• Publicerad av hakuna på 22 juni, 2016 vid 05:55

    Fick några tips av Håkman igår som gjorde mig än mer inspirerad att äntligen ta tag i framåtloopen. Dessa tips har jag inte hört eller läst någon annanstans:
    – hoppa upp i vind. Bailar man så försvinner farten och det blir inte kastfallshastighet ner i vattnet.
    – låt bakre axeln leda rotationen, titta bakåt över axeln.
    – häng bakåt, det ska vara en balans mellan kroppen och riggen, psss vid en vattenstart!

    Med det här så ska det inte vara så svårt att åtminstone landa på ryggen och enkelt göra vattenstart.

    Nu ska det bara blåsa också…

    fjant svarade 7 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • tws

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 12:10

    + Opp i vinden (helt riktig) på liten shop
    + Trykk i seilet (men med seilet fremover når i luften)
    + Nose up
    + Se på bakre hånden.
    + Trekk inn bak.
    + Bakre kne følger hånden.

  • hakman

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 18:35

    Notera att fokus på just dessa teknikdetaljer är menat för att göra det lättare, och väldigt säkert, att ta sig igenom de första framåtförsöken, dvs. tills vattenstart är möjligt. Tekniken för att landa (stående/torr/planande) skiljer sig lite från ovan, men det är väldigt lätt att justera när man har rotationen och säkerheten i kroppen.

    Bara för att klargöra:

    -Häng bakåt i förhållande till kroppens position (alltså utåt), inte i förhållande till brädan, vilket försvårar rotationen avsevärt.

    -Folk pratar om att titta på olika saker (stroppar/clew/händer/fötter), vilket i själva verket bara är en visual cue för att hjälpa axlar – höfter – fötter att följa rotationsmönstret. Detta är universellt, oavsett rotation. Led med bakre axeln i samband med inskotning, och titta runt i rotationen, så kommer du rotera följsamt i förhållandevis horisontellt plan.

    -Träna första gången i extremt lätt vind, UTAN TRYCK i seglet. Det räcker att kunna pumpa upp i planing och att ha ett lagom 6-9 m/s chop att hoppa på.

    =Följer man dessa enkla riktlinjer så blir det lätt och säkert att lära sig, då kroppen aldrig roterar över eller mot segel/bräda.

    Ge det några försök nästa session! Jag planerar att köra en clinic inriktad på framåtloopar under sommar/tidighöst.

    /Erik

  • john1

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 18:45

    Blir inte en framåtloop ett kontrollerad kastfall (vurp) med fötterna i stropparna samtidigt med ett hopp kort och gott?

  • hakuna

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 18:47

    @john1 739804 wrote:

    Blir inte en framåtloop ett kontrollerad kastfall (vurp) med fötterna i stropparna samtidigt med ett hopp kort och gott?

    Som jag förstår det så är grejen med att höjda just det som tar bort känslan/spärren av ett kastfall. Kastfall har man ju motarbetar sedan man fick upp riggen ur vattnet för första gången, i mitt fall i 25 år…

  • walle_gbg

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 19:00

    Ingen framåt-clinic utan att jag är med, Erik!

    /Johan

  • tws

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 22:54

    Om man fokuserer på bak handen så er det enklere å trekke den inn. Enseste forskjellen på katapult er at man ikke fokuserer fremover. men bakover.

    Upwind betyr at rotasjonspunktet ikke vandrer fremover. Man faller altså ned på ryggen de første gangene fra 1.0-1.5 m høyde. Ikke så farlig det 😉

  • calle

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 06:26

    Den här videon, och samkörning med Frippe75, fick mig att våga prova.
    https://www.youtube.com/watch?v=Abcy7GNbKgI

    Har dock inte landat någon än 🙁

    / Calle

  • mes

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 16:30

    Clinic! Jag är grymt på Håkman. Vänsterhanden först va…!?

  • goose

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 16:53

    @Håkman 739803 wrote:

    Notera att fokus på just dessa teknikdetaljer är menat för att göra det lättare, och väldigt säkert, att ta sig igenom de första framåtförsöken, dvs. tills vattenstart är möjligt. Tekniken för att landa (stående/torr/planande) skiljer sig lite från ovan, men det är väldigt lätt att justera när man har rotationen och säkerheten i kroppen.

