Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

  • Gammelräser för ickeplanande väder

    Publicerad av carl-r på 25 april, 2007 vid 05:27

    Hej,
    Jag började surfa förra sommaren och köpte en slalombräda som jag badar med.
    Är väldigt sugen på en serenity eller kona för att kunna surfa de dagarna slalombrädan inte har en chans att plana. Men jag kommer inte att ha råd med det, så borde inte en gammal kursräser med lång vattenlinje vara i princip lika bra för ändamålet?
    Jag har kollat mest hittils efter Mistral Equipe, men det finns ju fler; Mistral One Design, F2 Lightning, mer?

    Till frågan; Vilka är de bättre av de gamla kossorna? Finns det några speciella modeller man ska hålla utkik efter eller undvika? Nåt annat man borde tänka på?
    Är det stor skillnad mellan räserbrädorna eller är de med dagens ögon väldigt lika?
    Finns det några brädor som använder special-grejer som inte kan repareras i rigginfästning, fenväg etc och man ska undvika pga det?

    jlhp svarade 7 år, 5 månader sedan 27 Medlemmar · 182 Svar
  • 182 Svar
  • canoya

    Medlem
    25 april, 2007 vid 05:58

    Om du tittar på förhållandet lättvindsprestanda per satsad krona så kommer en gammal raceboard att hamna långt högre på listan än en ny lång bräda.

    Jag har själv en Bic Bamba raceboard från -91 ungefär som jag använder vid sommarstället för att komma ut på vattnet ibland. De brädor som du räknat upp är nog alla lämpliga. Jag har ingen erfarenhet av andra racebrädor än min, men när det gäller den kan jag berätta att den ger just segling icke planing i första hand. Den planar inte tidigare än en modern bred freeride på 75 cm bredd, men jag tolkar dig som att det är icke planande segling som du är ute efter. Fördelarna med denna brädtyp jämfört med ännu äldre långa brädor är väl att vikten är förhållandevis låg. Annars så seglar nog en gammal Mistral eller windglider väl så bra i vindar under 5 m/s.

    Min Bic har en fenbox i aluminium där vanliga US-box fenor passar. Detta var väl ungefär när de genomgående fenboxarna började bli vanliga så man kan nog stöta på tuttle-, power-, tiga- och trimbox på denna typ av brädor. Undvik i så fall de med tiga-, ich trimbox eftersom såna fenor kan vara svårt att hitta.

    Mastskenan har också en infästning som man inte ser idag. En liten metall pinne ner i brädan. (samma princip som en pin-mastfot fast mycket kortare pinne, och “uppochner”)

    Bicen är rätt hal på däcket och på min är knoppen till centerbordet trasig så där har jag ett hemmameck som inte är riktigt bra.

    Jag har faktiskt funderat på att bygga om brädan så den får en ducktail som Kona och Starboard HybridCarve har, och då också flytta fram fenan och stropparna en bit. Jag tror att den blir lite mer lättsvängd när den inte planar med fenan länge fram, samtidigt som man kan bygga in en riktig taillift som borde göra den lättare att gippa i planingsfart också, men ändå behålla den långa vattenlinjen som ger glidet i låg fart. Vi får se om jag får tid till detta i vår/sommar.

    /Håkan

    Hoppas du får fler svar från folk som testat flera olik brädor!

    /Håkan

  • andersbq

    Medlem
    25 april, 2007 vid 07:19

    Några brädor som var (är) bra: Mistral Equipe II (samma modell som One Design men lättare, och bättre & större centerbord) och Fanatic Cat (modell 2 eller 3). Leta efter modeller från 1989 eller senare. Jag har själv en Equipe II liggande, men ej till salu! Jag tror brädorna är märkta med tillverkningsdatum, det är i allafall centerborden.

    Som du ser i denna länken nedan, är det många som fortfarande använde dessa brädor på EM förra vecka:

    http://www.internationalwindsurfing.com/files/usercontent/pages/RB_Euros_07_Equipment_List.htm

  • carl-r

    Medlem
    25 april, 2007 vid 07:29

    Hur ser man skillnad på Equipe II och Equipe? Det finns nån XR också har jag läst. Är det en mellanmodell eller vart hamnar den?

  • imported_macts

    Medlem
    25 april, 2007 vid 08:10

    @Carl R 379002 wrote:

    Hur ser man skillnad på Equipe II och Equipe? Det finns nån XR också har jag läst. Är det en mellanmodell eller vart hamnar den?

    Undrar om inte XR var lättviktssvarianten. Har för mig att det var så på dom korta brädorna i alla fall.

  • svennebanan

    Medlem
    25 april, 2007 vid 09:53

    Jag har en Mistral Maui Race från tidigt nittiotal tror jag. Kom väl innan Mistral One Design men är liknande i konstruktion. Funkar utmärkt i lättvind och tom bättre än en Kona OD skulle jag uppskatta då den har längre vattenlinje och ingen step tail. I planing är det stor skillnad dock.

    Jag blir en aning frånseglad av de som kör Mistral OD på det stället i Skåne där jag håller till om somrarna. Antagligen har det mer med att göra att de har seglat sen 70 talet än skillnaden på brädorna. 3 st Mistral OD plus min Maui Race på samma spot (badbrygga) borde göra det till Sveriges longboardmecka kanske;-.

