Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar – inte helt ofarliga!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 09:59

    Om Contoure-stropparna finns tydligen en hel del både positivt och negativt att säga. Om vi ska gå lite vidare i diskussionen och ge vägledning till åkare som undrar kring originalstroppar på fabriksbrädor eller vilka stroppar man bör köpa om man inte är nöjd med originalen. Ur mitt ringa perspektiv kan jag konstatera:

    DRAKE till Starboard – Katastrof! Usla att reglera ( trots sifferskala) och mycket lätta att fastna i. Varning för dessa!

    JP-STROPPAR – Sköna med bra båge. Det ska rätt mycket tryck till för att man ska riskera att fastna med våtskor.

  • Aquario

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 11:23
    Herr Pelegrin;696125 wrote:
    JP-STROPPAR – Sköna med bra båge. Det ska rätt mycket tryck till för att man ska riskera att fastna med våtskor.

    Då är det tur att man har en JP så att man slipper fega ur och stå ovanpå stropparna.

    Ikväll blir det åka av. 😀

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/fiveDaysForecast.do?geonameid=2720289&redirect=false

  • hakman

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 12:54

    Eeeh Drake är svinbra, bästa freestylestropparna du kan hitta… Bra för barfota och greppet håller i airmoves. Ställ in rätt storlek bara så får du release när det behövs.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 15:37

    Håkman – Efter en hel del fixande ställde jag in rätt storlek på Drake och satt hopplöst fast, därav skadan i foten. Har Du samma variant – svartvit med siffergraderingar, 2011?

  • mahi

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 19:56

    DaKine Core Contour stroppar använde jag tidigare, slutade då jag fastnade i dem ett par gånger.
    Jag tycker de är bra på större brädor i lättvind men inte när det brallar på och man vill sitta fast utan att fastna.

    Har bra erfarenhet av Drake stropparna, tycker iof att fanatics & naish’s originalstroppar är bättre.

  • ola-h

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:18

    …som baken. Jag tycker också att Drake 2011 är riktigt bra. Annars är DaKine primo en klassiker som alltid funkar. Jag gillar också varianten Supremo som kanske är lite åt de softa hållet, men de är otroligt sköna barfota.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 19:37

    Att smaken är som baken men kan delas av någon annan visar följande inlägg på Boards forum från en kille som också retat sig på Drakestropparna:

    I have progressively moved towards bigger front straps on all my boards……….which has meant dumping the Starboard straps because the darned things will not go big! I think that is what is brilliant about the Core contours…you can set them big but the shape still stops your foot going too far into the strap, and lets the foot back out without grabbing. Just wish they were sold in sets of 4 instead of 3!

  • rabbit

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 20:13
    Herr Pelegrin;696283 wrote:
    Just wish they were sold in sets of 4 instead of 3!

    De har ju sålts i 4-pack. Men tydligen inte nu längre?

  • mackee

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 20:24

    Stroppar kan vara riktigt farliga Mattias Jildestad bryt sönder sitt fot valv totalt för ett tag sedan

    .tror det är viktigt att ha släta dojor typ Atan

    Konstigt att det inte sker mer olyckor med hopp och snurr!!!!

  • hakman

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 07:07
    Herr Pelegrin;696153 wrote:
    Håkman – Efter en hel del fixande ställde jag in rätt storlek på Drake och satt hopplöst fast, därav skadan i foten. Har Du samma variant – svartvit med siffergraderingar, 2011?

    yep, gör dem lite större om du kör med skor så e det lungt. utan skor kan de va tightare. helt allvarligt så är de halare än tidigare drake.

  • skywalker

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 08:53
    Herr Pelegrin;696283 wrote:
    Att smaken är som baken men kan delas av någon annan visar följande inlägg på Boards forum från en kille som också retat sig på Drakestropparna:

    I have progressively moved towards bigger front straps on all my boards……….which has meant dumping the Starboard straps because the darned things will not go big! I think that is what is brilliant about the Core contours…you can set them big but the shape still stops your foot going too far into the strap, and lets the foot back out without grabbing. Just wish they were sold in sets of 4 instead of 3!

    Känns ganska meningslöst. Letar man runt kan man nog hitta ett inlägg om någon som skadat sig med Contour eller någon annan stropp av random märke för den delen.

    Räcker att citera inlägget ovan där Ola skriver precis tvärtom mot vad du tycker…

  • doc

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 10:00

    Den som vill ha en uppsättning Contour kan få mina billigt. Även på det största fastnar jag med mina stora fötter. Livsfarligt i vågorna! Nu är jag tillbaks på mina gamla flexiga oroginalstroppar. Jättesköna!

  • jester

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 11:35

    Jag gillar iofs DaKine Contour, och har aldrig fastnat.. Här verkar vara ett trevligt alternativ, kanske?

    http://www.h2o-sensations.com/en/hulls-accessories/1087-kovalski-footstrap-black-standard.html

  • lars_k

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 11:38

    Om man nu ska kasta skit på Contour så har jag kört av ett par stycken. Plasten har helt enkelt spruckit.
    Kör nu med MFC eller mina favvo stroppar från Proof (antagligen någon modell av Dakine).
    Contour är riktigt sköna dock, men man sitter som sagt lite väl bra fast i dem ibland..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 12:48

    Rabbit – Det går att köpa 4 Contour från Surfspot utan problem.

    Skywalker – Och jag som trodde att just det meningsfulla med en tråd var själva diskussionen och i den inkluderat de olika uppfattningarna vi uppenbarligen har. Min erfarenhet av Contour är ny och begränsad till ett par åk. Därför kunde det vara intressant mer fler inlägg. Meningen är inte att komma fram till någon sanning utan att genom ordväxlingen i sig ändå kunna ge en god bild av, som i det här fallet, helt olika uppfattningar. Annars kan man ju bara skippa den här tråden och läsa någon annan, där alla tycker lika?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.