Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebräda till våren?

  • Freestylebräda till våren?

    Publicerad av moses på 11 april, 2013 vid 19:51

    Hej!

    Jag hade i år tänkt att investera i en freestylebräda men problemet är att jag är lite osäker på vilken. Jag är nybörjare på freestyle, väger kring 80 kilo och kör i princip aldrig i vågor. Jag har av någon anledning fastnat för rrd och deras Twintip brädor. Jag är ute efter en bräda som jag i värsta fall kan dra rigg på men samtidigt lära sig de första freestyle tricken. Jag har bestämt mig för att satsa på en bräda med ca 110 liter.

    Är RRD Twintip för avancerad för mig? och skilljer den sig från RRD Twintip Twinser? vilken skulle du rekommendera?
    Finns det någon som har erfarenhet av dessa två brädor? :confused2:

    Tacksam för svar!
    /Moses 😉

    svensson61 svarade 11 år sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • colle_screamer

    Medlem
    11 april, 2013 vid 21:00

    Tja

    Jag kör på RRD twintip 100. Har tidigare haft starboard och JP freestyle brädor men har liksom du fastnat för RRD. Anledningarna är flera men framför allt tycker jag personligen att det är mer pop i twintip:en och riktigt “lös” känsla på vattnet. Att det skulle finnas en twinser variant av den brädan har jag aldrig hört talas om. Detta skulle i sådana fall ge bättre grepp i vattnat vid ex. vågridning men det är ju en egenskap som man inte direkt strävar efter på en freestylebräda.
    Att satsa på en freestylebräda tidigt är definitivt helt rätt om man strävar efter att lära sig spinmanövrar osv. Dom är i jämförelse med de flesta freeridebrädorna ganska breda vilket ger bra flytkraft och balans så du kan utan vidare dra rigg på en 110 L twintip.
    Dock får du ändra din seglings stil en aning. I och med att de flesta brädor av nämnd modell har korta fenor för att underlätta spinmanövrar kan man inte lägga lika mycket tryck på bakfoten men det lär man sig ganska snabbt.

    Tycker definitivt att du skall köra på den linjen.

    Lycka till 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    12 april, 2013 vid 06:59

    Just RRD har ju ändrat på sin TwinTip en del genom åren. Från mer allround, rätt extrem med en fet ducktail, väldigt skajtiga till mer allround igen. Så håll ett öga på årsmodeller och design innan du slår till så att det blir rätt för dig. Jag har själv inte kört någon av de senare upplagorna. Den har i ett par säsonger även funnits som twin-fin, men är nog en ganska ovanlig modell (och inte för bättre grepp, utan möjlighet att köra med riktigt korta, typ 10 cm, fenor). Senaste här:

    twintiptwinzer_2.jpg

    Själv är jag evig nybörjare på freestyle, men uppskattar verkligen brädtypen och ser det som ett perfekt komplement till vågseglingen. Vill du ha en mer allround freestyle kan jag verkligen rekommendera Fanatic och JPs plankor, de är kända för att funka för kooks (= sådana som jag) och samtidigt inte hålla igen något även för riktigt duktiga freestyleseglare. Senaste året har dock även Fanatic och JP gått ett steg till mot mer dedikerade brädor, provseglade en 2013 Fanatic 109 och den var verkligen superkompakt, kändes nästan mindre än min egen 100 liters Fanatic.

    Mitt, högst personliga, intryck från tester och prat på stranden från senare år är att märken som F2 och Tabou varit ganska extrema, RRD å Starboard lite i mitten och med Fanatic, Goya, Naish och JP som månne något mer allround för ‘vanliga dödliga’. Dock upplever jag det som att från och med förra säsongen så har designfokus gått ännu mer mot pop och slide för samtliga tillverkare, vilket kanske visas tydligast av att Fanatic vid sidan av sina senaste, mer dedikerade plankor, har behållt ‘klassikern’ (deras 2010-11 bräda) som ju funkar fin-fint för mer carving och normal åkning, det är den jag råkar ha.

  • htn

    Medlem
    12 april, 2013 vid 07:28

    Har också Fanatics “klassiker” som dr Masse skriver. En 2010, 100l TE.
    Jag är inte direkt någon freestylestjärna, men gillar egenskaperna hos brädan starkt (planar tidigt, lättseglad, grym gippmaskin…).
    Väger knappt 80, kör 5,9 som störst.
    Dra rigg funkar för mig utmärkt.

    Här en liten jämförelse/test 100-liters brädor från Boards 2011:

    http://www.boardseekermag.com/equipment/100l-freestyle-boards/

  • dr-masse

    Medlem
    12 april, 2013 vid 09:26

    Såg nyss att det finns en sådan på köpåsälj…

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/1056/fanatic-skate-te-100l-2011/

  • soulsurfer

    Medlem
    12 april, 2013 vid 13:11

    Själv väger jag kring 75 kg då drar jag rigg på en 100 liter, 117 liter som jag också
    har känns stor, 100 liter har bredast vindregister, och fungerar ju som vågbräda också med
    fotstyrning. !00 liter fungaerar ju i mycket vind också, Dock kanske det blir lite mindre planing
    om den är mindre bredd än 110liter.
    //soulsurfer

  • moses

    Medlem
    13 april, 2013 vid 09:09

    Tack för alla snabba svar! Det lutar fortfarande mot en Twintip Twinser då jag hittat en till ett bra pris.
    109 liter blir det men följdfrågan blir då, vart finns de bästa freestyle platserna i mellan Sverige? 🙂
    Om man nu vill lära sig freestyle vad är de man ska börja med? vilka trick ska man satsa på att lära sig först?

    // Moses

  • emilvikingstrand

    Medlem
    13 april, 2013 vid 09:59

    FS bräda är helt rätt, jag tycker dessutom att en FS bräda på 100l är ganska kul för tex loop-träning om det tex är dålig med vind på ett vågspott. Instegstrick är tex duck jibe och heli tack. Sen kommer vulcan. Ganska stort steg upplever jag till att sättan en vulcan. Jag har nött på den i 3år och sätter typ 1 på 10. Sen kanske jag seglar för lite FS och för mycket vågor.

  • pedersen

    Medlem
    13 april, 2013 vid 12:01

    Om man är nybörjare på FS kanske en TE-bräda är lite ömtåligare än standard versionen?

  • malteaserr

    Medlem
    15 april, 2013 vid 18:38

    Jag har en 2011 twintip 100 liter. Funderar på att sälja den om du skulle vara intresserad.

  • basse

    Medlem
    17 april, 2013 vid 09:37

    Jag råder dig att inte köpa för stor. Tänker du försöka köra ofta blir en 110a snabbt för stor och det behöver inte underlätta med en stor bräda i tricken. Jag tycker iaf inte det.
    Kör själv freestyle när jag inte hinner till vågorna och min 100a räcker gott för mina 85kg.

  • haraldpost

    Medlem
    17 april, 2013 vid 19:13

    x 2. Men kjøp riktig 100 liter. Hold deg unna Tabou. Jeg synes 2012 Starboard Flare 101 har ganske bra med volum. 2013 JP 100 tror jeg har enda mer, da den er 103 liter i følge pråffsen.

  • svensson61

    Medlem
    19 april, 2013 vid 07:33

    Skulle absolut gå på en 100 Liters bräda.
    Vägde själv strax över 80 när jag köpte min Patrick 99 och hade absolut inga problem att dra min 5,9 kvm rigg på den. Vill man sedan att den ska flyta bättre är det ett bra incitament att reducera den egna vikten 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebräda till våren?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.