Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GARMIN FENIX 3

  • GARMIN FENIX 3

    Publicerad av mrquality på 12 augusti, 2017 vid 10:13

    Hej! Någon av er som har en FENIX 3? Jag planerar köpa i framtiden en GPS klocka som fungerar bra med surfing. Tänker använda klockan även varje dag så letar efter någonting med en bra design.FENIX 3 är snygg men vindsurfing saknar på lista av alla sport som man kan välja in på inställningar. Vill helst köpa en klocka som inte kostar mer en 3000 kr. Har sätt en SUBITO TRAVERSE men är mer inriktat för fisk-jakt- hiking. Vad har ni för klocka?

    pete svarade 6 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • vigla

    Medlem
    12 augusti, 2017 vid 11:26

    Suunto ambit 3 är det enda du behöver…..tillsammans med deras program movescount. vindsurfing och i stort sett alla tänkbara sporter finns med. Designmässigt kanske inte den mest lämpade för kontoret eller var du nu gör när du inte surfar men å andra sidan tror jag inte några funktionsklockor har den egenskapen.

    Jag tycker klockan har det man behöver för att mäta sträcka, medel-, genomsnitt- och maxhastighet m. m. samt möjligheten med att se en session efteråt i ett filmformat i movescount programmet är rätt kul.

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av  vigla.
  • surfing

    Medlem
    12 augusti, 2017 vid 12:12

    Tycker att fenix3 är en löparklocka med extra alt. Fungerar till surf och vardag. MEN den kan bara använda en enhet/mätområde. Grund setupen är i mitt fall km/h. Det gör att ALLA hastigheter lagras i den enheten (löpning då undantaget) det fins ett litet pgm som räknar slag/gippar och visar maxfart/fart på havet. Detta lagras inte utan dyker upp som km/h i något som likar en löprunda. Det är gott nog till mig, den regestera inte pos/ fart så ofta, så den duger inte till “gps speed” åker du ex slalom på vintern, blir det bara ett sträck i backen, den hinner inte med i svängarna…..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 augusti, 2017 vid 15:28

    Efter GT 31:an är det väl Locolys GW 60 som gäller bland de som laddar ned speed-sessions. Den funkar bra om man fortlöpande vill hålla koll på högsta speed, senaste toppspeed och 5 x 10 s av. Det går väl att köra 4-5 tim innan batteriet dör.

    Sommartid kan man ha den på handleden. Vintertid är det ju lite roligare att mäta farter eftersom det går fortare och farterna varierar oändligt mycket mer. En variant, om man ex kör med ryggsäck, är att fästa klockan vid remmen som går tvärs över bröstet. Då har man klockan nära, i bra vinkel och man kan därmed ha stenkoll på fartförändringar. GT 31:an kunde i extremfall lägga av eller låsa sig om det var kallt men hittills har GW 60:an inte krånglat p g a kyla.

    http://www.surfspot.se/locosys-gw-60-gps-klocka.html

  • mrquality

    Medlem
    12 augusti, 2017 vid 23:17

    Tack för alla svar. Kanske finns det en variant som kan användas e vän i vinter.

  • kimengqvist

    Medlem
    13 augusti, 2017 vid 20:38

    Har en Garmin 3
    Precis som du säger så använder jsg min i jobbet, på löprundan, på längdskidorna och i vattnet. Funkar bra tycker jag.
    Men som ovan talare skrev så får man det i km/h. Finns appar man kan ladda ner för vindsurfing men jag har inte lyckats fått någon att fundera som jag vill. Använder mig av cyckling appen när jag vindsurfar. Får då relevant data så som toppfart m.m Ändrar sen aktiviteten i i Garmin appen till vindsurfing när man synkat klockan med mobilen.

  • surfing

    Medlem
    13 augusti, 2017 vid 21:40

    Best windsurfing run, hos garmin fungerar på fenix3, det är ju inte en “app” utan bara datafönster. Den visar antal slag och maxfart, och fart senaste leg. Skapa en profil för surf och anväd den. Jag har lagt till även position (om man har mobilen med…. Bättre en att dra nödsändare….) vidare är det inte så dummt att lägga ett larm på solens nedgång, så man inte blir kvar påhavet för länge.

    Som sagt, den visar knop när den är aktiv, men sparar km/h hos garmin.

  • mrquality

    Medlem
    15 augusti, 2017 vid 21:09

    The winner is: SUUNTO AMBIT 3 VERTICAL HR!!!!!!@vigla du hade rätt, men jag valde en modell med ännu flera funktioner 😉

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    20 augusti, 2017 vid 22:28

    @vigla vilken app använder du från movescout?

  • pete

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 13:37

    Jag har en Garmin 920 xt (typ triatlet-klocka) som jag använder till alla tänkbara aktiviteter, även vindsurf såklart. Nu såg jag att det finns en app till den för ws/kite: https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/b820a772-e335-406a-85b7-2ac6a0e5b61a#0
    Nån som testat, nåt att ha?
    /Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GARMIN FENIX 3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.