Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fullfartsgippen

  • glader

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 11:18
    Svenne;470859 wrote:
    Våga släpp riggen och försök att dra bomhanden i vattnet.

    Kan du utveckla det?

  • dixon

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 13:23

    Hola menola!

    Har surfat i några år nu och satte själv fullfartsgippen för ca två år sedan. Att lära sig gippen är som att bli av med oskulden. Det känns jävligt svårt och jobbigt innan man gjort det första gången, men när den svåra stapplande första gången är avklarad brukar det rulla på ganska smidigt…

    Ett mentalt tips är att intala dig att du redan har klarat av det och att du bara ska göra det igen. Säg till dig själv innan du går ut på böljan: “Ja ha, nu ska jag fullfartsgippa igen…”

    Vad gäller teknik finns det spaltkilometer skrivet här på konfen. Mitt bästa tips är att jobba med (inte mot) segelet. Dra inte emot utan låt seglet komma frammåt/utåt i svängen. Seglet skall vara tömmt på kraft då du roterar det.

    //Mr Manolo

  • svenne

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 13:27
    glader;470868 wrote:
    Kan du utveckla det?

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=16TPD4d7Y28[/youtube]

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sCejKO28RdI[/youtube]

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 14:39

    @glader 470868 wrote:

    Kan du utveckla det?

    Enhandsgipp brukade man kalla det på 80-talet. Enhandsgipp är en himla skön gipp!

  • rillestark

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 15:29

    @Svenne 470859 wrote:

    Jem Hall har ett tips som jag har haft stor nytta av. Våga släpp riggen och försök att dra bomhanden i vattnet. Kan du det böjer du tillräcklig på knäna och lutar dig framåt så det räcker.

    Tack för detta tips! Och video illustrationerna. Det var guld! 🙂

    Frid.

    /Richard

  • poppo

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 17:24

    som i alla manövrar – titta dit du ska. fram med vikten, speciellt i slutet av svängen då tailen annars gräver ned sig då farten minskat. många flippar seglet för tidigt mitt i svängen då förlorat segeldrag i kombination med sväng gör att det man tappar all fart. behåll driv i seglet en bra bit förbi halva svängen, på bilden är 75% av svängen avklarad (det blåser rakt mot kameran). flippa seglet snabbt samtidigt som man flyttar fötterna långt fram (om man riskerar tappa planing).

    hittade en gammal bild som till viss del illustrerar. happy gipping!

    normal_w1.jpg

  • nlc

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 17:31

    @poppo 470937 wrote:

    som i alla manövrar – titta dit du ska. fram med vikten, speciellt i slutet av svängen då tailen annars gräver ned sig då farten minskat. många flippar seglet för tidigt mitt i svängen då förlorat segeldrag och minskad fart gör att det tar stopp. behåll driv i seglet en bra bit förbi halva svängen, på bilden är 75% av svängen avklarad (det blåser rakt mot kameran). flippa seglet snabbt samtidigt som man flyttar fötterna långt fram (om man riskerar tappa planing).

    hittade en gammal bild som till viss del illustrerar. happy gipping!

    Klart som fan du fixar gippen där, du har ju en kille i flytväst under brädan ju! 😉

  • poppo

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 17:39

    @NLC 470940 wrote:

    Klart som fan du fixar gippen där, du har ju en kille i flytväst under brädan ju! 😉

    ja det är en förutsättning, har inte alla det?

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 17:56
    poppo;470944 wrote:
    ja det är en förutsättning, har inte alla det?

    Jag skulle behöva 2-3 st under mig när jag gippar…

    Anyway. Hurpass sent flyttar du fötterna på den där bilden? Har du gjort fotbytet eller ska du precis göra det? Tror jag flyttar fötterna för tidigt och jag flippar definitivt seglet för tidigt.

    Får observera dina flytväst gippar i sommar, ser ju ut att fungera bra!

  • poppo

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 18:14

    tja tim, fotbytet kom nog precis efter bilden togs. samtidigt som flippen.. eller…? när jag tänker på det har jag faktiskt ingen aning om vad fötterna gör – studera videosnuttar. just den där gippen var kanske inte den man mest planande ur av farten att döma, men den visar rätt bra kroppspositionen och blicken som är nyckeln till att hålla farten – luta er inte bakåt i gippen kids!

    kurre lägger i rail under en gipp på alnäs á la våg-stylee – notera riggen långt fram!
    normal_DSC00274.jpg

  • johanc

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 20:26

    Fast det där var ju inga helplanande gippar… Det där var ju ett par klassiska stanngippar.

    Tycker

    JohanC

  • freed

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 21:03
    Ola H.;470775 wrote:
    Jag gillar Gurras tips i länken ovan: Luta dig inte bakåt. Det handlar inte så mycket om var på brädan man står som om hur man vinklar sig själv och riggen. Böj på benen och försök sedan liksom luta dig framåt in i svängen och även våga släppa seglet lite framåt (däremot kan man justera skotningen för att få lagom mycket drag). Ett trick för att mer naturligt få in detta är att tänka på att belasta bommen så man får tryck å¨mastfoten nedåt. Detta är också ett sätt att stabilisera brädan.

