Full planing LEVEL 2- Tips??Råd??

This topic has 13 svar, 6 deltagare, and was last updated 1 year sedan by  sailortrash.

  • Författare
  • #1503932
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    Hej!
    Nyligen har jag flyttat fotstroppar från första position till andra och på min bräda är minst 10 cm i mellan (kolla i början gul och röd markering). Det känns så jag har en ny bräda ahahha. Iaf jag vill vet flera saker dvs i ett ord rätt position i planing, jag vill ha gärna tips,råd,kritik för att bli bättre. Här i video det var sista gång jag var ute med 5-(13)vind,och 8.4 segel ,160 lt bräda ,48 fena,chop 10-20cm max i byar.Här kommer lite frågor:
    Ska jag börja luta mig mera fram mot nosen?
    Ner jag har bra tryck(åker fort) ska jag ha raka ben och luta mig ut?
    Då och då hängsele linor åker ut (ner börja åka fort), ska jag sträcka mera mina armar eller fixa dem 2 cm kortare?
    Tack för alla tips och hjälp

    #1503938
     sailortrash 
    Deltagare

    Mjuk i knäna, utsträckta armar. Ser bra ut. Fram med höften, lätt på bakfoten. Luta dig 90 grader från seglet, inte bak mot fenan.

    Om fenan bråkar mkt och du får ”taildance” så kan man testa med en mindre fena, kanske 44 i hård vind. finns dyra racefenor med lite mjukare topp oxå som tydligen ska va riktigt bra, t.ex z-fins (har ej testat)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503954
     johanvm 
    Deltagare

    Hej,
    Bra att du tar upp frågan på forumet, det är så mycket lättare att ge goda råd här än det är ute på vattnet. Du kommer nog ihåg ihåg sist vi möttes ute på värtan och jag försökte få dig att luta mer framåt. Den gången behövde du få brädan att gå lättare i vattnet så att du kunde ta mer höjd utan att tappa planing.
    Här är två videos som kan fungera som vägledning:
    https://www.youtube.com/watch?v=eujLrC68lDY
    https://www.youtube.com/watch?v=zPQodcasmSA

    /Johan

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503955
     johanvm 
    Deltagare

    Ännu en länk med tips:
    http://www.guycribb.com
    Klicka på “Technique”, “View PDFs”
    Där finns en del bra info om stance

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503956
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    Hej,
    Bra att du tar upp frågan på forumet, det är så mycket lättare att ge goda råd här än det är ute på vattnet. Du kommer nog ihåg ihåg sist vi möttes ute på värtan och jag försökte få dig att luta mer framåt. Den gången behövde du få brädan att gå lättare i vattnet så att du kunde ta mer höjd utan att tappa planing.
    Här är två videos som kan fungera som vägledning:
    https://www.youtube.com/watch?v=eujLrC68lDY
    https://www.youtube.com/watch?v=zPQodcasmSA

    /Johan

    Hej Johan! Tack för alla info. Jag ska försöka luta mig fram även om det känns som man få katapult och om det är en onaturlig position för mig än så längre. Ner vi träffade sist hade jag 1:a position på stroppar sen tänkte att det var dags att byta. Nu blir en ny äventyr. För att ta höjd alltså man ska strecka ben bak och böja lite ben fram enligt videon men han i video verkar inte göra den eller är jag som ser fel??

    #1503957
     johanvm 
    Deltagare

    Bra, katapultkänslan är vad du vill åt! Fram med kroppen, blotta riggen. Fotstropparna är vad som hindrar katapultfallet. För att verkligen suga ut det sista ur marginell vind kan du i princip lyfta aktern med bakre foten, dvs absolut ingen kroppsvikt alls på foten snarare tvärtom.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503958
     hakuna 
    Deltagare

    När man ska köra fort gäller det att få all kraft framåt (genom ben och mastfot) och bromsa så lite som möjligt (brädan plan och så liten våt yta som möjligt).
    Jag brukar tänka ställningen man har i dragkamp, fast det är nog inte helt optimalt.

    Jag brukar köra med framhanden under bommen (tummen framåt). Då är det lättare att få bak bommen, och därmed
    fram kroppen.

    För att köra fortare behöver också förtterna/stropparna vara (ännu) längre bakåt och utåt.

    Om linorna hoppar ur så jobbar du för mycket med armarna. Antingen så behöver du köra med rakare armar eller kortare linor, det är en smaksak. Jag kör korta linor, 24-26″.

    Om planing inte är något problem så kan du ta bak mastfoten, ofta gör 2-3 cm stor skillnad.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503971
     Sundheden 
    Deltagare

    Ja alltså man får väl se det lite som att man står i uppförsbacke och nedförsbacke.
    Nedför kan man inte ha båda benen raka utan får sträcka på främre benet och böja bakre, uppför måste man böja främre och sträcka på bakre för att luta mot med kroppen. Saken är att man ska inte pressa ner med bakfoten så tyngden trycker brädan igenom vattenytan.