    Att något med mastfoten pajjar kan jag tänka mig är det vanligaste problemet med så gamla grejor. Det hände mig i somras och jag fick rådet att använda en modern mastfot och en bricka mellan muttern och insidan av mastfotsskenan. Det funkar riktigt bra men har en tendens att lossna. Hittade precis en bättre lösning för gamla mistral mastskenor på Chinooks hemsida http://www.chinooksailing.com/web03/components.html. Mistral Slidern är ett block som passar i mastfotsskenan och är gängat för en modern mastfot. Har beställt en från surfbutiken för 75 spänn men har inte provat den än.

  • kinetic

    Medlem
    25 april, 2007 vid 10:11

    XR var Mistrals värsting-material (kolfiber) tidigt 90-tal…ömtåliga men lätta
    Fanatic,F2 samt Mistral var det som tävlingskillarna använde sig av (fanns om ja minns rätt en o annan G.Liljegren & Lechner), Bic Bamba var “budget” valet. Personligen anser jag Bamban vara den brädan som är mest lämplig av den enkla anledningen att den är minst ömtålig…

  • longboard

    Medlem
    25 april, 2007 vid 11:10

    Lista på raceboards, nya och gamla kan man hitta här:
    http://www.dwsv.net/News_2007/hybrid_and_longboards_2.htm

  • bananen

    Medlem
    25 april, 2007 vid 11:27

    Fick en “Mistral New Mailibu”, 330 typ, (en sån här http://www.piazza.ch/images/items/image.php?item=2597501&image=1) av förra sommaren av en snubbe som rensade källaren. Positiv överaskning! Kändes lätt och stabil samt planade snabbt med 7.5. I lite mer vind kunde jag göra planande gippar och testade tom att hoppa på svallet från en lotsbåt.

    Hittar du en sån eller nåt liknande så kan det vara kul. Fast de skiljer sig nog en del, fick en liknande till(!) som jag gav till brosan, en Alpha 330. Den vvar rank och kändes tung. Så Mistarlen var tio resor bättre.

    Fast det kanske var en värsting på sin tid?

  • canoya

    Medlem
    25 april, 2007 vid 11:57

    Malibun var nog mer freeride än raceboard, därav de trevliga egenskaper som du beskriver. Den har lite mindre centerbord än de renodlade raceboardsen och kryssar antagligen lite sämre, men ska man inte tävla så uppvägs det nog med råga av gippegenskaper. Min Bamba tycker jag är helt omöjlig att gippa med planing, den känns som att den helst vill gå rakt fram.

    Jag har ett rätt kul minne från Vilshärad -95 med den brädan och 7,5 seglet som tillhörde. Lite för lite vind för att plana med slalombrädan men Bamban gick igång. 1,5-2 m vågor av gammal sjö. Det var rätt mäktigt att komma på slör i stropparna längst bak ridandes en sån våg med bara ytan under stropparna i vattnet och resten av brädan i luften! Brädan känns ordentligt lång i det läget!

  • carl-r

    Medlem
    25 april, 2007 vid 12:13

    Hur lång bräda ungefär ska man se som minimum om man väger runt 86 och är ute efter bra fart i bris?

  • andersbq

    Medlem
    25 april, 2007 vid 12:13

    Om du vill fördjupa dig i alla årsmodeller är detta en bra sida:
    http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php
    Kryssa i Courseracing.

    Finns bara data från 1995 och framåt, men första Equipe kom 1986. Equipe II kom 1989 och fanns i en lätt och tung variant. Den tunga varianten blev senare One design. 1990 kom det breda stora svarta kolfiber centerbordet.

    Här är en bild på mig från anno 1989:

  • andersbq

    Medlem
    25 april, 2007 vid 12:17

    Bilden:

  • carl-r

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:32

    Jätteschyssta tips allihop faktiskt! Tack så väldigt mycket. Roligt att läsa om era erfarenheter. Sitter och spanar länkarna och försöker sätta mig in mer i brädorna. Väldigt trevlig sajt surfspullen förresten. Har undrat över utseendet på brädorna och hittat en del med google images men den här är ju väldigt användbar. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    25 april, 2007 vid 22:19

    @svennebanan 379052 wrote:

    Hittade precis en bättre lösning för gamla mistral mastskenor på Chinooks hemsida http://www.chinooksailing.com/web03/components.html. Mistral Slidern är ett block som passar i mastfotsskenan och är gängat för en modern mastfot.

    Riktigt schysst lösning.

    Anders är det med eller utan fena? Framtill ser det ut som planing men det är rätt mycket svall bakom brädan. Cool bild!

    Det verkar som att courseracers klarar moderna segel också rätt bra?
    Om de klarar dacronsegel och nya NP så måste de egentligen gå att segla med precis allt eller?

  • rasmus_w

    Medlem
    26 april, 2007 vid 00:09

    Jag tittade lite på ett gammalt longboardtest i surfsport och det som slog mig mest var Catens grymma centerbord. Nästan så det vore värt att satsa på en bara för att få det feta centerbordet. Ner i krysstropparna, upp med brädan på högkant och flyg på kryssen!

Sida 1 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.