Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

  • g_l

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 16:43

    Hej
    Du har fått många bra råd från alla experter. Jag funderar dock på om problemet kanske är enklare än centimeterjusteringar på hängseletampar och segeltrim. Du skrev att du har en JP Funster 180. Den har väl ett centerbord? Om du kör ner det så lär du gå upp i höjd direkt.
    Jag tänker även på att du skrev att du kör i en insjö. Där är det oftast ganska byiga förhållanden, och då kan ju trycket i seglet ändras snabbt och ofta och gör det svårt att hålla en jämn kurs med perfekt “stance”.
    Men som någon tidigare skrivit; lägg gärna upp en bild på seglet när du riggat, så får du säkert bra råd. Några cm kan göra underverk…

  • sailortrash

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 17:52

    Mera nedhal..det typiska rådet som knappast löser hälften av alla problem och knappast detta. Mer nedhal funkar oftast på Cambrade segel, men tvärtom kan för mkt nedhal ställa till det rejält på vanliga freeridesegel och verkligen fucka upp balans och dragpunkt. Håll dig till “inställningarna” och fokusera på var du har bakfoten, och framförallt om linorna sitter rätt. Är linorna får långt fram kommer du alltid gå upp så mkt i vind så du tappar planingen (och får seglet över dig) i byvind, speciellt när du klivit i bakstroppen.

  • alltidxx

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 18:38

    “Ettrigt segel” kan ju självfallet bero på att man inte dragit nedhalet rätt också. Jag utgick i mitt resonemang från att du riggat rätt. Och jag tänkte även som G L skriver på om det jan bero på byiga förhållanden. I tillräckligt små insjöar kan vinden komma från olika håll på olika delar av sjön, och sådana förhållanden är rätt otacksamma.

  • lill-persson

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 21:08

    Alltså tusen tack för alla svar jag har fått ni är guldvärd allesamman.

    Vet inte hur ja ska hinna svara på alla 👍🏻 😳 hehe.

    Helt ärligt talat så ska jag, fixa bilder, och prova de fin justeringar ni gett mig och tänkta på bakfoten till att börja med.

    Men ja ska definitivt ta i mot all info jag kan få med riggningen av seglet, då ja endast har sett på film och försökt läst mig till hur man gör de, men de är ju inte detsamma som när någon visar live. Så mina riggningar har nog varierat ganska kraftigt från gång till gång (tror jag i allafall) speciellt när de har blåst på bra.
    För i lättare vindar så tycker jag att de oftast känns rätt ok

    jag har ett riktmärke på de stora seglet på ett märke mellan första och andra lattan.
    Men sen om de är rätt har jag tyvärr ingen aning om. Så min kunskapen om att rigga seglet vågar ja inte svara på förns ni får se bilderna.

    Problemet här i skogen vad jag vet äre bara jag och en till som surfar, väldigt sällan tillsammans.
    Och han ligger typ i samma nivå som mig kanske en aningen bättre.

    Men om någon av er fina själar finns i Söderhamn området så letar ja mig gärna ut dit för tips om någon vill ta sig tid till de.

    Jag finns strax utan för bollnäs.

    Men jag ska ta mig till allt och när de blåser på så ska ja ta de som en experiment dag.

    Och inte tänka på att åka planat 😂
    Eller jo, kontrollerad planing

    G_L stämmer bra med center bordet, men de hade jag plockat bort när jag var ute sist, då jag hade en tendens att komma åt de och ofrivilligt fälla ner det, så till slut tog ja bort de, men problemet kvar stod att de ville upp mot vinden.

    I sjön ja surfa i så kan de bli rätt stora vågor Så prövningen av balansen sätts på prov, och ja kan tänka mig att för en ovan som mig så är det nog lätt att tänket vart vikten skall vara försvinner.

    Blev mycket text nu.
    Men men, ska försöka ge mig ut i morn och fixa bilder.

    Tack ska ni ha.

  • gustav1980

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 07:22

    Bollnäs…då är vi ju med norllandsmått mätt nästan grannar 🙂
    MEN, att surfa på en mindre sjö i inlandet torde bjuda på både bygiga och snurriga vindar. Jag vet ju själv hur västliga och nordvästliga vindar uppför sig efter norrlandskusten…

    Så, oaktat nedhal (Simmer Zero five är för övrigt extermt lätt riggat….) och andra parameterar så har du inte de bästa förutsättningarna för att få flyt i seglingen. Testa att söka dig till havet vid tillfälle!

