Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gear Need and Greed

  • Gear Need and Greed

    Publicerad av consigliere på 13 juli, 2014 vid 01:33

    Hej igen. Jag brukar väl posta något här en gång om året när det är dags för mig för min semester där jag försöker få in surf. Tråkigt nog så skulle jag säga att det inte blir mer än kanske två veckor per år så min utveckling är väldigt långsam.

    Nå väl. Årets inlägg bygger på att man kan sätta sig in i min situation och tänka vad som är viktigast. Jag kan lätt lägga en bra slant varje år på en hobby och windsurfingens budget har ackumulerats under flera år så jag känner att det skulle kunna vara värt att lägga ner lite om jag kan uppskatta värdet.

    Ok. Jag har suttit på samma gear sedan 2007 med några undantag.
    JP xciteride 135L (typ 2003?)
    Neil Pryde Soul 6,6 – 2002
    Neil Pryde RafJET 7,4 -2001
    SDM-mast

    Helt klart så användes 6,6an oftast. Dels för att jag kände obehag att vara överriggad med mina 70kg och för att 7,4an kändes stor att träna teknik med. Förra säsongen köpte jag till:
    Sailloft Curve 5,6 – 2011 och RDM-mast

    Mkt roligt! Kan inte säga exakt vad det var som gjorde det men det var nästan så att jag hellre gav mig ut med den riggen än de äldre trots att jag riskerade att inte plana. Kanske var det storleken på segel som gav mig känslan av kontroll, eller kanske RDM som fick mig känna att man inte står med en flaggstång i storm… Vad vet jag.

    I år sitter jag ändå och funderar vad jag ska prioritera i inköp inför min semester på Koster och även dagar i skärgård/östkust.

    Mina tankar hittills går såhär:
    – Är det värt att byta ut mina två äldsta segel? Är det stor skillnad på nya segel?
    – Kanske en RDM 460-mast kan pigga upp de gamla seglen och göra att jag vill använda dem mer?
    – Ny bräda? Hey jag väger 70kg… Vattenstarten borde jag få koll på i år för det känns som att jag är nära. Har satt den några gånger men inte regelbundet men det kanske är dags för en mindre bräda som alternativ?
    – StorRigg! Köpa en fet 8:a eller något med RDM för att ta vara på de dagar (de flesta) då det ändå inte blåser? (Då får jag ju en 460RDM till mina gamla segel också)
    -Har jag missat något/Andra idéer?

    Tar tacksamt emot allt idéer och förslag. Kan tänka mig att en och annan känner; “skit i nya saker… Ut och åk på det du har”, också. – Visst det kan jag göra… Jag känner bara att vindsurfingen är så pass viktig för mig och jag har inte direkt öst pengar på det så jag känner att jag skulle inte ha några problem med att spendera på något som jag får glädje av i flera säsonger.

    // Annat kuriosa man kanske vill veta om mig för att bilda sin uppfattning om allt ovan.
    Återfallssurfare och surfar i snitt 14 surfdagar per år. Kommer ganska lätt upp i planing, stroppar och sele. Jobbar på att få jipparna att gå snabbare när det blåser mer. Jobbar på vattenstart… Nä den sitter inte än… Men i år jävlar i helvete.
    I övrigt en lätt Marathonlöparfysik.

    consigliere svarade 9 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 08:59

    Personligen skulle jag lägga pengarna på att få fler dagar på vattnet, typ jobba mindre och kanske dn surfresa för att förlänga säsongen. Hade jag mkt pengar skulle jag även skaffa en mindre bräda, typ 60-62 bred freestyle wave…

  • slim_jim

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 09:06

    Håller med, lägg pengarna på en surfresa istället, det ger mer.

    Men om du prompt måste köpa prylar (vilket är skitkul 😀 ) så skulle jag välja att satsa på en riktigt bra rigg i din favoritstorlek, så lätt som möjligt. Modernt o lätt segel, RDM och en bom med “nya” kurvan om du inte redan har det.

  • consigliere

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 10:10

    Reskassan är en annan kassa. Är det märkbart skillnad från nya segel jämfört med mina äldsta två (2001,02)?

    Bom med nya kurvan? Det har jag missat helt. Är det också stor skillnad?

    @sailortrash: Antal Liter?

