Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fot stroppar position?

  • Fot stroppar position?

    Publicerad av mrquality på 10 april, 2017 vid 19:23

    :confused2:
    Hej!
    Efter 8 månader har äntligen “börjat full planing” :laugh::laugh::laugh:
    Häftigt känsla! Nu vet jag inte om ska försöka byta plats på fotstopparna och montera lite längre back. Vad skulle påverka det?Bifogar en bild med posistioner.
    En sak till som jag har tänkt är, vilket “wind range” kan ha en bräda som är relativ stor 160lt? Igår blåste inte så mycket men i byar brädan började plana och ibland det känns det som den började flyga iväg. 🙂

    mrquality svarade 6 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dendrite

    Medlem
    10 april, 2017 vid 19:37

    Hehe minns när jag började flytta bak stropparna på min första bräda 🙂
    Testa att sätta dem i mittenläget. Du kommer ändå vilja stå längre ut och bak på brädan när det går undan så det kommer kännas mer naturligt att ha stropparna där. Fast lite svårare att komma i dem blir det ju.

  • bicless

    Medlem
    10 april, 2017 vid 22:41

    Håller med föregående inlägg. Gällande vindstyrka så är en mindre bräda på säg 110 liter mer lättarekontrollerad än en större på 160 liter i grov sjö och kraftig vind. Men med teknik, rätt fena, rätt segel och inte allt för choppigt vatten kan du köra även en 160 liters bräda även en hyfsad bit över 10m/s utan att det känns okontrollerat.

  • malibu

    Medlem
    11 april, 2017 vid 07:57

    Så länge det är plattvatten kan du ha en relativt stor bräda även i hårdare vindar. I vågor däremot…

    Edit: Minns själv när jag planade första gången. Det var ren side shore och jag planade för fullt rakt mot stranden men tänkte “fuck it”. Blev en jävla krash och jag bröt nosen på brädan 🙂

  • mexi_

    Medlem
    11 april, 2017 vid 10:43

    bak och ut gör att du får mer kontroll och mer fart och mer kul, mer av allt liksom 😉

  • mrquality

    Medlem
    11 april, 2017 vid 14:41

    Tack för tipset! Ska testa montera i mittläget då. Min fena är storlek 50, då kanske ska fundera köpa en mindre variant och använda när det blåser rätt mycket. Enligt konstruktör min bräda kan montera segel från 7.0 tom 10 då jag funderar med en 10 det betyder att man ska går ut med 3m/s typ??Starboard säger att 2017 har uppgraderat o har en större “Wind range” men specificera inte om det är 10-12-14 m/s. Iaf jag börja flytta stopparna 😉

  • alltidxx

    Medlem
    11 april, 2017 vid 15:10

    Jag har samma bräda som dig för lättare vindar, men nåt år äldre modell, och jag tänker att det ska gå att plana från 6 m/s och över även om jag inte hunnit testa än. Jag väger 100kg kg så även om jag har 11m2 som största segel så tvivlar jag på att jag planar i lägre vind.

  • mrquality

    Medlem
    12 april, 2017 vid 15:15

    Så fort jag ändra position på fot stopparna jag gissar att jag ska ändra även position på hängselelinor eller hur???

  • alltidxx

    Medlem
    12 april, 2017 vid 16:35

    Inte position direkt, möjligtvis längden. Men det märker du.

  • dendrite

    Medlem
    12 april, 2017 vid 17:42

    Position på hängseletamparna får man (i alla fall jag) ändra lite hela tiden beroende på segelstorlek, hur mycket vind det är med mera.

  • mrquality

    Medlem
    15 april, 2017 vid 12:56


    Nu håller på med fotstopparna :laugh: Imorgon kommer jag att testa även i vattnet

  • hakuna

    Medlem
    15 april, 2017 vid 16:14

    Angående fenan, vad har du för segelstorlek? Det finns de som hävdar att man ska ha fler fenor än segelstorlekar. Kanske lite överdrivet, men 50 cm låter långt.
    Jag är iofs inte så inne på stora grejer, kör mest vågor.

  • mrquality

    Medlem
    16 april, 2017 vid 18:33

    Jag använder en 6.7 min största segel just nu. Jag håller på att leta efter ännu större for att kunna gå ut även med lätt vind. Men jag har kört med 4.7-5.4 när det blåste 15m/s. Enligt Starboard mi bräda borde montera en fena 46-54 och en segel storlek 7.0-10.0. Om jag skulle välja en mindre fena kanske jag behöver mer vind för att kunna plana ordentligt eller?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fot stroppar position?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.