Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden är kort

  • mag

    Medlem
    6 september, 2012 vid 20:18

    Torö nyss, var det alldeles underbart eller alldeles för kort?

    Imorgon blir det åka av igen!

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2012 vid 06:41

    Nyss var Torö kort och smått, långt blir det ständigt i sinnet kvar. Även nyss.

  • jesper-b

    Medlem
    7 september, 2012 vid 08:20

    Underbart är kort, i vart fall mätt i standardtid (dvs med klockan), i inre eller subjektiv tid kan det dock vara i närmast en oändlighet.

    Torö var både underbart och kort, inte kort i termer av antal timmar med fullfräs 4.7, side-off, sol och extremt många glada seglare på vattnet, men tyvärr lite för kort i avseende våghöjd. Det var helt enkelt pyttevågor.

    Men fasen sååååå kul vi hade!

    /JB

  • planing

    Medlem
    7 september, 2012 vid 12:00

    @Ola: Hur beter sig korta brädor i chop? Känns det bättre eller sämre med en kortare bräda?

    Edit: Tänkte bara tillägga att det är ok om nån annan svarar oxå 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2012 vid 12:54

    Personligen tycker jag att det har betydligt mer med brädans rockerkurva och kanter (och i viss mån fenval) att göra snarare än längd. Men jag har inte seglat någon bräda kortare än typ 225, så det är ju riktiga kanoter i jämförelse med Olas senaste skapelse.

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2012 vid 13:38

    Redan på “EVO vs Acid-tiden” (dvs när jag jobbade med Starboard) så insåg jag att det här med kontroll i chop var en väldigt individuell sak. Det beror både på teknik och stil, men också på vad man menar. Man kan t ex skilja på stabilitet och på mjukhet. Och för att komplicera det hela än mer så verkat det i slutändan bero extremt mycket på “den totala balansen” dvs hur rigg/seglare/bräda/trim passar ihop.

    Med det sagt så tycker jag att kortare brädor ofta kan vara bra i chop, men att de tenderar att vara lite känsligare för rätt trim. Samtidigt är det som Masse säger. Andra saker än längden spelar mer roll. På en protoversion av vår Fly har vi t ex plockat ned längden till 221 (från ca 227), men också justerat konkaverna och railsen ochmastfotspositionen. Den är lugnare i chop än originalet (jag vet dock inte om den är bättre generellt… några har tyckt så, men jag gillar själv originalet bättre).

    Frugal-fisken har jag ju bara kört en gång, men den kändes balanserad och fin och inte alls problematisk ens i de byarna när det ruskade en del i 4.2:an.

    Över lag har jag försökt få till brädor som ligger rätt högt i vattnet och är livliga, men ändå stabila när de ligger i sväng. Lite som en kort slalomskida som sitter som berget när man kantar den. Bland Simmerbrädorna är undantaget FW som är klart lugnare och tryggare och liksom har en mer inbyggd stabilitet. Personligen har jag inga problem med de lugnare, djupare och lite mer “Quatro-artade” varianten på vågbrädor, men det är väldigt många av de som gillar Simmers brädor som gör det för att de har tröttnat på de mer “djupgående” brädorna, så lite känns det som ett slags trademark som vi vill behålla.

  • jesper-b

    Medlem
    8 september, 2012 vid 09:25

    “Personligen har jag inga problem med de lugnare, djupare och lite mer “Quatro-artade” varianten på vågbrädor.”

    Hm, nog har jag kört både nervösa högt liggande och lite tråkigt djupt liggande Quatro-brädor. Dra dom inte över en kam. Tror inte det finns något märke/shaper som gör så olika typer av brädor som KT.

    Det gäller dock inte enbart i Quatros custombrädor. Jämför man till exempel nya LS quad (in stores någon vecka) med den gamla så har ni skillnaden väldigt tydligt. Samma shaper och samma pro signature model, men oj så olika!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 17:09
    Planing;697688 wrote:
    @Ola: Hur beter sig korta brädor i chop?

    Efter ett par til sessioner med 4.2, 4.0 och fullpower 3.5 kan jag nu konstatera att Fishen är sjukt bra i chop. Faktiskt nästan löjligt lugn och fin även jämfört med smalare och mindre vågisar som jag har. Troligen är detta en effekt just av att man står så långt bak. Ingen direkt slump att slalom- formulabrädor har stropparna långt bak och dessutom cut outs så att man liksom kommer ändå längre bak. Det är liksom som att brädan flyter helt fritt över choppet.

    Sen fick jag lite bilder från Meeru-Robban också. En enda sväng från en trevlig session nyligen. Jag har tyckt att brädan är lite väl slajdig i känslan och har justerat lite på nästa proto (och även fentrimmat lite mer), men som synes funkar carven ändå rätt bra. Jag tycker att den här svängen är rätt så representativ för hur tight man kan svänga brädan med full rail utan att tappa fart. Kollar man bild för bild kunde nästan var och en av dem vara den sista i svängen, men så kommer en bild til och det bara fortsätter. På väg mot vindsurfingversionen av en roundhouse cutback….

    _DSC9569.jpg
    _DSC9570.jpg
    _DSC9571.jpg
    _DSC9572.jpg
    _DSC9573.jpg
    _DSC9574.jpg
    _DSC9575.jpg

  • svenne

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 18:53

    Det var jäklar i mig rejält med spray. 🙂
    Kul att den funkar Ola-bandola!

  • maca

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 18:59

    galet vackert carvat och fotat!
    Får man den toppsvängen på köpet när man handlar fishen?

  • tws

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 00:10

    Hei Ola. du seiler med trapesen for høyt og har dermed for korte trapesliner. Alle hoftetrapeser har vært feilkonstruert frem til nå. Dette er viktigere en bredden på brettet. Dvs bredden på brettet øker siden bena blir ‘lengre’ når kroken senkes. Du skal få hemligheten for hvordan du løser det, produsentene (f.eks simmer) kan ikke benytte løsningen siden den er patentert. Men først, klarer du finne det ut selv?

    Tenk på dette som en tidlig julegave til dere svenske seilere. :santa:

    // hilsen Thomas

  • tws

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 00:24

    Og kom nå ikke med svada om at noen liker det ene og noen liker det andre. Prøv å forstå at utstyret må designes som en tre-enhighet. Rigg, kropp ,brett. Den viktigste koplingen er, akkurat ja, trapeskroken. Hva gjør du Ola? Du har 30 sekunder. (litt press kan jeg vel legge på deg?)

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 06:01

    Ja, ja, vi vet att ni norrbaggar sedan evigheter kör med sittsele i vågorna…

    03%25255B3%25255D.jpg

    (och så utgår jag från att du känner igen din legendariske landsman)

  • ola-h

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 06:37

    TWS: Jag skall återkomma till frågan när jag har börjat rida vågor ikrokad.

  • poppo

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 06:59

    Riktigt fet sväng Ola!

Sida 3 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden är kort

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.