Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

  • fnassel

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 18:40

    Jag vet att det är många som säger att man skall titta bakåt i framåtlopen?!
    Jag kan inte riktigt förstå detta!
    Jag har satt framåtlopen sedan 1987 och kan tyvärr inte säga att jag analyserat den nämvärt, men jag tittar deffinitivt inte bakåt!
    I mina ögon är det viktiga att få ett hyggligt avstamp. Om det är våg eller poppa upp brädan är i stort sett egalt bara man får upp nosen ordentligt tillsamans med riggen (altså uppåt frammåt och gärna samtidigt sikta lite mot lä) på låga loopar börjar jag skota in så fort jag lämnat vattnet med aktern och på höga väntar man naturligtvis lite så får man bättre höjd.
    Sen är det i stort sett bara att hålla en inskotat/hopkrupen possition och invänta landningen och här kan jag hålla med om att man kanske tittar lite bakåt, eller snarare under armhålan för att upptäcka vattenytan och sträcka ut precis före nedslaget för att dämpa landningen (på lite högre lopar vill man se landningen för att hinna skota ut och bryta rotationen så man inte roterar över, men även här under armhålan)
    Man tittar altså inte bakåt utan snarare neråt mellan armarna så att man blit ännu mera hopkrupen.

    Jag försökte titta på de som loopar på continent seven och jag vill nog göra gällande att de gör ungefär som jag beskrivit ovan

    /Gammelsmurfaren

  • Oreggad

    Gäst
    2 juli, 2007 vid 18:51

    @Fnassel 394087 wrote:

    Man tittar alltså inte bakåt utan snarare neråt mellan armarna så att man blir ännu mera hopkrupen.
    /Gammelsmurfaren

    Med betoning på neråt, som i din avatarbild då eller : ) Testa att kolla rakt bakåt nästa gång så får du se hur det smäller till ordentligt och du kommer plana ut dem. Men alla gör olika och det är ju bra. Det får mina loopar att se bättre ut : )

  • oaxen

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 19:32

    Hej hej!

    Kollar man de olika spin loop-filmerna ser man att alla gör på sitt lilla sätt. MEN bakåttittandet är väldigt tydligt på dessa. Spela upp filmen i slo-mo med kontrollknappen.
    Alexis tittar t o m bakåt innan brädan lämnat vågen.
    http://www.continentseven.com/windsurfmove325.html
    Daida tittar
    http://www.continentseven.com/windsurfmove522.html
    bakåt.

    För mig var det bakåttittandet som var nyckeln till framgång.

  • s66

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 20:10

    En sak bara, inga framåtloopar görs på slör…

  • surfslusken

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 21:18

    @S66 394125 wrote:

    En sak bara, inga framåtloopar görs på slör…

    O va fan vet du om de??

  • bananen

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 07:53
    surfslusken;394156 wrote:
    O va fan vet du om de??

    Man kanske borde skilja på framåtloopar och spinn-loops i den här diskusionen…

  • jonatan

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 08:57

    @bananen 394233 wrote:

    Man kanske borde skilja på framåtloopar och spinn-loops i den här diskusionen…

    Och var går den gränsen då?

  • oaxen

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 09:34

    Det är väl som med graderna i helvetet, det är en glidande skala.

    Det finns ingen exakt gräns, däremot är det ganska enkelt att identifiera polariteterna. “End over end forward loop” är den renaste framåt loopen, medan en horisontellt roterandes ren plattvattendito hamnar i spin loop-facket.

    Spela roll…

  • ola_p

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 09:36

    @Oåxen 394262 wrote:

    Spela roll…

    Cheese?

  • snuffe

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 12:20

    När jag tittar genom continentsevens frontloopar så tycker jag inte de faller av så himla mycket. Seglar på ganska precis sidvind, men när de väl kommit upp i luften så skickar de iväg brädspetsen i neråt och i lä. Tror det är detta jag skall fokusera på till nästa gång.

  • clocknose

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 14:46

    Blir det inte automatikst så om jag skickar fram riggen och drar åt mig bakfoten?

    / Joacim

  • styret

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 16:47

    @Ola_P 393389 wrote:

    Blir det ostrullekaraktär på dem så har man inte skickat riggen uppåt/framåt nog. På slör så är det ännu viktigare att skjuta riggen framåt, snarare än att släppa ut framhanden mot lä.

    varför ska man då slöra? om det bara innebär ett extra moment för att inte hamna i käserullen?

    jag tycker för övrigt att det är sjukt mycket snyggare att hoppa på halvvind, peka ner nosen i luften och sen bara swisha runt.

  • ola_p

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 18:38

    Slör är väl kanske att ta i, men jag tror att jag seglar längre ner i vind än halvvind när jag gör plattvattenloopar (inte så många grader kanske, men tillräckligt för att poppa på hörnet/baksidan av lämpligt chop). Vilket ju är slör. Men Speciellt djup är den ju inte.

    Skicka riggen så skall man ju alltid göra, men på en end-over så skjuter du ju inte riggen framåt på riktigt samma sätt.

    Det viktigaste är ju att ut å ladda lite så sitter dom sen.

  • oaxen

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 12:06

    Hej!

    Boardseekers loop-tips är hyfsat bra.

    http://www.boardseekermag.com/technique/advanced/forward_loop/forward-loop-part-1.html

    Bild nr 5 i sekvensen visar bakåttitten rätt tydligt.

  • dr-masse

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 12:27

    Först – enormt stort grattis för att ha satt den!!

    Själv blir jag så galet sugen på att äntligen landa min första framåt, oah!

    Har nog gjort ett par hundra försök nu (skojar dessvärre inte), men ännu inte landat och seglat ur i tillräckligt bra för att det skall vara OK.

    Faktiskt så är rotationen inte något problem alls längre, men landningen… suck. Jag har en otrolig förmåga att:

    a: komma ned med brädan på högkant (lovartskanten) så att den “fastnar” när jag skall upp igen. Bada.
    b: tappa framfot vid ladning. Lite mindre bada, men ej OK
    c: överrotera (!) så att jag landar på “nästa slör” om ni förstår vad jag menar. Bada.

    Så – hur får jag bättre ordning på landingen? Tips mottages tacksamt!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.