  • lill-persson

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 13:03

    Aha, men där ser man.. Kul
    Vart håller hern hus?

    Ja de låter som jag får ta mig ett besök i havet 🙂

    Tack så mycket

  • lill-persson

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 13:18

    Kanske lite svårt att se, men där skruvmejsen ligger dit in har seglet släppt/ fladrar

    Men detta slog mig nu.
    Masten är 460 och seglet säger 486

    Så ja ställde förlängarn på 25, så till det som slog mig, skall seglet dras ända ner så att till och med knappen för att ta lös seglet från mastfoten försvinner in i fickan?

    Ni ser ju på bilden att de är en bit kvar.

    Sen som någon sa att man kunde mäta sig fram vart seletampen ska sitta, en tredjedel av??
    Så ja läste på lite av de guy cribb hade som ni nämde och kom fram till att tamparna skall flyttas bakåt hela 13cm 😳

    Hojta till om ni vill ha bättre bilder från andra vinklar

    9c7b6bf935991bff4b6a2e1b1f7d8d97.jpg
    300b14d4a25a36e04fd4375ff113a1ee.jpg79406902d6c94d56358932f29197f329.jpgb5ec8a1f0f2805bc648f9b9b8480cb56.jpgc064f9fe82ea9d76641630fa1bfd3b7e.jpg0ada8c5eaba17ce7223df8fde3586493.jpgcb7091e835a5a03123e234788a9b3755.jpg

  • lill-persson

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 13:46

    Sen bommen har ja ett märke vid brösthöjd, men ska prova höja de till nyckelbenet.

    Minns att jag sänkt pgr av att de kändes väldigt onaturligt 🙂
    Sen sele tampen hade jag så pass lång när ja står plattfot på brädan att den hänger en bit nedan för kroken, dock har ja inte upplevt problem att de krockat ur lätt.

    Men kanske dax att ställa in grejerna som ni rekommenderar och vänja sig bara 🙂

    För de bör ju funka 🙂

  • lill-persson

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 13:56

    [video=vimeo;173906922]https://vimeo.com/173906922[/video]

  • hakuna

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 14:53

    Du kommer säkert få massor av svar, mina 2c:
    – jämför böjkurvan på masten med seglet på http://www.unifiber.net/2014/mast-selector
    – förlängaren på 27, så har du mariginal att justera med.
    – dubbelkolla att mastdelarna sitter ihop
    – bommen i mitten av hålet i mastfickan
    – har du neutralt uthal?

    Niclas

  • marden

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 15:41

    ställ förlängaren på 27 och dra nedhal tills du har 1cm mellan rullarna.
    ser ut att vara för lite nedhal på bilderna av seglet.

  • lill-persson

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 19:07

    Oj så pass, ja då kommer det
    se lite annorlunda ut.

    Tittade lite mer på han guy cribbs pdf filer på nedhalt, om ja förstod rätt så kunde man titta på andra lattan upp i från, tills den lägger sig i centrum av masten, och de stämde inte så jag har gjort tidigare, men nu när ja drog allt som gick på 25 så börja den komma mot mitten, så 27 blir det nästa gång det blir surf så kommer ja köra på 27 tills den hamnar i centrum och prova mig fram där i från, tror ni de kan vara en idé?

    Neutral uthalt? Ursäkta frågan men så pass lite kunskap har jag gällande riggning av seglet 😳

    Kommer få vänta hur länge som helst ser det ut som på vädret innan ja kan prova 🙁

    Tack ska ni ha.

  • alltidxx

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 19:32

    Ja, alltså dra ända ner, så kanske korta förlängaren, men oavsett så tycker inte jag det är något fel på riggningen på bilderna som skulle förklara problemen du beskriver.

  • fingrethalmstad

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 20:01

    https://issuu.com/surfers/docs/riggfolder09_a5

    Denna länk kanske kan va till hjälp med många frågor.

    Ha det gott//FH

    Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

  • sailortrash

    Medlem
    8 juli, 2016 vid 20:13

    En klassiker för freeride segel är att 3:e lattan ska vara halvt bakom masten. Personligen tycker jqg det är ett bättre riktmärke än avstånd från bas på förlängaren, då lufflängden på seglet inte alltid stämmer med hur man måste ställa in förlängaren, av olika själ. Att få bra riggning kan du göra på land. Reser du seglet upp i svag vind får du en ganska bra uppfattning om var du ska hålla för att få lika drag i händerna, och därmed var linorna bör sitta

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.