  • john1

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 10:59

    Köp ingen RDM-mast för dom större segel. Är du minsta osäker i djupt vatten och blir liggande innan vattenstarten lyckas, så är det mkt mindre uppdrift med RDM-mast vilket medför att riggen sjunker djupt ner i vattnet. Dessutom så kommer du inte att uppleva bättre surf. Fortsätt med det du har, är säkert bra grejor för va du önskar uppnå.
    Surfa må man annars dör man.
    JJ

  • slim_jim

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 15:55

    @Consigliere 724996 wrote:

    Reskassan är en annan kassa. Är det märkbart skillnad från nya segel jämfört med mina äldsta två (2001,02)?

    Bom med nya kurvan? Det har jag missat helt. Är det också stor skillnad?

    @sailortrash: Antal Liter?

    Om det märkbar skillnad på seglen ligger väl hos betraktaren men jag märker det iaf och då ska gudarna veta att jag är ingen stjärna (dock jävligt duktig på just vattenstarten eftersom jag vurpar så ofta)

    Nya bomkurvan gjorde att iaf jag fick ett skönare grepp under själva seglingen samt att jippar och slag blir lite smidigare då man når bommen lättare. Det är iaf min upplevelse

  • robin

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 15:59

    Ett segel som är sytt för standardmast blir inte bättre med RDM. RAF Jet var ett riktigt bra segel, hade själv 7,4 från 2005 typ. Tror inte att du tjänar på att byta ut det, framför allt inte om du sällan seglar så stort. Soul minns jag inte som riktigt lika bra, du kan tänkas känna skillnad mot ett nytt. Vad har du för mast till de två stora seglen? Du kan absolut tjäna känsla på att använda en 100% mast med rätt böjkurva.

    Fast när jag tänker efter lite mer så tror jag att du kan gilla att byta ut båda de större seglen mot ett freeridesegel runt 6,5-7 kvadrat som är sytt för att plana tidigt. Om du gillar sailloft så kan du ju fortsätta med det, har för mig att de har ett segel med typ två cambers som är gjort precis för det. Köp rekommenderad mast till det i så fall, om inte din nuvarande är bra.

    En bra bom är också en givet bra investering. En modern böjkurva ger skönare segling, men viktigare är att den är styv. Smala rör är också trevligt. Vad har du nu?

    Tror inte att du ska köpa en åttakvadratare, låter inte som att det är din grej. Fast det ökar ju helt klart chanserna till att få planingstid under semestern.

    Liten bräda är ju skoj också, men bara när det blåser planing. Gör det inte det finns det ingen vits, så behåll den stora. Är det blåsigt så att du har tryck i grejorna kommer en mindre bräda vara hur kul som helst. Freestyle-wave eller freeride runt 90-100 liter är idealiskt, köp något billigt begagnat så riskerar du inte så mycket.

  • consigliere

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 16:28

    Oj Cambers. Det trodde jag var svårkontrollerat och för folk som kommit lite längre. Spanar lite på Sailloft Cross i lämplig storlek. 6.5-7.0-7.5. NPSoulseglet som jag nu har är rätt slitet och har några lagningar i mono’n. Har hört att nyare segel har en bredare range så hur maximerar jag från min Sailloft Curve 5.6 uppåt? (om vi leker att jag inte har RafJet och Soul)

    Bom: Tja ja har en sailloftboom av aluminium till mitt lilla segel och den är nog från 2012-13 tror jag men jag vet inte om den har “en modern kurva eller inte”. Till mitt stora segel har jag en rätt sunkig Local Spirit… Har dock för mig att den är något smalare än Sailloftboomen på mastsidan.

    Mast: Har en 400 RDM (fiberspar 65%) till mitt lilla nyare segel. Till de två gamla stora har jag en 460 NP Freeride IMCS25 med lite mindre kol i tror jag.

