Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gear Need and Greed

  • bicless

    Medlem
    21 juli, 2014 vid 06:50

    Är inte inne här så mycket för är på sem. Lite kommentarer. 1) cross brädan är nog 114 liter. 2) den kommer funka perfekt med 35 fena. 36 tror jag är orginal ich den tycker jag är bra för tidig planing men lite för stor för allt annat. Om du fick 29 så kan du byta den vild tillfälle till nått annat. 29 är bra vid små segel 4,5-5,4. 35 perfekt för 6,5 eller större. 44 är för stor tror jag men du jan ju prova. 3) man skall inte skruva så mycket på lattorna. 95% görs med nedhal och uthal, blir det för mycket duk efter man trimmat perfekt med nedhal och uthal kan man spänna lattan lite. Hellre för lite än för mycket. Börjar lattan få mysko s form så har man spänt för mycket. En del veck man har på land försvinner när seglet seglas så man kan vara lite konservativ med att spänna lattor.
    Bicless.

  • consigliere

    Medlem
    21 juli, 2014 vid 20:31

    Hoppas att du har mer vind än jag har på din semester Bicless.

    Jag skruvade inte så mycket, justerade max 2 varv åt ena eller andra hållet och jag tror jag landade i ett halvt varv mer än det var från början ungefär. Problemet är att nedre lattan inte påverkar seglet alls och där nere är det extremt krusigt segel och även veck på lattfickan. Antingen är den paj helt eller så har den hakat upp sig eller något. Någon som har erfarenhet av detta?

    Provar med 35:an så fort det börjar blåsa men alla rapporter visar på skitvind fram till 28:e. Det kryyyyper i kroppen på mig när man bara får stå på land och spana. Rätt var det är så kommer en vindpust och man springer och hämtar vindmätarn som visar en by på 7,1. 10sekunder senare så är det stadiga 2,8 igen.

  • sailortrash

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 11:09

    @Consigliere 725269 wrote:

    Det kryyyyper i kroppen på mig när man bara får stå på land och spana. Rätt var det är så kommer en vindpust och man springer och hämtar vindmätarn som visar en by på 7,1. 10sekunder senare så är det stadiga 2,8 igen.

    ha ha fy fan va drygt…men jag vet hur det känns. på min semester så har jag besökt först varberg och björkäng, sen klitmöller och vigsö, och tillsist Haga park. Hur mkt surf? ingen på vindsurfinggrejerna och 1 timma med kiten…(som inverterade och sen droppade vinden…) alltså alla episka ställen man kan komma till med bil (typ) har jag fått stå och titta på

    hoppas du får lite vind tillslut. här i sthlm blåser det stadiga 0.5 m/s just nu…

  • consigliere

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 21:27

    @sailortrash: Ah, fan det känns som du toppar oflytslistan (5 sinkers). Nog för att jag släpat grejor på flakmoppar och färjor för att komma hit men med familjen i följe så kan jag ju åtminstone försöka hitta på annat roligt att göra utan att gråta. I ren frustration slängde jag på mig en röjsåg och gick ut i 6 timmar och röjde sly. Har du något motordrivet skogsverktyg och en skog du kan få gå lös på så kan jag rekommendera den terapin.

    Har i varje fall lovat mig själv att jag ska ut och surfa lediga kvällar aug-okt i sthlms-området. Jag har varit dålig på det för att min enda surfpolare har lagt av helt. Men i höst tänker jag försöka vara social med nya människor på stränderna eller bara köra solo.

  • sailortrash

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 19:42

    Åright..ingen skog men man kan ju alltid snickra på kåken när det inte blåser. Jag har heller inga surfpolare i Sthlm, om jag inte kör i Österskär, då brukar det va ett gäng som kör formula. Annars solar jag runt med mina småsegel (<7.5)...mest norr om sthlm..posta ngt om du ska mot vaxholmhållet eller mot trälhavet så kan vi säkert mötas upp ngn dag...

    Annars hade jag tänkt testa nynäs ngn gång i år…om det börjar blåsa gn gång alltså..

  • consigliere

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 21:08

    Låter grymt Sailortrash. Det får vi styra upp. Då kanske vi blir två som sitter på stranden och avundas formulaåkarna när det blåser 5m/s.

    Åter till Crossen och riggning och min mångolatta längst ner.
    1. (bild 1-3)Ser det ok ut riggmässigt. Uthal och Nedhal är enligt spec på dessa bilder.
    2.(bild 4-6) De tre sista bilderna visar den nedre lattan med veck och krusningar. Det här kan väl inte vara rätt eller helt va? Lattan är på max och ändå.

    https://www.dropbox.com/s/9kaekj44ngfegoc/Rigg.jpg
    https://www.dropbox.com/s/dyvi8wclbh8zwuv/Rigg2.JPG
    https://www.dropbox.com/s/j8noeflhcj2azow/Rigg3.jpg

    Och här är på lattan.

    https://www.dropbox.com/s/9ejrq1jl9z80xph/latta.JPG
    https://www.dropbox.com/s/p94h6irmhvozdpu/latta2.JPG
    https://www.dropbox.com/s/rdvv18ady5nnrqt/latta3.JPG

    Tacksam för hjälp.

