Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fullfartsgippen

  • Fullfartsgippen

    Publicerad av freed på 28 maj, 2008 vid 21:06

    Tjena,
    Hade en bra session i Ljunghusen idag MEN håller på att bli tokig på gipparna.
    Har full fart genom typ 70% av gippen men sen tappar jag farten och efter att ha flippat seglet går brädan upp i vinden och jag tappar all fart.

    Har surfat jättemånga år men känner mig som världens nybörjare i gippen.

    Hur fasen ska jag göra för att behålla farten ???

    Försöker hålla en bred sväng och att ha bakhanden inskotad länge men det hjälper inte.

    HJÄLP – jag behöver lite mirakelknep så att jag gippar bättre än polarna :laugh:

    Tacksam för tips

    rasmus_w svarade 15 år, 10 månader sedan 23 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • bicless

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 21:23

    Bara inte polarna läser alla svar du kommer få för då får ju de samma mirakelknep som du. Du får locka bort dem från konfen.

  • argulander

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 21:59

    @freed 470739 wrote:

    Tjena,
    Hade en bra session i Ljunghusen idag MEN håller på att bli tokig på gipparna.
    Har full fart genom typ 70% av gippen men sen tappar jag farten och efter att ha flippat seglet går brädan upp i vinden och jag tappar all fart.

    Har surfat jättemånga år men känner mig som världens nybörjare i gippen.

    Hur fasen ska jag göra för att behålla farten ???

    Försöker hålla en bred sväng och att ha bakhanden inskotad länge men det hjälper inte.

    HJÄLP – jag behöver lite mirakelknep så att jag gippar bättre än polarna :laugh:

    Tacksam för tips

    Förstår inte frågan, satte fullplaningsgippar från början!!

    Skämt åsido har surfat sedan -73 men fullplaningsgipparna är nog tyvärr lätt räknade. Detta är svårt, har lyckats bäst med bra bra vågor till hjälp med lite nedförsbacke där man vanligen brukar tappa farten.

    Vad vore annars vindsurf utan utmaningar, vore det lätt skulle man nog tröttna fort.

    Klas

  • rasmus_w

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 22:11

    Det enklaste sättet att bli bättre på att behålla farten i gippen är att ha mer fart till att börja med. Två enkla sätt att fixa det är att ta ett större segel och att flytta hängseletamparna en bit bakåt. Många har tamparna väldigt långt fram och då seglar man i praktiken halv-inskotat.

    Har du en bra bräda som är lätt att gippa? Vet du hur brädan ska gippas för att behålla farten? Vissa brädor funkar bäst om man lutar sig rejält framåt och hänger i bommen för allt vad man är värd medan t.ex. den Fanatic Shark jag provade förra sommaren bara sög fast och gick trögt med den tekniken men när jag stod takt över tailen och lät den gräva ner sig en bit så gjorde kom jag igenom med bra fart i oväntat snäva gippar.

    En grov tumregel är att en liten bräda i mycket vind är mycket lättare att gippa än en stor bräda i lite vind. Om vinden är riktigt svag är det lätt att “komma ikapp” vinden, så man i extremfall får backvind i seglet och händer det så kan man glömma det där med att plana genom gippen.

    Ett annat problem är att man ofta liksom är mentalt inställd på att farten ska gå ner och då blir den tappade farten en självuppfyllande profetia.

    Ett av de bästa sätten att vänja sig är att träna duckjibes. Det som för många år sen fick det där med fullfartsgipparna att släppa för mig var att träna duckjibes. I en duckjibe får du tillbaka draget i seglet i just det läget då du i en normal gipp börjar sjunka igenom. Nu kan duckjiben göras på rätt många sätt och om målet är att bli bättre på vanliga gippar så föreslår jag att du försöker bli riktigt aggressiv så fort du åtminstone kommer runt. Släpp framhanden tidigt , böj knäna som fan och sväng fort, tajt och hårt. När det väl stämmer så kommer du ha lärt dig hur en riktigt grym sväng känns och när du upplevt det blir det ofta lättare att se till att det händer igen.

    Ett annat liknande knep: “speeda”! Bryt mer brädan på djup slör nån gång när du har massor av drag i seglet och njut av farten i nån minut. En av de enklaste tänkbara gipparna är när du slörar djupt, lutar lite lätt på brädan , släpper runt seglet och går in i en djup slör på nya bogen. Det ska till rätt mycket för att man ska tappa mycket fart i en sån gipp.

