Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

  • Framåtloop tips

    Publicerad av snuffe på 28 juni, 2007 vid 18:37

    Hallelå

    Var ute och försökte framåtloopa idag i Klagshamn. Med bra drag i 4.5 så laddade jag och roterade runt – i princip samma krux 15 gånger i rad. Landade på rumpan under seglet fast med bakändan av bommen en halvmeter ner i vattnet och då var det ju inte så lätt att dra sig själv upp ur vattnet för att lyckas.

    Är det någon som vet vad detta kan bero på?

    danneman svarade 10 år, 9 månader sedan 26 Medlemmar · 67 Svar
  • 67 Svar
  • ola_p

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 06:42

    Skicka seglet uppåt/framåt när du skotar in och titta bakåt i rotationen. Hjälper inte det så fall av ytterligare lite mer. Ladda med mer tryck.

    Det är dom sakerna jag oftast missar på när jag landar på det sättet.

  • bananen

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 07:27
    Snuffe;393236 wrote:
    Hallelå

    Var ute och försökte framåtloopa idag i Klagshamn. Med bra drag i 4.5 så laddade jag och roterade runt – i princip samma krux 15 gånger i rad. Landade på rumpan under seglet fast med bakändan av bommen en halvmeter ner i vattnet och då var det ju inte så lätt att dra sig själv upp ur vattnet för att lyckas.

    Är det någon som vet vad detta kan bero på?

    För att lyckas göra spinn-loop på plattvatten tycker jag att allt sitter i upphoppet. Man måste verkligen explodera med benen så att man kopper upp tillräckligt för att komma nära riggen och krypa ihop (låsa kroppen i en ihop krupen ställning snabbar på rotationen avsevärt). En djup slör och kroppen väl över brädan. Annars gäller väl de vanliga tipsen – absolut inskotat, bakhanden långt bak och blicken på bomnocken. Åsså… no fear, fast det har du ju redan fattat 😉

  • snuffe

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 08:18

    Tack för tipsen, misstänker att jag hoppade för mycket in i vinden då Klagshamnschopen rullade i samma riktning som vinden och jag hela tiden fick gira upp mot vinden för att få ett rejält hopp så jag kunde rotera utan att brädan fastnade. När jag girar upp så tappar man ju också lite fart och tryck i grejjorna.

    Nästa gång så gäller det att hitta bra ramper lite mer i lä…

    Tackar

  • ola_p

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 08:27

    Då har du nog förklaringen där, går du upp mot vinden så får du väldigt lång väg att rotera. Ju högre upp i vind destomer endover skall loopen bli.

    Fall av och poppa på baksidan av en våg istället. Slöra av och poppa ordentligt aggresivt!

  • styret

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 08:39

    jag tycker inte du ska slöra av. blir ju mer ostrulle än frammåt då.
    hoppa på halvvind, skota åt dej så du får skothanden vid kinden samtidigt som du kastar mastarmen upp mot vinden. så du flyttar hela riggen snett frammåt, snett uppvind. och framförallt, för att undvika skothornet i vattnet. håll kvar i det läget tills brädan tar i vattnet igen.

    det kommer bara svischa till.

  • ola_p

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 09:06

    Blir det ostrullekaraktär på dem så har man inte skickat riggen uppåt/framåt nog. På slör så är det ännu viktigare att skjuta riggen framåt, snarare än att släppa ut framhanden mot lä.

  • johnjrambo

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 09:32

    tycker ni missar en viktig detalj i det hela, att slänga/hänga ut kroppen från brädan, speciellt på plattvattens loopar.

  • oaxen

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 16:21

    @Snuffe 393236 wrote:

    Hallelå

    Var ute och försökte framåtloopa idag i Klagshamn. Med bra drag i 4.5 så laddade jag och roterade runt – i princip samma krux 15 gånger i rad. Landade på rumpan under seglet fast med bakändan av bommen en halvmeter ner i vattnet och då var det ju inte så lätt att dra sig själv upp ur vattnet för att lyckas.

    Är det någon som vet vad detta kan bero på?

    Hej hej!

    Har gnetat med framåten i 20 år i år. Har haft fel teknik, uppenbarligen, och satsade i år på att omprogrammera mig själv.

    I torsdags lossnade det och jag var runt på 3 framåtar. “Stokad” så det räcker än.

    Innan dess hade jag samma problem som du.

