Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

  • johnjrambo

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 09:50

    haha Jeppe, till vissa räcker det att säga om du hoppar ner från angeredsbron med huvudet före så dör du, andra måste prova..

  • mawione

    Medlem
    23 september, 2007 vid 19:46

    Hur har ni främre handen vid frammåtloop, under eller övergrepp?
    Spelar det nån roll? För mig känns undergrepp mest naturligt när jag hoppar.

  • ola_p

    Medlem
    23 september, 2007 vid 19:48

    Vanlig fattning, alltså överhandsgreppet. Ett par centimeter framför hängseletamparna.

  • mawione

    Medlem
    23 september, 2007 vid 20:21

    @Ola_P 417520 wrote:

    Vanlig fattning, alltså överhandsgreppet. Ett par centimeter framför hängseletamparna.

    Vanlig fattning? Jag har överhandsgrepp när jag gippar eller vågrider, annars alltid underarmsgrepp.

  • ola_p

    Medlem
    23 september, 2007 vid 21:01

    Underarmsgrepp har jag aldrig hört förut, hur går det till? 😉

  • the_novice

    Medlem
    24 september, 2007 vid 13:46

    Det är väl när mjölksyran slår till och man håller bommen med underarmen/armvecket, skulle inte vilja loopa i det läget… 🙂

  • simpa

    Medlem
    25 september, 2007 vid 12:47

    jag kör ALLTID med underhandsgreppet med framhanden vad det än gäller. Hur påverkar det egentligen körningen och freestylandet? Har alltid funderat på om det verkligen är så bra att köra så..

  • alexasu

    Medlem
    25 september, 2007 vid 13:28

    enligt guy cribb (praise the lord) så ska ett “underhandsgrepp” leda till sämre “downforce”, som det så stentufft heter.

  • mawione

    Medlem
    26 september, 2007 vid 06:20

    @The_Novice 417693 wrote:

    Det är väl när mjölksyran slår till och man håller bommen med underarmen/armvecket, skulle inte vilja loopa i det läget… 🙂

    Hmm, det var kanske därför jag inte fick till rotationen ordentligt.

  • mjunken

    Medlem
    29 september, 2007 vid 10:17

    Jag har kört mest underhand i mina dagar men om man tex ska göra en volcan så kan man inte vrida handen ordentlig om man håller “under” det är ganska stor skillnad. Känns bättre och bättre att hålla över men det är ju alltid svårt att ändra en vana.

    Sen vill jag bara lägga till att jag satte min första framåt igår :-):-) känns sjukt bra den stunden har jag väntat på länge.
    Att jag inte kan ligga på rygg eller luta mig mot ryggstöd idag är en annan femma men det va lätt värt det 🙂

  • bananen

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 13:41
    MJunken;418790 wrote:
    Sen vill jag bara lägga till att jag satte min första framåt igår :-):-) känns sjukt bra den stunden har jag väntat på länge.

    Grattis som fan!

  • mjunken

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 16:42

    @bananen 419655 wrote:

    Grattis som fan!

    Tack mannen 🙂

    Somnar fortfarande gott till minnena av loopen 🙂 och så sugen på att sticka ut och få stryk som jag är nu har jag nog aldrig varit.

    /Micke

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 21:10

    Satte första framåten på plattvatten idag!

    Tog ‘bara’ en sisådär 15 år efter första försöken… Snacka om tröglärd… De senaste fem-sex säsongerna har mer seriösa försök gjorts, men utan en enda riktig landning. Frustrerande? Nejdå.

    Tills idag. Shit, vad gött, med lite tur finns bildbevis.

    Den som säger att ‘framåt? Det är ju skitenkelt!’ kommer jag för övrigt diskret att skruva upp luftskruven sådär lite lagom för och skicka ut på vattnet med genomfalsk ryggdunk och onödigt brett leende – ‘jasså, säger ru det? Ut å visa lite nu då!’

    Tack för alla tips här genom åren! Det känns både lite sorgligt att hinna bli 41 innan det lyckades, samtidigt rätt stolt över att inte ha gett upp typ 1997… 😀

  • fnassel

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 05:16

    Härligt Masse,

    Men nu när du väl satt den kommer du tycka att det är skitenkelt! 🙂

    Personligen tycker jag framåten har blivit svårare med åren, kan bero på att jag gjort mig rätt ordentligt illa på några lite högre varianter och nu skotar ut så fort jag börjar rotera för att slippa överrotera. Någon som kan ge tillbaka lite mod till en 45-åring.

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:16

    Tack!

    I ditt fall så kanske “back to basics” kan vara en framgångsrik metod? Att du väljer att gå på det igen i förhållanden som du känner dig allra mest bekväm med med lägre risk för “ordenligt illa i högre varianter”? Då kanske du kan hitta till en säkrare och lite mindre “end-over-end” snurr även för högre framåtar…

    Jag har, av någon outgrundlig anledning, en klart lägre “spärr” för framåtförsök på plattare vatten där jag kan dra på mer på låg höjd ett att klämma av en med rejäla ramper.

    Har själv bra erfarenhet av att gnugga på “grundnivå” när vissa grejor slutar funka eller olika spärrar dyker upp, allt från slag på lillbrädan till toppsvängar i större vågor.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.