Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar – inte helt ofarliga!

  • Fotstroppar – inte helt ofarliga!

    Publicerad av herr-pelegrin på 21 augusti, 2012 vid 14:39

    Det här är säkert ingen nyhet för vana windsurfare, som vet riskerna med att fastna, men jag vill ändå passa på att höja ett varnande finger för usla fotstroppar – Drakestroppar (till iSonic)! Jag har aldrig fastnat så rejält som i dessa stroppar. Det renderade bl a i att jag satt nitad kvar i brädan i en gipp och skadade foten.

    Efter kort research köpte jag Dakine Core Contour på Surfspot – mycket sköna stroppar där jag t o m känner mig säker vid rätt hård körning i chopp, trots foten (!).

    herr-pelegrin svarade 11 år, 7 månader sedan 21 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 14:52

    Och jag som valde bort Core Contour för att jag tycker att man sitter kvar för hårt i de (våg och freestyle)… 😉

    (väldigt sköna stroppar, annars, se till att använda brickorna rätt och inte glömma metallbiten)

  • _frippe_

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 15:07

    Och egentligen är det väl skorna som är det stora problemet… utan skor så fastnar man inte alls lika lätt men det blir ju lite kallt samt obekvämt om det är stenig botten. Ett par så tunna och släta skor som möjligt (inkl. sulan) minskar också risken att fastna i stroppen

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 15:09

    Instämmer med Masse. Just Core Contour är lite kända för att ha problem med att man fastnar. Och dessa är de enda stroppar som jag genom alla år fastnat ordentligt i. Det hela beror på att de är lite elastiska så det blir en slags gummibandseffekt och foten kilas liksom fast.

    Men allt beror ju dessutom på fotshape, deckshape, struktur och material i footpads mm. Så det är inte konstigt att det blir lite olika smak på vilka stroppar som funkar.

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 15:11

    Frippe har också en poäng. Många skor är alldeles för bra grepp, med massa konstiga ojämnheter på sidorna och i sulan. Tack jag vet ja Atan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 15:58

    Lustigt att samma stroppar kan uppfattas så olika. Jag gillar valvbågen, att de är styva (fasta) och inte har något löst tyg (el dyl) som kan nypa fast i skon. Drakestropparna var precis tvärtom = usla.

    Jag klarar inte att surfa utan skor där jag kör men jag förstår att det fungerar bättre utan. Vad gäller Dakine Contour-stropparna så kan det ju vara så att de fungerar bra med mina våtskor men sämre med andra.

    Jag vill ändå understryka just att Contour är formfasta och därför håller fin båge. En orsak kan ju vara att storleken regleras med skruvarna istället för cardborrevaianter.

    Vad gäller elastisiteten så ställer jag mig direkt frågande? Att de skulle vara elastiska så att man därav fastnar märkte jag inget av. Har vi kört samma stroppar?

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 16:25

    Kärnan är av en slags plast i Core Contour. Den är lite elastisk. Däremot är vadderingen relativt hård. I en vanlig stropp är kärnan (av vävt band) mycket mer oelastisk (lite töjbar, men inte direkt fjädrande), men oftast är det mjukare vaddering.

    Troligen är det inga problem med Core Contour vid freeride. Men i våg kan det hända att man i någon manöver trycks in i stroppen väldigt hårt, men i ögonblicket efter kanske man kraschar och blir släpad av vågen. Det är i den typen av situationer som man kan bli sittande för hårt i Core Contour.

    Men som sagt, förutom den saker tycker även jag att de är sjukt sköna. Hela brädan känns ju lättare och mer direkt i känslan med dessa stroppar. Så har man inga problem med att man fastnar i dem så är ju allt frid och fröjd.

  • kinetic

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 17:52

    Justera stropparna MINDRE. På min Formula var stropparna först stora (vanliga F2-stroppar!), fanns klara tendenser att “fastna” i stropparna, var svårt att få ur den bakre foten främst. Gjorde sedan stropparna betydligt mindre, dvs så foten går in max 1/3 typ. Tendenserna med att fastna är borta, inga problem att få ur foten.