  • ola-h

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 04:43

    Vad kör du för bräda och vilka segelstorlekar kör du. Helst bör man kunna flera, men vilken man bör börja med beror lite på utrustningen.

  • andersbq

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 05:06
  • ola-h

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 05:42

    Jag gillar Gurras tips i länken ovan: Luta dig inte bakåt. Det handlar inte så mycket om var på brädan man står som om hur man vinklar sig själv och riggen. Böj på benen och försök sedan liksom luta dig framåt in i svängen och även våga släppa seglet lite framåt (däremot kan man justera skotningen för att få lagom mycket drag). Ett trick för att mer naturligt få in detta är att tänka på att belasta bommen så man får tryck å¨mastfoten nedåt. Detta är också ett sätt att stabilisera brädan.

    Det finns lägen då man inte vill göra så här, men som grundregel är det nog rätt bra. Dessutom är det bra både på lite större brädor med större fenor och för mindre brädor. I det första fallet för att man neutraliserar fenans effekt att att vilja hålla brädan rak och plan. I det andra fallet för att man inte sjunker igenom lika lätt.

  • Knatte

    Gäst
    29 maj, 2008 vid 05:45

    @freed 470739 wrote:

    Tjena,
    Hade en bra session i Ljunghusen idag MEN håller på att bli tokig på gipparna.
    Har full fart genom typ 70% av gippen men sen tappar jag farten och efter att ha flippat seglet går brädan upp i vinden och jag tappar all fart.

    Har surfat jättemånga år men känner mig som världens nybörjare i gippen.

    Hur fasen ska jag göra för att behålla farten ???

    Försöker hålla en bred sväng och att ha bakhanden inskotad länge men det hjälper inte.

    HJÄLP – jag behöver lite mirakelknep så att jag gippar bättre än polarna :laugh:

    Tacksam för tips

    Absolut bästa tipset är att:
    Luta dig framåt och innåt i gippen. Får du mer tryck på brädan/mastfoten så får brädan längre planingsyta och glider igenom gippen bättre:smirk:

    Lutar du bakåt eller står upprätt, så tappar du farten och fören reser sig och du är rökt..

  • snaffe

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 06:27

    Bakhanden ska flyttas bak på bomen innan du går in i gippen.

  • tropic

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 06:31

    Du har fått många bra tips, men jag misstänker att du kan en hel del av det här, om inte allt. Problemet sa du kom när du skulle flippa seglet…fram dit gick det bra, inte sant? Egentligen borde en duktig segalre studera dina gippar för att komma med ett klokt utlåtande. Jag har dock några idéer du kan testa, även om jag inte är någon expert själv.

    Prova flippa segelt vid en annan tidpunkt än du gör nu…det är troligt att du flippar för tidigt. Många väntar med flippen tills de tappat massa fart, vilket ju inte är alltför listigt.

    Våga ramla (testa en ny metod)!

    Sluta inte fotstyra…men heller inte föör länge, då det blir svårt att få upp fart ur gippen om du börjar gå in på kryssen.

    Och det som jag tror är största haken. Hitta trycket på den nya bogen så snabbt som möjligt. En viktigt detalj för mig när jag gippar är att jag försöker räta upp riggen så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Det handlar alltså om att inte få för mycket vikt där bak på brädan. För mig går gipparna som bäst när jag nästan försöker luta fram riggen, om jag hittar balansen. Då slipper jag också att bekymra mig om att hamna på kyssen.

    Titta på nån som kan och tänk på vad du fått för svar här på konfen!

    Ut och prova och lycka till

  • bananen

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 07:28
    Tropic;470788 wrote:
    Prova flippa segelt vid en annan tidpunkt än du gör nu…

    Mitt råd är att skita i seglet och tänka på brädan tills du har ett bra skär igenom hela svängen. Sen kan du slipa in det sista med riggen för att plana ur gippen.

