklade för lättare seglare. Starboards “minstingar” är t ex snarare aningens snabbare (lite mindre rocker) än de lite större.

    Men när det gäller vikt/volym har du rätt – viss bör man räkna med riggens och brädans egen vikt också om man vil öka jämförbarheten.

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 10:44

    Kollade lite på den evo:n dom har på onwater.. Är inte wood:en väldigt känslig? Eller är det bara nått jag fått för mig?

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 10:52

    Alla brädor kan väl pajja, men att döma av antalet reklamationer (internationellt) verkar Starboards wood hålla bra. Man får väl ta det med en nypa salt, men enligt egen utsago har deras vågisar (både wood och technora) lägst reklamationsgrad av alla som tillverkar i Cobrafabriken.

    Själv tycker jag de håller extremt bra för diverse stenkontakt och andra typer av slag (vilket är vad jag “testar”). Och kollar man in vidos på Philip Köster (som kör en standard wood produkationsbräda) verkar de ju hålla för hopp med. Landningarna efter de tio meter höga dubbelframåtarna sitter ju inte alltid klockrent…

    Så när det gälelr vågbrädor tror jag du kan lita på wood (slalom och freeride är lättare konstruktioenr och därmed inte lika starka).

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 11:00

    Fan vilken koll du har Ola! Tack för all info!

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 15:07

    Fick syn på en mistral score proto -03 93 liter..

    Kan det va nått? Eller är det dom vi pratat om tidigare som gäller? Va bra pris på denna.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis för en tung surfare.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.