    Det finns liksom inte en fast hållning som är exakt ”så här gör man” utan det är ju en konstant avvägning och anpassning för rådande förhållanden i vind och vatten varje ny sekund som passerar.
    När du vill ta höjd, viktigt att först falla av för att få upp planing och för att sen försiktigt vänta mot vinden för att inte bromsa farten, tänka att man lutar kroppen in i vinden, man strävar efter att luta mot masten, helt naturligtvis kan du inte ha rakt ben för man tar då ingen höjd och man bromsar ner all fart. Det gäller att föra brädan varsamt för att varje hård sväng eller manöver bromsar farten. (ang videon) Jag tycker nog att du kan prova att flytta bakre fästet på hängseletampen 1-2cm bakåt och se vad som händer. Vad som bör hända är att seglet automatiskt skotar hem mer naturligt, du får ett jämnare och starkare tryck av vinden och du spar på krafterna i armarna.
    Försök tänk att kraften ska ner i brädan och framåt i brädans riktning och att kraften ska från dig också via hängselen, till bommen, till masten, till mastfoten som skjuter fram brädan i rätt riktning.
    Mycket är att tänka och visualisera så händer mycket av sig själv.

    Hoppas vi hinner segla tillsammans innan du flyttar utomlands för det är som sagt mycket bättre att visa och förklara allt på plats både på land och vattnet.

    Bilagor:

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503973
     Pedersen 
    Deltagare

    Om du tappar planing kan det vara en god idé att gå ur stropparna istället för att kämpa vidare i dem.

    Tänk på att spänna magen och sträck ut kroppen ungefär som om du skulle hålla på med core-träning för att få ut seglets kraft ner i brädan och fenan.

    Långa hängseletampar tycker jag är att föredra.

    Höja bommen kan också vara en idé för att få lite lättare planing.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503975
     hakuna 
    Deltagare

    Jag har tamparna helt ihop, det är också inte helt vanligt. Dock så är det lätt att känna när man har rätt balans, vid platt vatten och körning rakt fram ska man kunna släppa händerna från bommen i flera sekunder.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1503997
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    Om du tappar planing kan det vara en god idé att gå ur stropparna istället för att kämpa vidare i dem.

    Tänk på att spänna magen och sträck ut kroppen ungefär som om du skulle hålla på med core-träning för att få ut seglets kraft ner i brädan och fenan.

    Långa hängseletampar tycker jag är att föredra.

    Höja bommen kan också vara en idé för att få lite lättare planing.

    Ja brukar går ut och in hela tiden men nu med ny position är lite svårare att gå in så tänkte behålla fötter i. Om två tre gånger kommer att vara lättare går snabbt in med bak foten.

    #1504001
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    Ja alltså man får väl se det lite som att man står i uppförsbacke och nedförsbacke.
    Nedför kan man inte ha båda benen raka utan får sträcka på främre benet och böja bakre, uppför måste man böja främre och sträcka på bakre för att luta mot med kroppen. Saken är att man ska inte pressa ner med bakfoten så tyngden trycker brädan igenom vattenytan.

    Det finns liksom inte en fast hållning som är exakt ”så här gör man” utan det är ju en konstant avvägning och anpassning för rådande förhållanden i vind och vatten varje ny sekund som passerar.
    När du vill ta höjd, viktigt att först falla av för att få upp planing och för att sen försiktigt vänta mot vinden för att inte bromsa farten, tänka att man lutar kroppen in i vinden, man strävar efter att luta mot masten, helt naturligtvis kan du inte ha rakt ben för man tar då ingen höjd och man bromsar ner all fart. Det gäller att föra brädan varsamt för att varje hård sväng eller manöver bromsar farten. (ang videon) Jag tycker nog att du kan prova att flytta bakre fästet på hängseletampen 1-2cm bakåt och se vad som händer. Vad som bör hända är att seglet automatiskt skotar hem mer naturligt, du får ett jämnare och starkare tryck av vinden och du spar på krafterna i armarna.
    Försök tänk att kraften ska ner i brädan och framåt i brädans riktning och att kraften ska från dig också via hängselen, till bommen, till masten, till mastfoten som skjuter fram brädan i rätt riktning.
    Mycket är att tänka och visualisera så händer mycket av sig själv.

    Hoppas vi hinner segla tillsammans innan du flyttar utomlands för det är som sagt mycket bättre att visa och förklara allt på plats både på land och vattnet.

    Tack Stefan! Ska försöka flytta bakre fästet och testa alla råd som jag fick. Jep hoppas vi kan segla minst en gång till innan jag drar 😉

    #1504002
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    En kille från annat forum sa att jag ska skota i segel mera och den ska vara nästan parallel mot brädan, helt rätt heller hur? I byar hade bra tryck så kändes att jag inte behövde sköta in men kanske är bra att testa den också.

    #1504187
     sailortrash 
    Deltagare

    En kille från annat forum sa att jag ska skota i segel mera och den ska vara nästan parallel mot brädan, helt rätt heller hur? I byar hade bra tryck så kändes att jag inte behövde sköta in men kanske är bra att testa den också.

    Man ska vara lite försiktig med skotningen. Maxskotad är inte alltid samma som maxfart, om du överskotar seglet får du sämre fart och brädan kommer vilja ställa sig på tailen och gå upp i vind (eller katapult). Egentligen samma när man inte planar, men då leder överskotning till att man driver mer och tar sämre höjd.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account