Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuerteventura, Sotavento

  • Fuerteventura, Sotavento

    Publicerad av snej på 4 december, 2011 vid 21:54

    Hej hej!
    Vi är ett gäng som planerar att åka till Sotavento i Maj och surfa på René Egli center. Vi är på lite olika nivåer så vilket center passar bäst för nybörjare såväl som för de lite bättre? (Center 1 eller 2?) Var rekommenderas att bo? Costa Calma? Övriga tips är välkomna!

    Jag har kollat äldre trådar på detta men inte riktigt fått en bra överblick.

    tomas_g svarade 10 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • mysticpearl

    Medlem
    4 december, 2011 vid 23:51

    Jag var där förra månaden, vi bodde i costa calma och center 2 är det som gäller för nybörjare, dom hämtar en gratis på sitt hotell med shuttlebuss om man vill tar ca en halvtimme från costa calma till center 2 då dom stannar först vid center 1 sen huvudkontoret och sen center 2. Center 2 har även som en lagun med där det är helt platt vatten som är perfekt för nybörjare.
    Center 2 har störst 7.2 segel och inga cambersegel, dom dyraste kol brädorna finns på center 1.
    Om man ska kitesurfa ligger det precis intill center 1.
    Vid center 2 är det förbjudet att kitesurfa. Det finns restaurang vid center 2 också (vet ej om det finns på center 1)

  • snej

    Medlem
    5 december, 2011 vid 16:16

    Gott! Då vet jag det! Hur ser det ut med boende i Costa Calma? Har du/övriga några tips? Det verkar som att charterbolagen slutar att åka dit i april då det räknas som ett vinterresmål så vi får boka allt själva. Ser inte helt lätt ut att hitta direktflyg dit från Köpenhamn men det löser nog sig.

    Mvh

  • cosmosurfer

    Medlem
    16 november, 2012 vid 02:20

    Var i Sotavento förra veckan och center 2 har stängts. Fanatic har en mobil windsurfuthyrning med begränsat material, restaurangen är kvar. Billiga flyg till Gran Canaria finns alltid, sedan kan man ta färja eller flyg till Fuerte.

  • jakfor

    Medlem
    19 november, 2012 vid 19:17

    Är center 2 stängt för gott?? De verkar tagit bort det ifrån hemsida.

  • mindsurf

    Medlem
    27 november, 2012 vid 23:37

    Ja, spanska myndigheterna stängt center 2 och ska stänga restaurangen där också.
    Synd på ett av dom bästa plattvattenspot som finns.

  • svenne

    Medlem
    28 november, 2012 vid 00:22

    Since 28 years René Egli provides excellent Windsurfing & Kiteboarding Holidays in Sotavento. Now we are moving a big step forward.
    The local townhall and the canarian government have given us permission to build a new, better and more luxurious center. It will be located near the old center, but closer to the Hotel Meliã Gorriones. The construction will of course not affect your foreseen vacation in any way. The new René Egli Center “Playa Barca” will welcome you from spring 2013. For more information and an animated video of the new centre, please click here.

  • mindsurf

    Medlem
    28 november, 2012 vid 11:00

    Jag snackade med personalen när jag var där och dom rekomenderade ingen att åka dit just nu.
    Trångt på center ett och dåligt riggade segel

  • seve1000

    Medlem
    28 november, 2012 vid 11:48

    @mindsurf 703988 wrote:

    Jag snackade med personalen när jag var där och dom rekomenderade ingen att åka dit just nu.
    Trångt på center ett och dåligt riggade segel

    Oj nej då är det bättre att vara kvar i surfiga sverige:cool2:, rigga själv är ju otänkbart:wink:

  • surfmad

    Medlem
    4 december, 2012 vid 18:42

    Det var oväntade nyheter att center 2 är stängd. Jag ska dit snart och hade tänkt surfa lite med barnen i center 2. Nån som vet nåt mer om fanatic? cosmosurfer?

  • gordon-gekko

    Medlem
    5 december, 2012 vid 23:32

    Hur funkar mycket kan man räkna med att det blåser om man ska dit i Jul?
    Vad ska man ta med sig? 85L FSW eller 110 firemove? Väger 85 kg själv?

    Eller bättre att hyra?

    Tack sam för lite hjälp? Även tips på hur man flyger med sina grejor vad ska man tänka på?

  • cosmosurfer

    Medlem
    16 december, 2012 vid 11:48

    Surfmad: Som sagt, center 2 har stängt helt och hållet och jag tror inte René kör några bussar dit nu. Angående Fanatic vet jag inte mer. Man får hålla sig framme på morgonen om man vill få brädor. Senare på eftermiddagen blev det också några lediga. Jag skulle absolut välja den stranden framför center 1 om jag åkte med barn. Vackert, vidsträckt och inte alls så mkt folk. En massa nakna äldre tyskar patrullerar stranden och viker inte en tum i sin självsvåldiga rätt att göra så, inte ens för barn. Trevlig resa!

  • surfmad

    Medlem
    29 december, 2012 vid 11:14

    Hemma nu en vecka efter varit på Sotavento. Tyvärr blåste det mindre än 5 ms hela veckan och inget vatten i lagunen. Men familjen var glada. Det var inte mer folk på vattnet än på Erstaviken.

  • tsss

    Medlem
    2 januari, 2013 vid 22:55

    ang lagunen så är den bara vattenfylld vid högvatten:
    There is a large lagoon that is good for beginners, although the wind can be a bit gusty. At sea, conditions are tougher as winds are normally offshore. Beginners should be aware that the lagoon only gets filled at high tides, and the high tide is high enough only 2-3 weeks per month. Therefor: Check the tide table before coming here!

  • badjanne

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 09:52
  • simme

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 12:41

    Hej!

    Har också ett gäng funderingar som jag undrar lite över:

    Drömmer om (och kommer banne mig!) att tillbringa en del av föräldralediheten på Fuerte tillsammans med min fru och givetvis lilltjejen som då kommer vara tio månader. 2 månader, april och maj har vi tänkt oss. Pålitlig vind och mest plattvatten är det vi söker, så Sotavento känns givet. Kommer ta med 1st freestyleutrustning och vad jag förstått är det bäst att hålla till vid det som kallas center 2. Frågorna jag undrar över:

    Var ska vi bo?
    -Var är bäst att bo, Costa Calma, Morro Jable eller annat? Vill bo hyfsat prisvärt och mysigt. Mycket tacksam för tips.

    Hur/var är bästa vindsurfspotet på södra Fuerte?
    -segellinje med 3.7 (mest för frun kan jag tro), 4.2, 5.0, 5.4? (100liters freestyle till det)
    -behövs våtdräkt?

    Flyga med utrustning?
    -som vanligt jobbigt och smått nervöst… Biljetterna verkar bli billigast genom Norwegian till Gran Canaria. Någon som har erfarenhet av att flyga med surfutrustning mellan GC och Fuerte?

    Tips på billig hyrbil?
    -hyra, köpa eller ta med bilbarnstol?

    Alla tips är välkomna!
    /Simon

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuerteventura, Sotavento

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.