Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing (Fys) Bästa surf-träning?

  • (Fys) Bästa surf-träning?

    Publicerad av malibu på 21 augusti, 2017 vid 15:59

    Börjat inse att man inte kan surfa så mycket som jag gör utan att ha en fysik som kan hålla ihop kroppen. Visst, surfet är ju träning i sig men måste ju i princip rehap-träna mellan surfpassen.

    Jag tränar regelbundet på gym men är lite för lat och ofokuserad för att det ska vara verkligen effektivt. Men, nu blir det ändring på det. Ska jag surfa tills jag blir 75 så måste jag kämpa lite även utanför vattnet.

    Så, vad är era tips? jag kör en hel del axlar, nacke och sånt men kanske inte allt för mycket bålen.

    Min kiropraktor (som tydligen hade bra koll på vindsurf-relaterade ryggproblem) tyckte att rullskidor skulle vara en bra konditionsträning.

    Andra tips, tankar och/eller idéer?

    g_l svarade 6 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • billie

    Medlem
    21 augusti, 2017 vid 16:17

    Har du hyffsad bra rygg så är det ju roddmaskinen som gäller vintertid

  • malibu

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 09:25

    Får nog bli ett Corepass på gymmet och se om det kan vara något.

  • irieman

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 09:55

    När det gäller styrketräning så tycker jag basövningarna är dom bästa, d v s knäböj, marklyft, bänkpress och axelpress. Sedan kombinera det med chins, dips, armhävningar och situps. Konditionsmässigt så är det väl tyvärr intervaller (är ju så jobbigt….) som gäller, t ex löpning och cykling. Intervaller ger ju så¨ofantligt mycket mer än att bara gå ut och jogga 5-10 km.

    Annars tycker jag det är minst lika viktigt med rörlighetsträning också, speciellt ifall du kombinerar din vindsurfing med vågsurfing. Den här snubben har mycket bra övningar, ganska surfspecifikt en del men jag tror att det är allmänt bra grejjer:

    http://surfstrengthcoach.com/

  • malibu

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 12:04

    Bra tips! Tack!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 13:24

    Min dotter är 35 år fick kraftig bonuseffekt och orkade betydligt längre tid på brädan i starkare vindar sedan hon gått in för basträning styrka, först med PT och sedan själv.

    Sett i ett generellt perspektiv så kan man väl tillägga att det nu är fastställt att tyngre styrketräning upp i åldrarna är något som rekommenderas. Visst kan man välja att styrketräna enbart för att plussa på krafterna för vindsurfing men varför begränsa sig till några få kroppsdelar? “Riktig styrketräning” ser jag som att man först funderar över hur många dagar i veckan det är realistiskt att tro att man förmår att träna. Om man hamnar vid fyra dagar så delar man upp kroppen på fyra träningspass, tre dagar ger tre pass osv. Det är nog vanligt att man sätter ambitionen lite för högt och då finns risk för att man tröttnar om man är bekväm. (Det finns ju inget som heter att “man är för trött för att gå och träna”. Har man bestämt sig för att köra så kör man.) Däremot gäller det att hitta lagom nivå för sin styrketräning så att det ändå inte upplevs som ett tvång. Det positiva är att det kan räcka med att lägga ned ex. 4 x 1 timme i veckan för att efter ett par månader uppleva god effekt. Detta förutsätter dock att man delar upp kroppen, att man har ett schema att gå efter och att träningen verkligen prioriteras.

  • alltidxx

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 13:59

    Ganska tung styrketräning med mest basövningar för hela kroppen kombinerat med någon konditionsträning/intervall är det bästa. Hela kroppen ska vara stark, så även benböj gäller.

    Men glöm inte greppträning, det är något som är extra bra och specifikt för vindsurfing.

  • malibu

    Medlem
    23 augusti, 2017 vid 10:30

    Ok, så fort det släpper lite i ryggen ska jag börja smyga igång med basstyrka 2gg/v, ett core pass och löpning/intervall på det. Nu jävlar!

  • mrquality

    Medlem
    23 augusti, 2017 vid 19:50

    Jag tränar calisthenics/street work out(muscle up, pull ups,osv) combinerat med styrketräning(styrket. framförallt ben)och som warm up med roddmaskiner. Med Calisthenics/ S.W. har blivit mer flexibel och framförallt har blivit starkare i mina förarm. Samt min kondition är mycket bättre än förut. Att stå på knä på pilates boll är bra för balans. Sist på träning pass kör ofta planka och andra rygg övningar för små muskler.Samtidigt profs windsurfer kör mycket cykling så tycker att kam hjälpa mycket och är också bra. Iaf tycket att är bra och motionera sig för att hålla sig i form och få mindre träningsvärk efter vindsurfing.Så kör hårt!!!!!!
    https://youtu.be/FSlzN7v30FQ

  • htn

    Medlem
    23 augusti, 2017 vid 21:23

    Grymt MrQuality!

    (Trevlig pratstund senast i Närlunda. Läste att det blev lite planing till slut.)

  • mrquality

    Medlem
    23 augusti, 2017 vid 21:44

    Tjena @htn! Jap 5-10 minuter efter du åkte iväg började blåsa mycket och starka byar, men samtidigt vinden vred helt hållet 🙂 Skapade en 3D video som ligger på Stockholm 2017 tråd som visar sista sträck ner jag fick en skjuts tillbacka till stranden från en motorbåt:-) 🙂

  • g_l

    Medlem
    25 augusti, 2017 vid 15:08

    ha ha, undrade hur du kunde ta höjd så bra…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing (Fys) Bästa surf-träning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.