  • m3lk3r

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 17:52

    ja det är ju ett jobbigt problem. jag halkar ur stropparna väldigt lätt men samtidigt sitter de ändå i sjukt hårt när jag vågrider vilket gör att benen vrider sig läskigt mycket när jag ramlar.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 18:18

    Tack OLA H för att Du utvecklade! “Sjukt sköna” håller jag med om. Det var ungefär min första reaktion.

    Att sitta fast med en fot och få en kraftig vridning i fall är inte kul. För rätt många år sedan var jag åskådare när min dotter körde SM i wakeboard i Jönköping. När killarna körde så stod det en yngling i kryckor från Matfors wakeboardklubb och tittade på när hans bror tävlade ute på vattnet. Om jag kommer ihåg rätt sa hade ynglingen brutit benet vid wakeboardåkning. Den stackarn fick nu se hur brorsan körde av sitt lårben i ett hopp. Ena foten hade åkt ut bindningen och det andra benet vreds av vid nedslaget. Ingen lyckad dag!

    Som Kinetic säger är det nog viktigt att försöka hitta ett lagom läge så man inte fastnar. Om man sedan ska ha tighta eller rätt öppna stroppar kan det säkert finnas lite uppfattningar om….?

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 19:53

    Wakeboard är ju lite annorlunda. Liksom i snowboard bygger det hela där på att man INTE åker ur bindningen. Så länge båda fötterna sitter fast är man avsevärt mer säker.

    I vindsurfing är det ju mer komplicerat. När det gäller stroppstorlek beror det både på tycke och smak samt på disciplin. Seglar man vågor måste man mer eller mindre ha stropparna rätt stora så att man nästan får in foten till benet. Inte riktigt, men nästan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 20:59

    Wakeboardbindningarna är ju riktigt tighta. Utan diskmedel har man svårt att komma i. Det som kan vara gemensamt med windsurfing ur risksynpunkt är ju just när en fot är lös och den andra sitter fast.

    Jag gillar nog också när stropparna inte känns för små och vill nog ha i en bra bit av foten…

  • Aquario

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 08:03

    Har precis börjat använda stropparna, men när man är överriggad och det känns som det går riktigt fort brukar jag fega ur och köra med fötterna ovanpå stropparna istället. Vad förlorar man på detta beteende jämfört med att kila fast sig och hoppas på det bästa vid ett kastfall?

  • dr-masse

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 08:16

    Du förlorar rätt mycket, både fart och kontroll.

    När det börjar gå fort och du känner att du behöver fega ur, styr upp i vind i stället för att minska kraften i seglet. Viktigt som tusan att prylarna känns balanserade, så kolla att bom, stroppar (storlek och placering) sitter på rätt ställe. Osäker? Fråga någon som seglat lite mer, man brukar alltid få svar, det är så sällan vi som vindsurfat lite längre får dela våra kunskaper med någon som faktiskt är intresserad… ha, ha! 😀

    Stroppar är ju helt nödvändiga i vår sport om man vill köra snabbare och lite mer avancerat, helt ovetenskapligt skulle jag dock tro att den stora majoriteten av skador (fötter, fotleder, knän etc) i vindsurfing är kopplat till att vi har fasta fotstroppar.

  • challgren

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 08:32

    Gillar verkligen känslan i Core Contour, de är mina favvostroppar alla kategorier…MEN…på senare år så får jag sjukt mycket skav av stropparna på stortåknölen och köttiga sår till följd av det.
    Någon mer som råkat ut för det eller är det mina fötter som helt enkelt inte passar stropparna längre?

  • tsurf

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 09:47
    dr Masse;696046 wrote:
    Och jag som valde bort Core Contour för att jag tycker att man sitter kvar för hårt i de (våg och freestyle)… 😉

    (väldigt sköna stroppar, annars, se till att använda brickorna rätt och inte glömma metallbiten)

    Håller med man sugs fast i Core Contour stropparna lite läskigt i 30knop. Jag bytte till Dakine Primo stroppar som är mycket säkrare stroppar att komma ut ur.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.