    • “Carve into the action” som B. Talma skulle sagt. Med konstant tryck på innerkanten komemr du genom hela gippen utan att stanna. Utan att ha sett dig gissar jag att din gipp haltar då du inte har tryck på kanten de sista 30%. Försök att hålla kostant tryck och hitta en position med bakfoten som du trivs med och som passar din bräda (beroende p hur bred bräda du har osv).
    • “You gotta lean into tha action”. Böj på knänna, sträck ut framhanden och håll bakhanden 2 dm längre bak än du gör när du seglar. Blicken snett framåt och luta dig framåt/innåt i början av svängen. Kanske håller du igen lite och undviker omedvetet detta eftersom det känns lite som att kasta sig ut i tomhet innan du kommit in i skäret och för att farten avskräcker, men väl inne i skäret kommer du att känna att du har mer koll och står stabilare om du lutar dig framåt innåt.
    • “Look out of da action”. Titta inte på brädan. Må hända är den snygg, men du kan kan kolla på den senare. Titta på horisonten, dit du skall, dvs ut på nästa bog. När du kommit halvvägs vrider du huvudet 90 grader och kollar ut ur gippen.

    Försök att bryta ner gippen i huvudet. När man seglat så länge som du har så gör man ju saker på vana – oberoende om det är rätt eller fel. Så försök tänka på någon av dessa saker åt gången så kanske du kan rätta till det som felar. Jag tycker personligen att tryck på inner kanten är det bästa tipset.

    Ofta latar jag mig själv och gipparna går dåligt, men då brukar jag måla upp “da Action” man för mitt inre och upprepa hans matra 😉
    welcome.jpg

    Allt jag skriver finns redan beskrivet bättre på andra ställen så leta. Men bästa sättet är att be polarna filma dig. Det ger så ooootroligt mycket att se vad man gör för fel, samt att nadra kan ge feedback.

    Och fy fan vad tråkigt jag har på jobbet eftersom jag skriver allt detta. Hoppas du hade en bättre dag än mig igår, då jag tog trashandet av material till nya nivåer :blush:

  • cosmosurfer

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 08:41

    Enkelt!
    Beställ Guy Cribbs gipp-DVD på guycribb.com. Han går igenom gippen i detalj och förklarar vad effekterna blir om man gör på det ena eller andra sättet. Tar även upp lite andra viktiga detaljer. 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 09:06

    @Tropic 470788 wrote:

    Du har fått många bra tips, men jag misstänker att du kan en hel del av det här, om inte allt. Problemet sa du kom när du skulle flippa seglet…fram dit gick det bra, inte sant? Egentligen borde en duktig segalre studera dina gippar för att komma med ett klokt utlåtande. Jag har dock några idéer du kan testa, även om jag inte är någon expert själv.

    Det är rätt lätt att “skylla” på riggflippandet men att man trillar i det läget beror på att man gjort det mesta fel på väg till flippen och när man flippar seglet stänger man av draget och då funkar det inte längre. Så fort man har tappat så mycket fart att man har mycket tryck i seglet när det är dags att flippa så blir det svårt att klara flippen. I en bra gipp försvinner trycket i seglet nästan helt när man närmar sig länsläget och då är det busenkelt att flippa.

  • ozman

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 09:06

    Intressant med alla förslag om att luta framåt. Jag har alltid trott det också, med effekten att jag hyfsat ofta fastnade med kanterna och åkte över riggen. Jag tittade på en kort Guy Cribb förslag från Boardseeker Mag i somras, där de nämnde att man skulle trycka fram riggen så mycket som möjligt, med framarmen utsträckt och bakhanden lite längre bak än vanligt och väl inskotat, men försöker hålla vikten bakåt. I verklighet, tror jag att man lutar framåt även om man försöker luta bakåt i detta fall eftersom att trycka fram riggen drar kroppen åt samma håll. Luta bakåt hjälper till att hålla vikten på rätt del av kanterna, dvs. inte för långt fram på brädan. Hursomhelst, så funkar det rätt bra för mig, och jag har blivit säkrare i gipparna, och även satt ett antal fullplaningsgippar. Lösningen är säkert rätt individuellt beroende på vad man har för stil.

    Kolla in tips på Boardseeker och bedöm detta själv.

  • svenne

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 10:19

    Är det bara jag som tenderar att luta mig för mycket framåt så att nosen till och med gräver ner sig och jag “snubblar”?.. 🙂

    Jem Hall har ett tips som jag har haft stor nytta av. Våga släpp riggen och försök att dra bomhanden i vattnet. Kan du det böjer du tillräcklig på knäna och lutar dig framåt så det räcker.

  • gifvars

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 10:54

    Tjena.

    Köp videon, väl investerade pengisar.
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0142v01item58.htm

    Mvh,
    -JG
    PS. Jag har inte provision, den ääär bra på riktigt.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fullfartsgippen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.