    Bara för att klargöra:

    -Häng bakåt i förhållande till kroppens position (alltså utåt), inte i förhållande till brädan, vilket försvårar rotationen avsevärt.

    -Folk pratar om att titta på olika saker (stroppar/clew/händer/fötter), vilket i själva verket bara är en visual cue för att hjälpa axlar – höfter – fötter att följa rotationsmönstret. Detta är universellt, oavsett rotation. Led med bakre axeln i samband med inskotning, och titta runt i rotationen, så kommer du rotera följsamt i förhållandevis horisontellt plan.

    -Träna första gången i extremt lätt vind, UTAN TRYCK i seglet. Det räcker att kunna pumpa upp i planing och att ha ett lagom 6-9 m/s chop att hoppa på.

    =Följer man dessa enkla riktlinjer så blir det lätt och säkert att lära sig, då kroppen aldrig roterar över eller mot segel/bräda.

    Ge det några försök nästa session! Jag planerar att köra en clinic inriktad på framåtloopar under sommar/tidighöst.

    /Erik

    “Häng bakåt i förhållande till kroppens position (alltså utåt), inte i förhållande till brädan, vilket försvårar rotationen avsevärt. “

    Förstår inte riktigt detta, kan du förtydliga?

  • tws

    Medlem
    24 juni, 2016 vid 10:37

    DOWNWIND (another ballgame)
    + stor rampe
    + heng bakåt
    + fly høyt og langt downwind
    + nosedipp med vind under
    + mast mot vindøyet, bommen sklir gjennom hånd i ro (bakerste)
    + blikk + hånd + kne (hårdt)

    Denne er scary. Mestringsfølelse

  • robin

    Medlem
    24 juni, 2016 vid 16:10

    @Goose 739846 wrote:

    “Häng bakåt i förhållande till kroppens position (alltså putåt), inte i förhållande till brädan, vilket försvårar rotationen avsevärt. “

    Förstår inte riktigt detta, kan du förtydliga?

    Tror att han menar att du ska göra en horisontell rotation där du typ ligger på rygg i luften, och inte en vertikal där du kastar dig framåt i en framåtvolt.

  • tws

    Medlem
    25 juni, 2016 vid 02:00

    @Robin 739853 wrote:

    Tror att han menar att du ska göra en horisontell rotation där du typ ligger på rygg i luften, och inte en vertikal där du kastar dig framåt i en framåtvolt.

    Ved upwind i chop står du over brettet. Ved downwind på ramps lener du deg tilbake. Ingen fasit, man kan gjøre som man vil. Fint å teste selv. Alle bør ha en plan for å finne t av ting.

  • hakman

    Medlem
    25 juni, 2016 vid 10:43

    Bakåt/framåt utifrån brädans centerlinje: Mot tail/bakåt , mot nos/framåt.
    -:- kroppens ställning: framför bröst/över brädan , bakom rygg/ut från brädan.

    Starta rotationen med axlarna lutade ut från brädan, då blir rotationen mer i X än Y axeln. Rak Y är inte bra…

    Återigen, detta är det mest förlåtande sättet att LÄRA sig loopen. För att göra den bra (dvs. ställa/plana u name it) får man justera tekniken lite, men det är lätt att göra.

    Om ni aldrig loopat tidigare är det ingen mening med att gå in i detalj i massor av olika tekniker, fokusera på en och gör det så enkelt som möjligt för er. Bra att slippa ta en slam på grejerna det första man gör, vilket är precis vad jag har hört så många beskriva upplevelsen av deras första och ofta sista loopförsök. Bara för att man kan dra på i 180 betyder inte det att det är vad vi behöver sikta på right off the bat.

  • fjant

    Medlem
    27 juni, 2016 vid 22:15

    Kul med inspiration!
    Jag blåste ur trummhinnan när jag laddade på framåtar för sisådär 100 år sen (tveka inte!)…Har sedan dess laddat på bakåt/pusch loopar istället.
    Dags att ta upp trådarna igen, diggade videon Calle länkade till!
    /Mackan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.