    Hade förövrigt inte tänkt göra mig av med brädan jag har… Mer att när det ändå blåser planing med mitt minsta segel kunna byta till en mindre bräda och se hur det går. Kanske ska köpa till en kortare fena också och experimentera med. (nu 44cm)

  • raggarn

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 17:09

    hej
    bra frågor…..
    min son har ungefär samma stats som du……….men förmodligen färre seglingsdagar och han har om jag minns rätt aldrig kört större segel än 6.5…och större än 105liter 62bred Jp Freestyle -02
    ändå ligger han å planar ständigt från 6-7 m/sek å uppåt så min slutsats blir…du har vuxit ur din x-citeride och 6.6an ska du byta ut spar dock 7.4an den är ett bra segel för dig för tveksamma sommardagar när man vill ut å inte kört på ett tag……
    satsa på en 6,3-6,5 freemove/ride segel å utan cambers såklart och en 430mast sdm el rdm med hög kolhalt me rätt böjkurva till det nya seglet och och en freeride el freestyle-wave bräda på runt 100-105liter så ska du se att det funkar bättre……..
    ska du behålla brädan ska du ned på 30-34 fena….
    just my opinion…good luck

  • robin

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 17:14

    Cambers ger en djup och stabil buk vilket gör att man får mer bottendrag och dessutom bättre kontroll rakt fram. Nackdelen är jobbigare riggning, lite tyngre vid vattenstart och mindre manövrerbart. Min tanke var just det där med mycket bottendrag i kombination med att du inte vill ha så stort segel. Det finns några segel på marknaden som är gjorda just för det som jag tror kan vara bra, NP Helium, sailloft traction är de jag kommer på nu. Bortsett från just de seglen (som jag inte har provat själv) så är det bättre utan cambers tror jag. Faktum är att det kanske är lika bra att hålla sig från cambers trots allt, men var inte rädd för det eftersom det finns mycket fördelar.

    Om masten heter Np freeride har den nog 30% kol och då kan det vara värt att köpa en bättre. Är det en freeride Pro har den lite mer kol och då är det inte självklart längre.

    Jag tror på en 6,5 till 7,0, sailloft cross är säkert jättebra. Köp en mast med så mycket kol du har råd med. Eller behåll den gamla, det kommer ju att funka det med även om riggen inte kommer kännas lika spänstig. Bom kan du kanske köpa om du får ett bra paketpris och den nya känns styvare än den gamla. Gör den inte det är det ingen mening med det. Roligare att köpa bräda för de pengarna.

  • robin

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 17:19

    Förresten, kom på att 90 liter kanske är lite för litet, kan vara rätt med 100-110 liter. Jag väger 90kg så jag har svårt att avgöra hur det funkar för 70kg.

  • robin

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 17:24

    Nya kurvan på bommar är att bomrören är raka längre jämfört med en gammal bom. Längst fram bildar de båda bomrören hos en ny bom 180 graders vinkel, medan en gammal var mer spetsig. Fördelen med den nyare geometrin är att den främjar ett överhandsgrepp vid segling rakt fram, samt ofta är smalare vid hängselelinorna vilket ger en mer kompakt känsla i riggen. Dessutom är det lättare att greppa bommen direkt när man gippar utan att först greppa masten.

  • Aquario

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 20:03

    Om tidig planing är högt prioriterat skulle jag satsa på en mindre bräda, t.ex 100 liter freestyle eller 110 liter FSW, då borde det räcka med ett segel runt 6 kvadrat för att plana vid 7 – 8 m/s. ett modernt segel med upp mot 100% kolfiber i masten ger ett betydligt bredare vindregister än ett gammalt över 7 kvadrat, som gärna blir ohanterligt över 10 m/s.

    Mindre bräda kräver mindre segel för att plana och mindre segel är lättare att hantera, speciellt vid vattenstart. Som någon tidigare nämnde så sjunker en RDM snabbare än en SDM, men en RDM är lättare att greppa och kan vara en fördel om man försöker vattenstarta i lättare vindar. Tror att en 430-mast med hög kolfiberhalt är det bästa valet, skulle den behöva användas till ett 460-segel så kan man lösa det med en extra lång förlängare.

    Har själv gått från en 130 liters Freeride till en 100 liters Freestyle, och det vara otroligt utvecklande för vattenstart och planing med sele i stroppar, men någon gipp har jag hitintills inte lyckats fullfölja.

  • consigliere

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 00:30

    Tack för alla svar hittills. Känns som om prioritetsordningen börjar ta form och så får man se vad man har råd med.
    1 ny 6,5a (typ Sailloft Cross)
    1 ny 430 RDM med så mkt kol man har råd med (siktar på över 60 iaf)

    Jag kommer kunna rigga det med befintlig boom (Sailloft 150-200 som mig veterligen verkar vara av den så kallade nya typen vi diskuterat i tråden)

    Sedan kommer en massa lull som extra fena, lagningskit och annat man inte vill åka till en ö utan.

