Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebräda till våren?

  • Freestylebräda till våren?

    Publicerad av moses på 11 april, 2013 vid 19:51

    Hej!

    Jag hade i år tänkt att investera i en freestylebräda men problemet är att jag är lite osäker på vilken. Jag är nybörjare på freestyle, väger kring 80 kilo och kör i princip aldrig i vågor. Jag har av någon anledning fastnat för rrd och deras Twintip brädor. Jag är ute efter en bräda som jag i värsta fall kan dra rigg på men samtidigt lära sig de första freestyle tricken. Jag har bestämt mig för att satsa på en bräda med ca 110 liter.

    Är RRD Twintip för avancerad för mig? och skilljer den sig från RRD Twintip Twinser? vilken skulle du rekommendera?
    Finns det någon som har erfarenhet av dessa två brädor? :confused2:

    Tacksam för svar!
    /Moses 😉

    svensson61 svarade 11 år sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • colle_screamer

    Medlem
    11 april, 2013 vid 21:00

    Tja

    Jag kör på RRD twintip 100. Har tidigare haft starboard och JP freestyle brädor men har liksom du fastnat för RRD. Anledningarna är flera men framför allt tycker jag personligen att det är mer pop i twintip:en och riktigt “lös” känsla på vattnet. Att det skulle finnas en twinser variant av den brädan har jag aldrig hört talas om. Detta skulle i sådana fall ge bättre grepp i vattnat vid ex. vågridning men det är ju en egenskap som man inte direkt strävar efter på en freestylebräda.
    Att satsa på en freestylebräda tidigt är definitivt helt rätt om man strävar efter att lära sig spinmanövrar osv. Dom är i jämförelse med de flesta freeridebrädorna ganska breda vilket ger bra flytkraft och balans så du kan utan vidare dra rigg på en 110 L twintip.
    Dock får du ändra din seglings stil en aning. I och med att de flesta brädor av nämnd modell har korta fenor för att underlätta spinmanövrar kan man inte lägga lika mycket tryck på bakfoten men det lär man sig ganska snabbt.