Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fotstroppar – användande och skaderisk

  • Fotstroppar – användande och skaderisk

    Publicerad av cobainwindsurfer på 9 april, 2014 vid 11:27

    Skulle behöva lite rådgivning angående fotstroppar för freeride och slalom. Vad jag förstått ska fötterna sitta tight i stropparna och så långt in så att lilltån syns, andra verkar ha dem betydligt längre in ? Som relativt ny att köra med stroppar, bör man ha dem mer lösa i början, så man inte riskerar fastna? Någon som har något bra tips?:confused:

    mattias-j svarade 9 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • surfbird

    Medlem
    9 april, 2014 vid 13:45

    Hej

    Det finns nog flera aspekter man skall tänka på. Dock har jag själv brutit lisfrancs leden (hålfoten) pga av att jag körde med för trånga fotstroppar. Den skadan blir man aldrig riktigt bra från tyvärr…

    Så min rekommendation är att köra med ganska stora fotstroppar så att hålfotsleden är så långt in i fotstroppen. Då minskar iaf risken för denna skada.

  • billie

    Medlem
    9 april, 2014 vid 14:59

    Jag vill gärna ha fötterna långt in i stropparna men det kan vara lurigt att få ut dem fort. Jag använder mest skor så när jag hittat bra passform så virar jag eltape runt stroppparna . Mycket lättare att komma ur då.
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/GetConnected.pdf

  • mackee

    Medlem
    9 april, 2014 vid 19:30

    @surfbird 722313 wrote:

    Hej

    Det finns nog flera aspekter man skall tänka på. Dock har jag själv brutit lisfrancs leden (hålfoten) pga av att jag körde med för trånga fotstroppar. Den skadan blir man aldrig riktigt bra från tyvärr…

    Så min rekommendation är att köra med ganska stora fotstroppar så att hålfotsleden är så långt in i fotstroppen. Då minskar iaf risken för denna skada.

    Tror det är farligt att ha stora stoppar så man kommer in långt , dock farligt att ha smala stroppar.
    Känns som dom flesta lossar lite på stropparna när man tar på sig skor efter barfota surf
    man bör nog skruva om dom till bredare istället

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    9 april, 2014 vid 23:23

    Bra tips med eltapen, ska köra med det i förebyggande syfte när jag kör skor. (Har en slags fotledsknäckar-paranoia flera månader efter jag läste “Benbrott i dammen idag”-tråden. Någon som vet hur det är med han?) Efter att ha kollat bild nedan på lisfrancs leden inser jag kanske att det är som Sufrbird skrev att man kanske ska ha fötterna längre in (+ lite glapp som ny i stropparna) för att minska risken (lederna borde vara starkare ju längre in mot skeenbenet man kommer).

  • kapten-k

    Medlem
    10 april, 2014 vid 22:20

    Jag vill ha in foten så långt att jag kan vinkla upp stortån så foten sitter fast.. Men det är väl en smaksak.

  • swe117

    Medlem
    11 april, 2014 vid 19:33

    @mackee 722317 wrote:

    Tror det är farligt att ha stora stoppar så man kommer in långt , dock farligt att ha smala stroppar.
    Känns som dom flesta lossar lite på stropparna när man tar på sig skor efter barfota surf
    man bör nog skruva om dom till bredare istället

    Håller med Mackee, det är troligen större risk att fastna med foten och skada sig om du har förstora stroppar. Foten glider lättare ur om du inte passerat bredaste punkten över foten i stroppen. Sen är det stor skillnad på placering av fot och stropp, mellan freestyle och slalom. För slalom bör tån bara kika fram genom stroppen så får du också mer tryck på brädans kant för bättre höjd och fart.

  • seve1000

    Medlem
    12 april, 2014 vid 06:27

    @SWE117 722367 wrote:

    Håller med Mackee, det är troligen större risk att fastna med foten och skada sig om du har förstora stroppar. Foten glider lättare ur om du inte passerat bredaste punkten över foten i stroppen. Sen är det stor skillnad på placering av fot och stropp, mellan freestyle och slalom. För slalom bör tån bara kika fram genom stroppen så får du också mer tryck på brädans kant för bättre höjd och fart.

    Jo jo men har man 47 som jag får ju brädtillverkarna sätta stropparna mitt på brädan;-)
    Jag körde mistral 41 i Luderitz kanalen, skulle jag bara låta tån sticka ut på den bakstroppen skulle hälen slå i kanalkanten:-) 41:an är 10cm bredare än min fot är lång;-)

  • mattias-j

    Medlem
    14 april, 2014 vid 20:53

    @cobainwindsurfer 722323 wrote:

    Bra tips med eltapen, ska köra med det i förebyggande syfte när jag kör skor. (Har en slags fotledsknäckar-paranoia flera månader efter jag läste “Benbrott i dammen idag”-tråden. Någon som vet hur det är med han?) Efter att ha kollat bild nedan på lisfrancs leden inser jag kanske att det är som Sufrbird skrev att man kanske ska ha fötterna längre in (+ lite glapp som ny i stropparna) för att minska risken (lederna borde vara starkare ju längre in mot skeenbenet man kommer).

    Det är skapligt, tackar som frågar… 🙂
    Jag använder numera de yttersta skruvhålen för att få en så bred stropp som möjligt. Då har man fortfarande en chans att lyckas vrida loss foten om man vurpar illa. Foten måste ju in så man kan lyfta och “styra” med tårna. Detta har funkat ok för mig.

    Efter en lisfrancs fraktur blir foten aldrig riktigt bra igen. Min är lite krokig och knölig och man får värk så fort man ansträngt sig lite. Så försök att undvika denna skadan….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fotstroppar – användande och skaderisk

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.