    Fas två blir nog den där extra brädan… Det är ju trots allt inte så jäkla ofta man får över 8m/s och då finns det ju ingen anledning att köra på en mindre än den jag har. Jag tycker jag jämt står och försöker pumpa igång grejer runt 6-7sträcket. MEN… Om andan faller på och jag råkar hitta tusenlappar i trapphuset så jagar jag då en FreeStyle eller FreeStyleWave mellan 95-108L. Tittar man på butikerna i Sthlm så finns inte mkt av äldre årsmodeller att tillgå och -14 är på tok för dyrt i nuläget. Drar mig för att köpa dingade saker så det blir till att leta om det inte är någon här som sitter på något fint. 🙂

  • consigliere

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 11:08

    Är den här något att drömma om eller blir den för liten för östkustförhållanden så att man suktar efter den i bilen och medan man gråter och riggar sin 135a i vanlig ordning? Jag väger som sagt ganska precis 70kg.

    Exocet Cross IV 2013 94 liter (Freestyle/Wave)

    Model Cross IV 94
    Volume 94 litres
    Length 240 cm
    Width 60.5 cm
    Weight PRO 6.4 kg (+/-6%)
    Weight STD 7.6 kg (+/-6%)
    Fin Exocet Cross 30 cm Power
    Sail size4.0 – 6.8 m2

  • consigliere

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 20:44

    Hej igen. Gjorde en del inköp av mast, segel och fena. Har fortfarande två stora funderingar.

    1. Köpte en 35cm fena (Tekknosport G10 Crossover 350/6°) som komplement till min 44cm FRfena.
    Har mätt lite på min x-cite ride 135a nu och mätt till 48,5cm OneFootOff, läst lite i andra trådar om folk som går ner i fenstorlek. Min fråga är bara: Är den inte i väl minsta laget att ha som komplement? Jag kan ingenting så jag vill inte väga in något tyckande i detta alls.

    2. Frågade såklart runt lite i butikerna efter lämpliga brädor att gå ner på och fick väldigt olika svar från butik x och y. Tror alla vill mig väl men är nog själv rätt otydlig med vad jag vill få ut av en mindre bräda. Därför slänger jag även fram det jag tror att jag vill här och så får vi se vad ni kan hitta på 🙂

    a) Jag vill helst köra på en mindre bräda så fort det går för att det är tuffare och alla coola kids gör det. Dessutom känns det lite vådligt när det brallar på med lite sjö med min stora bräda.
    b) Jag tror/vill tro att det kommer få mig till att jobba upp mina skills så att vattenstarterna blir 100% så småningom.
    c) Jag vill kunna förbättra mina jippar med hjälp av en bräda som är enkel att få runt och som inte blir allt för ostabil.
    d) Jag behöver inte köra i 30knop MEN jag vill kunna plana i så lätt vind som möjligt trots mindre bräda.
    e) Jag kommer inte tricksa en massa i vattnet men jag gillar när man kan hoppa iväg lite då och då utan att känna sig rädd att slå ihjäl sig för att man har en båt på fötterna. Visar det sig att man lyckas göra något enklare trick i luften med tiden så skulle ju det vara kul men där är jag inte än. Snurra lite segel och olika sorters slag övar jag ju på men det räknas väl knappt om man pratar freestyle.
    f) Vågsegling verkar svårt… Där är jag inte än och det känns inte så lockande just nu alls.
    g) Kommer i huvudsak ha mitt Curve 5,6 och mitt nyinköpta Cross 6,5 på min framtida bräda. Kanske kompletterar med en 5:a så småningom men min 7,4a kommer jag enbart att ha som worst case senario till min xciteride.

    Skall jag belysa någon av punkterna som känns viktigt så är det väl att jag inte vill ha större än 6,5 på och komma upp i planing i så låg m/s som möjligt även om brädan sedan går långsammare än andra brädor.

    Jag gissar även att den lär hamna mellan 96-108L. Men det vet säkert ni bättre än jag.

    Tack alla som hittills varit bussiga och hjälpa mig här i tråden och PM. Det känns skönt med stöd när man bränner pengar på sina intressen. 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gear Need and Greed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.