Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

  • Aquario

    Medlem
    29 augusti, 2016 vid 21:11

    Att välja rätt segel i byig vind när det kan gå från stiltje till styv kuling på några minuter är alltid svårt, själv använder jag en linje vågsegel till freeride i vindar från 10 – 20 ms. Har Simmer Icon 4.0, 4.5, 5.3 och 5.9 som täcker det mesta men det är 5.3 som jag använder till 90% mellan 9 – 14 m/s. Vågsegel finns det också gott om på begagnatmarknaden, och man kan göra riktiga fynd om man har tur.

  • malibu

    Medlem
    30 augusti, 2016 vid 07:58

    10ms funkar 5.0 bra. Jag brukar köra 5.3 till typ 10-11ms. Blåser det 12+ brukar jag vara överriggad med 5.3.

    Men att parera byar är väldigt mycket teknik. Du måste ha koll på sele + stroppar och sedan hänga som en apa i bommen. Trycket ner i brädan.

    Köp begagnande segel. De är sjukt prisvärda! Går även att hitta fabriksnya fast något år gammalt hos någon butik, och de kan man också få för bra pris.

  • pellen

    Medlem
    6 september, 2016 vid 07:09

    Hej Persson. Ta dig till Skogssand Bergviken på NV om du vill ha sällskap. Blåser det SV-V kör vi på Florsjön. N-NO eller S-SO kör vi i Stenö eller på Enskärsorn. SO-O kör vi uppe i Segersta Bergviken.
    Pär N

  • lill-persson

    Medlem
    10 september, 2016 vid 06:45

    Oj vad seg jag var på å svara, varit mycket annat 🙂

    Men tack ska ni ha då har jag lite att gå på och som sakt ut i vindarna och öva bara.
    Ska ta mig en titt efter segel, så man har ett när de väl blåser så pass.

    Tjena PelleN!
    Va kul med tips på ställen, ska absolut leta mig dit.
    Alltid roligare när man är några stycken.

    Vi har faktiskt varit upp mot 4st som har kört här i Galven eller kyrksjön i arbrå ett par gånger i sommar, annars äre jag och farsgubben som håller igång så fort de blåser.

    Men alltid bra med fler ställen att kunna åka till, så de läre vi prova.
    👍🏻

    Hur långt in på hösten brukar ni köra?

  • rillestark

    Medlem
    10 september, 2016 vid 15:28

    Jo, vart ska du imorgon? Sydväst säger prognosen, om jag fattat rätt.

    Träffade på far din förra helgen, skulle jag tro! 🙂

    Frid!

  • pellen

    Medlem
    12 september, 2016 vid 14:33

    Själv kör jag så länge man klarar sig utan handskar. Höll på och strulade med handskar förr när man var yngre.

  • rillestark

    Medlem
    12 september, 2016 vid 15:12

    Jag kör alltid med kortfingrade handskar, oavsett hur varmt det är, å när temperaturen sjunker ner mot +10 så blir det långa fingrar. Kan va krampkänning första gången man byter till långa fingrar, men det släpper, för mig, efter en liten paus å sedan är det lugnt.

    Förra året seglade jag sista gången den 10 december. +8 i luften å ca 0 grader i vattnet.
    Merinoull sockar å underställsöverdel under våtdräkten å en rejäl huva gjorde det hela komfortabelt. 🙂

    Frid!

  • lill-persson

    Medlem
    12 september, 2016 vid 17:33

    Intressant.

    Skaffade nytt uppsett med grejer nu på sen sommaren.

    Ripcurle flashbomb 5/3 dräkt plus flashbomb skor och luva, och dakine tumvantar provade allt första gången igår.

    Tvivlade en del på vantarna, men när man väl kom i vattnet å börja köra så tänkte jag aldrig att ja hade dom på.

    Resterande grejer blev ja positivt överraskad, svetas mesta dels. Dock vare väl inte direkt någon kyla, 15 i vattnet och 17 i luften.
    när man låg ivattnet kändes ingen tendens alls på att de blev kallt.

    Ska bli spännande och se hur låg temp man kan gå ut i med dessa grejer.

  • pete

    Medlem
    13 september, 2016 vid 08:01

    Det lät varmt, Lill-Persson! Själv lyckades jag glömma våtdräkten när jag drog till Fituna i söndags, men fick låna en shorty att köra i (1000 tack, Jens!). Förvånande nog var det inte alls kallt, började frysa först när jag stod å väntade på att vinden skulle komma tillbaka (vilket den inte gjorde).

  • sundheden

    Medlem
    13 september, 2016 vid 13:14

    @Lill.persson 741292 wrote:

    Intressant.

    Skaffade nytt uppsett med grejer nu på sen sommaren.

    Ripcurle flashbomb 5/3 dräkt plus flashbomb skor och luva, och dakine tumvantar provade allt första gången igår.

    Tvivlade en del på vantarna, men när man väl kom i vattnet å börja köra så tänkte jag aldrig att ja hade dom på.

    Resterande grejer blev ja positivt överraskad, svetas mesta dels. Dock vare väl inte direkt någon kyla, 15 i vattnet och 17 i luften.
    när man låg ivattnet kändes ingen tendens alls på att de blev kallt.

    Ska bli spännande och se hur låg temp man kan gå ut i med dessa grejer.

    Jag köpte DaKine Mittens inför förra hösten/vintern, men det extremt kalla vattnet läckte in via sömmarna kring materialet vid handflatan så jag tätade sömmarna med Liquisole.
    Jag har väldigt dålig blodcirkulation i händerna så dessa passade mig bra.
    47c5a9451c0e0d9f93ec03f792b5b940.jpg

    Just nu känns det dock långt kvar innan jag tar på vantarna.
    Neopren beanie åker på rätt snart tror jag.

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • lill-persson

    Medlem
    21 april, 2017 vid 18:47

    Oj vad tiden går, man har så mycket i huve när det inte är säsong så man tänker inte på detta fina forum. skamligt :blush:

    hua pete, njä sån hårding är inte jag i allafall =) alldeles för badkruka för att göra som du hehe.

    vad gällande handskarna sundheden, så tror ja följer ditt råd och kommer prova limma.

    Eftersom isarna precis har släppt här uppe, så blev jag genast sugen att prova vad grejerna gick för idag.

    på med allt å slänga sig i, hade även ett underställ på mig.

    Gick ju till och med simma runt blev riktigt överraskad vad gött det var att veta att säsongen har nu förlängts med några månader.

    Men handskarna sköljde vattnet igenom så där blev det kallt, annars vare bara ansiktet som fick rejäl brainfreez.
    Kanske blir bättre när man verkligen får surfa och svettas.

    Ser ju ut att bli bra blås i helgen dock för mycket för mina storasegel och jag som nybörjare tycker ja att jag fortfarande är, så får jag stå över i morn i allafall.
    söndag kan det nog bli premiär om prognosen håller i sig (hoppas)

    Trevlig helg på er

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.