Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden är kort

  • oaxen

    Medlem
    1 september, 2012 vid 22:11

    Har fisken landat?

  • frippe75

    Medlem
    2 september, 2012 vid 06:35

    Ser ut som ni får bygga om brädställen 🙂
    Än mer om du implementerar ideerna ifrån Guincho i somras…

  • doc

    Medlem
    2 september, 2012 vid 07:14

    Ah, du har fått napp 🙂
    Under 2 meter härnäst…

  • surfslusken

    Medlem
    2 september, 2012 vid 10:15

    Hur långt är “kort”?
    Lika långt som ett rep?
    Kortare än de “Korta” va förr i tiden?
    Längre än de gamla FÖR korta? (typ Naish 218cm)

    Tro är att inte veta.

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2012 vid 12:02
    surfslusken;697134 wrote:
    Hur långt är “kort”?
    Lika långt som ett rep?

    Kortare än medellängden av ett rep, skulle jag säga.

    surfslusken;697134 wrote:
    Kortare än de “Korta” va förr i tiden?

    När var förr? Men troligen är svaret ja. Som jämförelse är brädan till vänster i bild kort med historiska mått mätt (typ som en medelstor EVO från 2004 – och de kallades ju korta och kompakta om ni minns).

    Brädan till höger är typ medellång, kanske åt det korta hållet, med moderna mått mätt (224). Den vita mittenbrädan är alltså avsevärt kortare…

    surfslusken;697134 wrote:
    Längre än de gamla FÖR korta? (typ Naish 218cm)

    Nej. Strax under 220 är för övrigt standardlängd på mina egna brädor nu och de känns helt normala att segla på.

    surfslusken;697134 wrote:
    Tro är att inte veta.

    Skarpsinnigt, Slusken. Och inte helt irrelevant.

    Ett arbetsnamn på det här konceptet är Frugal Fish, dels pga den metaforiska anknytningen till “frugal engineering”, att spara på resurserna. Här handlar det inte direkt om miljöresurser, men mer av att liksom förbättra brädans prestanda genom att ta bort allt som inte nödvändigtvis behövs.

    Men sen tänker jag också på den här snutten (wikipedia):
    In the context of some belief systems, frugality is a philosophy in which one does not trust (or is deeply wary of) “expert” knowledge, often from commercial markets or corporate cultures, claiming to know what is in the best economic, material, or spiritual interests of the individual.

    Det finns massa saker inom windsurfingbrädesgenren som “industrin dikterar” som kan ifrågasättas. Komersiella förgivettaganden som kanske en udda bräda som denna kunde rucka lite på.

  • mag

    Medlem
    2 september, 2012 vid 15:19

    Om du tro – så tror vi Ola!
    Bara vinden som fattas för att vi ska tro ännu mer.

    Idag var det finfin SUP hemmavid, 2-3m.
    /M

  • doc

    Medlem
    2 september, 2012 vid 16:37

    Inte så trist SUP i Lejet heller i morse. Naish Hybrid Wave var inte alls för kort, bara före sin tid, jag ångrar fortfarande att jag sålde min 96a.

  • rrd

    Medlem
    2 september, 2012 vid 17:43

    Men det låter väl inte så “jättekort”. När framtiden är på tal, är den bred?

  • oaxen

    Medlem
    2 september, 2012 vid 17:48
    RRD;697162 wrote:
    …är den bred?

    Jag är rätt säker att den är bredare än medelrepet.

  • ludde_l

    Medlem
    2 september, 2012 vid 17:57

    Framtiden är som ett babian…

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2012 vid 18:40
    RRD;697162 wrote:
    Men det låter väl inte så “jättekort”. När framtiden är på tal, är den bred?

    Avsikten är att den inte skall kännas kort när man kör. Bara kännas bra. 210 är den faktiska längden på skapelsen.

  • dude

    Medlem
    2 september, 2012 vid 18:51

    Ola, låter bra det här med frugal engineering, det kommer nog ta oss framåt; för en vågbräda ska ha en “platt planingsyta” nånstans mellan mastfoten och fotstropparna…

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:01
    dude;697173 wrote:
    för en vågbräda ska ha en “platt planingsyta” nånstans mellan mastfoten och fotstropparna…

    Njae….. just den sortens tänk är att av de jag har skippat på de flesta av mina brädor. Det är snarare ett exempel på när man lägger till en slags (i många fall) onödig detalj. Man har en rocker, så plattar man ut den på mitten (det är som jag ser det då ett designelement som man lägger till). Om man kan skapa samma lyftkraft i rockern som helhet utan denna utplattning så kommer man samtidigt plocka bort en hel del motstånd (“drag”).

    I själva verket är den korta Fishen en slags utveckling av detta. Ofta lägger man ju till tailkick på brädan för att få en tight sväng. Men vill man ha bättre speed vill man ha denna del rak. Så, varför inte ta bort en stor tugga av tailen. Det blir ju liksom som oändligt stor rocker, rent svängmässigt. Och sedan ser man till att resten av brädan levererar tillräcklig lyftkraft och stabilitet.

    Om prognoserna håller så vet jag mer om det funkar eller ej om en vecka.

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:20
    RRD;697162 wrote:
    är den bred?

    Just denna är 56.8, men bredden i sig är inte någon central del av konceptet. Att jag gjorde denna så bred som den är har mer att göra med i vilka förhållande (eg vilka vågridningshastigheter) jag tänker testa den.

  • styret

    Medlem
    3 september, 2012 vid 07:33

    Jag har ju en 220 Ola-Shape och jag älskar den. Känns verkligen inte kort. Den känns bara klockren.

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden är kort

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.