Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Forward loop Moulay Marocko

  • Forward loop Moulay Marocko

    Publicerad av frisco på 30 maj, 2016 vid 09:26

    Hej alla,

    Kom tillbaka från en grym vecka i Moulay Bouzerktoun i marocko där jag genomförde en clinic för att lära mig att loopa.

    Spotten ligger 30 min norr om Essaouira lite basic men grymma förhållanden. Starboard tack med sideshore conditions. Fantastisk mat & trevliga människor.

    Kursen genomfördes av Jem Hall som är en fantastisk lärare med video feedback värje dag. Kan starkt rekommandera honom i fall ni vill utvecklas.
    http://www.jemhall.com/

    Aloha!

    Frisco

    stefan_gbg svarade 7 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • snej

    Medlem
    30 maj, 2016 vid 10:04

    Då blir man lite nyfiken på hur det gick med loopandet? Har själv funderat på denna manöver i många år men jag har inte den mentala biten med mig, dvs jag är en fegis. Tänker att man kanske blir mer pushad till att testa om man går en clinic?

  • canoya

    Medlem
    30 maj, 2016 vid 14:18

    @Snej 739385 wrote:

    Tänker att man kanske blir mer pushad till att testa om man går en clinic?

    Du blir absolut mer pushad på en clinic!
    Jag var på en clinic med Jem som coach i Jeri i december och är anmäld till samma i år igen!

    /Håkan

  • tws

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 11:26

    Give me a break her da. Dette er en mannen som foreslår downwind for din første loop! Jeg har aldri sett et tips fra Jem Hall som har løst problemet. Da ville dere ikke reist tilbake for ny klinikk. Der er bare øl og vin og gap og skrik.

  • stefan_gbg

    Medlem
    1 juni, 2016 vid 06:09

    Kul att läsa.
    Jag var med på Jems andra vecka. Det var mitt tredje besök i Moulay och jag kan bara skriva under det är ett fantastiskt ställe om man vill fokusera på surfing.
    Vinden är pålitlig och vågorna bra, det blir sällan monsterstort och ingen shorebreak att tala om.

    AWT var på besök när jag var där så vi fick möjlighet att se och prata med dom bästa seglarna. Grymt roligt att se hur det funkar i vindsurfing-cirkusen.
    Vi satt och pratade med en amerikan i 20 minuter var på min kompis frågade, om Kevin Pritchard var på minglet. Varpå amerikanen sa att det är ju jag. Inte som att prata med Zlatan men ändå.

    Det var min andra clinic med Jem, vill man få en boost i sin utveckling så är det starkt rekommenderat. Man lär sig otroligt mycket inte bara från Jem utan från dom andra deltagarna. Man sporrar varandra och kommer med egna erfarenheter. Jem fokuserar mycket på att ha en bra grund så som slag, gippar och seglingsstrategi, saker som möjliggör att man får möjligheter att fånga så många bra vågor och hopp som man bara kan.
    Ge dig själve en boost, anmäl dig till en clinc på jemhall,com. Kolla in https://vimeo.com/channels/top100windsurfingtips

    /Stefan

  • stefan_gbg

    Medlem
    1 juni, 2016 vid 13:10

    @Snej 739385 wrote:

    Då blir man lite nyfiken på hur det gick med loopandet? Har själv funderat på denna manöver i många år men jag har inte den mentala biten med mig, dvs jag är en fegis. Tänker att man kanske blir mer pushad till att testa om man går en clinic?

    Man blir definitivt mer pushad av andra. Kan bara rekommendera att åka.

  • stefan_gbg

    Medlem
    1 juni, 2016 vid 13:13

    @tws 739404 wrote:

    Give me a break her da. Dette er en mannen som foreslår downwind for din første loop! Jeg har aldri sett et tips fra Jem Hall som har løst problemet. Da ville dere ikke reist tilbake for ny klinikk. Der er bare øl og vin og gap og skrik.

    Efter 5-6 timmars hård surfing är man inte stark på vare sig öl eller vin. Något gap och skrik har inte jag hört ialla fall. Bortsett från en fransk coach som uppenbara sig på stranden med en grupp fransmän.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2016 vid 16:53

    @tws 739404 wrote:

    Give me a break her da. Dette er en mannen som foreslår downwind for din første loop! Jeg har aldri sett et tips fra Jem Hall som har løst problemet. Da ville dere ikke reist tilbake for ny klinikk. Der er bare øl og vin og gap og skrik.

    Precis som vilken svensk charterresa som helst då:santa:

  • hakman

    Medlem
    1 juni, 2016 vid 19:26

    Blir loopclinic med svensk regi i år.

    @StraightOuttaFiskeback

    /Erik

  • stefan_gbg

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 13:35

    Sign me:-)

  • snaffe

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 19:31

    Hur e stället på sommaren. Får man vågor eller är det för litet då?

  • _frippe_

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 21:20

    Jag har varit där tre somrar (juni-juli) och kört allt från knähögt till upp mot logo en extrem dag. Alltid down the line med många svängar per våg. Och väldigt vindsäkert. Perfekt ställe att lära sig vågrida på men kanske den mer erfarne saknar lite tryck i vågen…

  • snaffe

    Medlem
    4 juni, 2016 vid 16:10

    Knähögt kanske inte låter superkul, men allt över midja är ju rätt skoj Bättre eller sämre vågor om man tänker på gran canaria eller tenneriffa under sommartid? Vinkeln verkar ju bättre.

  • _frippe_

    Medlem
    4 juni, 2016 vid 21:35

    Knähögt kanske var ett understatement, du får nog minst midjehögt. Nu var det ju ett tag sedan jag var där men jag tycker det var mycket bättre än El Medano och Pozo. Mycket bättre vinkel och längre vågor. Är man duktig kan man plocka tio svängar på vågen en bra dag.

  • snaffe

    Medlem
    5 juni, 2016 vid 11:59

    Låter bra, funderar starkt på att dra dit nästa sommar. Brukar du bo i ESSAOUIRA? Där finns väl lite fler boende och matställe om jag fattat rätt.

  • _frippe_

    Medlem
    5 juni, 2016 vid 17:18

    Ja vi har bott i Essaouira alla tre gånger. Det är en charmig gammal stad med en del turister. Moulay var bara en lite håla som knappt hade rinnande vatten när jag var där senast (2008). Jag tror restaurangen Lawama i Moulay har rum om man ändå vill bo där. I Essaouira hyr man lägenhet av privatpersoner och det finns massor. Man behöver inte boka utan folk står och viftar med nycklar när man kommer in i stan. Men nu kanske AirBnB finns där också….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Forward loop Moulay Marocko

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.