    Mitt omprogrammeringsprogram:
    1. “Torrsnurra” á lá Ian Leonard/Boards – snurra runt i en tänkt framåt genom att snurra ett varv på en fot samtidigt som du sträcker framarmen och drar åt dig den bakre(“skotar hem”). Dessutom ska bakbenet dras upp så att du får med dig den tänkta tailen runt.
    2. Kastfallsloopa utan bräda.
    3. Gör “look-back-hopp” – d v s hoppa och titta snabbt bakåt och sedan framåt igen.

    Dessa övningar, i kombination med att skicka fram/upp riggen i upphoppet och dra upp bakfoten till skinkan, hjälpte MIG hela vägen runt. Lycka till.

  • clocknose

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 06:38

    Oåxen!

    Kan du ge lite mer feedback på dina 3 tips. Har du Boardkillens tips via en länk? Tacksam för mer info

    / Joacim

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:05

    Visst skall bakfoten upp, men det hjälper inte så mycket om man har för kass drag. 😉 (Landades medels ett ryggplask, förmodligen den dagens sämsta framåt)
    stenudden_5950.jpg
    Foto: Jonatan

  • oaxen

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:06

    @Clocknose 393868 wrote:

    Oåxen!

    Kan du ge lite mer feedback på dina 3 tips. Har du Boardkillens tips via en länk? Tacksam för mer info

    / Joacim

    Efter bara tre lyckade framåtloopar är jag ju knappast någon expert på loopar. Däremot har jag tragglat och analysterat rätt så systematiskt senaste halvåret.

    Mitt omprogrammeringsprogram:
    1. “Torrsnurra” á lá Ian Leonard/Boards – snurra runt i en tänkt framåt genom att snurra ett varv på en fot samtidigt som du sträcker framarmen och drar åt dig den bakre(“skotar hem”). Dessutom ska bakbenet dras upp så att du får med dig den tänkta tailen runt.
    Kolla länken: http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?article_type=26&ofsection=TECHNIQUE&ofref=25
    KOMMENTAR
    Ian Leonard menar i texten att man med det här smått fåniga “danssteget” ger kroppen ett hyfsat korrekt muskelminne.

    2. Kastfallsloopa utan bräda.
    KOMMENTAR
    Loopa s a s utan att ta med brädan runt. För mig var det just delen med att sträcka framarmen så att riggen kommer fram mot nosen så att kastfallet initieras(laddas) och att träna på att vrida huvudet åt det hållet rotationen ska gå(bakåt). Det sistnämnda har JAG haft en stor mental spärr emot att göra och varit min största hämsko. Det är också viktigt att dra åt sig framföra allt bakfoten upp till skinkan.

    3. Gör “look-back-hopp” – d v s hoppa och titta snabbt bakåt och sedan framåt igen.
    KOMMENTAR
    För mig har det tagit emot att vrida bak huvudet ordentligt. Lösningen var att börja ta en snabb titt bakåt när jag chop-hoppar. Ibland har jag t o m fått lite loop-tendenser bara av bakåttitten.

    En metod kan vara att torrträna “danssteget” samt kastfallsloopa för att få ett kvitto på att alla delar sitter som de ska. Kör sedan bakåt-hoppen några gånger innan du börjar ladda “skarpt”.

    Med min gamla teknik har jag tagit vågorna som jag gör i mina vanliga hopp här på Roxen, d v s lite upp i vind i o m att vågorna såklart alltid är “onshore”. Nu letar jag chop som jag kan ta på rak halvvind vilket funkar mycket bra.

    Ett annat tips är att kolla filmerna på continent seven – där kan man dra filmerna i valfri hastighet och kolla teknikdetaljer hos olika seglare.
    http://www.continentseven.com/museum72.php
    “Front loop” eller “Spin Loop”.

    Lycka till!

  • clocknose

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:24

    Stort tack för utförliga svar. Jag har väl greppat några av de delar du kommer med där, men är tacksam för övriga. Nu är det bara den mentala biten kvar. Har kommit så långt att jag fixat hjälm! / Joacim

  • clocknose

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:29

    Kastfallslooopar du med riggen på land eller genom att segla och inte stå i stropparna? / Joacim

  • oaxen

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 09:23

    @Clocknose 393908 wrote:

    Kastfallslooopar du med riggen på land eller genom att segla och inte stå i stropparna? / Joacim

    Endast ståendes på brädan. Börja när du är lite underriggad.

  • surfmanj

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 11:44

    Måste bara lägga till att jag tycker att det är viktigt att man drar riggen uppåt när man poppar upp brädan i vattnet, innan du påbörjar rotationen! Bättre att vänta tills du fått lite höjd en att slänga runt loopen precis när du lättat från vågen! ha lite is i magen.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.