    Det finns lägen då man inte vill göra så här, men som grundregel är det nog rätt bra. Dessutom är det bra både på lite större brädor med större fenor och för mindre brädor. I det första fallet för att man neutraliserar fenans effekt att att vilja hålla brädan rak och plan. I det andra fallet för att man inte sjunker igenom lika lätt.

    Kör Fanatic FSW 95 liter, förhållandevis lättgippad och lättplanad för sin storlek.
    Många bra tips och då har jag bara läst hit.

    Falla av och svänga stort är bra, det funkar, nackdelen är ju att man tappar mkt höjd.
    Duckgippen är ett bra exempel för precis som du säger är farten ut ur svängen helt annorlunda, där flippar seglet över huvudet mycket tidigare och ändå är farten ut bättre.

    Största problemet är egentligen att brädan vänder upp i vinden på slutet, det är värre än att jag tappar farten efter typ 70% av svängen.

    Lutar mig framåt, men antagligen inte tillräckligt
    Vinklar även riggen framåt men ska nog ta i mer i vinkeln här oxå
    Något jag inte tänkt på är trycket på mastfoten – kan detta vara det gyllene tipset 🙂

    Rak framhand och inskotad bakhand, mm oxå bra
    Trodde jag flippade för sent, men troligtvis verkar jag flippa för tidigt om man ser till bilden ovan.
    Låter i inlägget som man är värsta snubben och bara slipar det allra sista, så är det inte riktigt. Är det platt går det rätt ok runt, är det chopp tappar jag fart direkt. Oftast kör jag på en liten småvåg bakifrån och då är det stopp.
    Tack för alla tips, ska kolla in guy cribb oxå.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 23:33

    @freed 471036 wrote:

    Något jag inte tänkt på är trycket på mastfoten – kan detta vara det gyllene tipset 🙂

    Ja mastfotstrycket är ju egentligen nästan hela grejen med att luta fram riggen. Det kan göra massor, speciellt för att kontrollera studsigheten i chop.

    En annan sak som kan göra enorm skillnad är att böja knäna rejält. Jag har behållit farten genom många veliga och vingliga gippar genom att hålla knäna böjda hela tiden, och jag har stannat i ganska fina gippar när knana plötsligt har blivit raka.

  • fnassel

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 06:45

    @freed 471036 wrote:

    Kör Fanatic FSW 95 liter, förhållandevis lättgippad och lättplanad för sin storlek.
    Många bra tips och då har jag bara läst hit.

    Falla av och svänga stort är bra, det funkar, nackdelen är ju att man tappar mkt höjd.
    Duckgippen är ett bra exempel för precis som du säger är farten ut ur svängen helt annorlunda, där flippar seglet över huvudet mycket tidigare och ändå är farten ut bättre.

    Största problemet är egentligen att brädan vänder upp i vinden på slutet, det är värre än att jag tappar farten efter typ 70% av svängen.

    Lutar mig framåt, men antagligen inte tillräckligt
    Vinklar även riggen framåt men ska nog ta i mer i vinkeln här oxå
    Något jag inte tänkt på är trycket på mastfoten – kan detta vara det gyllene tipset 🙂

    Rak framhand och inskotad bakhand, mm oxå bra
    Trodde jag flippade för sent, men troligtvis verkar jag flippa för tidigt om man ser till bilden ovan.
    Låter i inlägget som man är värsta snubben och bara slipar det allra sista, så är det inte riktigt. Är det platt går det rätt ok runt, är det chopp tappar jag fart direkt. Oftast kör jag på en liten småvåg bakifrån och då är det stopp.
    Tack för alla tips, ska kolla in guy cribb oxå.

    Jag är inte så säker på att du flippar för sent!
    Det finns ju fler än ett rätt sätt!
    Själv har jag två på min reportoar men jag brukar välja först i mitten av gippen beroende på hur den går!
    Viktigt är förstås att vara bestämd, jämt tryck på kanten, titta gärna dit du ska och trycket långt fram. (jag har sett på bilder på mig själv att man inte alls är så långt fram som man själv tror!)
    Den version jag oftast använder och som jag bifogar bild på är att jag flippar seglet nästan direkt efter läns (eller rent av före läns ibland) och står kvar i stropparna. då kan man få bra drag i seglet tidigt och kliva direkt i stropparna på andra sidan, gärna plana ut gippen redan på slör så att får riktigt bra fart ut ur svängen!
    Den andra versionen använder jag när farten inte verkar räcka till riktigt! Då kliver jag runt med fötterna först (på nya slörbogen) och fortsätter clew first en bit så att man får koll på riktning och fart, sedan släpper jag runt seglet. om du går för mycket upp i vind med denna teknik kommer du deffinitivt sjunka igenom!
    Jag tror att en stor del av framgången ligger i att ha riktigt bra fart in i gippen! Som sagt tidigare måste man vara bestämd och absolut inte skota ut innan man påbörjar gippen!
    Ta gärna lite fart på slör innan du på alvar börjar kanta i! då skall inte något litet ifattkört chopp vara någon bromskloss!

  • nachoman

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 13:13

    Det största problemet är väl att det aldrig blåser tillräckligt!!!

    Fan så irriterande dåligt det har vart de sista månaderna. Nästan så illa så att man funderar över vad man håller på med 🙁

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fullfartsgippen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.