  • sailortrash

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 07:47

    Ok
    Det där vecket på lattan känner jag igen. Jag hade ett sånt på en 9.5 XO Silverline en gång. Den lattan gick till mittcambern av tre st ( eller om de var den första…). Det tog ett tag innan jag fattade problemet, och det visade sig att den mjuka delen av lattan som böjer sig och skapar buken vid masten (Rod kallas den) hade tryckts in i mittdelen (tube). Rod var inte trasig, men den lilla plastbussningen som kopplar samman dessa delar (Connector tror jag de kallas) hade går sönder (vilket är bra, hellre den än delar av lattan). Jag hade dragit för lite nedhal, och försökt trimma bort veck med lattan, sen seglat. Ta ut lattan och se efter, jag vet inte om cross har cambers, men om du har lyckats upprepa min bedrift så borde det allafall vara lätt att få tag i reservdelar.

  • hakuna

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 13:10

    Vet inte vad det är för Local Spirit-bom du har, men den jag hade var glapp.
    Fixade det mha nytt mastfäste:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?92137-DIY-Fixa-till-din-glappiga-bom

    Niclas

  • the_novice

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 13:34

    Kolla så att fickan för lattan är hel längst fram, dvs så att lattan inte sticker fram och in i mastfickan… Det kan bli så om stoppet för lattan har skavt mycket mot masten eller om man överspänner lattan.

    Om lattans “stopp” är helt så kan du lägga en liten distans (en bit rundstav av plast tex) innanför lattskruven för att få mera tryck på lattan.

  • consigliere

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 14:02

    @hakuna 725679 wrote:

    Vet inte vad det är för Local Spirit-bom du har, men den jag hade var glapp.
    Fixade det mha nytt mastfäste:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?92137-DIY-Fixa-till-din-glappiga-bom

    Niclas

    Har varken glappig bom eller local spirit så nu vet jag inte riktigt vad du syftar på.

    @The_Novice 725680 wrote:

    Kolla så att fickan för lattan är hel längst fram, dvs så att lattan inte sticker fram och in i mastfickan… Det kan bli så om stoppet för lattan har skavt mycket mot masten eller om man överspänner lattan.

    Om lattans “stopp” är helt så kan du lägga en liten distans (en bit rundstav av plast tex) innanför lattskruven för att få mera tryck på lattan.

    Har undersökt lite mer nu och fick även hjälp av vindsökarn, och det verkar vara för korta lattor eller fel lattskruv från fabrik. Dessvärre lär jag få segla på det tills Mattias på Surfspot är tillbaka från semestern.

    Tittar man in i skruvhålet så är skruvarna sjukt långt in och ändå ingen spänning i fickan. Det var heller inte bara undre lattan som var problemet utan det verkar även vara minst en latta till.

  • sailortrash

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 18:21

    Om det är ett cambersegel…så kan som sagt Rod-delen åkt in i tubdelen av lattan. Då kan du skruva spännskruven hela vägen in och det kommer inte bli ngn spänt.

  • consigliere

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 20:03

    @sailortrash 725687 wrote:

    Om det är ett cambersegel…så kan som sagt Rod-delen åkt in i tubdelen av lattan. Då kan du skruva spännskruven hela vägen in och det kommer inte bli ngn spänt.

    Fast det var ett Cross utan cambers så antingen har de sytt fel eller satt in fel latta eller så är det felaktiga skruvar. Den har heller inte gått in i mastfickan, utan verkar ligga kvar i rätt läge… Vilket kanske är tur.

  • sailortrash

    Medlem
    5 augusti, 2014 vid 07:03

    Ta ut lattan och kolla efter!!

    Det är ju väldigt sällan det är fel från fabrik på sådana här dyra avancerade grejer

  • consigliere

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 18:19

    [Case Closed]

    Var på fantastiska SurfSpot idag för att få ordning på seglet med den konstiga lattan. Men i stället för att lämna in seglet så råkade Tommy “surfen” Gustavsson av en händelse vara där och saknade vind lika mycket som jag. Så inte nog med att jag fick en heldags fantastisk fortbildning i riggande så testade vi seglet med olika master och skruvade och vände på allt för att konstatera att det skulle skickas tillbaka till Sailloft. Provriggade för säkerhets skull ett nytt likadant för att se att det inte var ett mastproblem. Det slutade med att jag fick ta det nya seglet med mig istället.

    Dessutom så riggade vi ett Sailloft Traction 7.5 som såg så vackert ut på gräset med ny bom och mast så jag råkade köpa med mig det också. Känner mig välkittad och pank men tacksam över att jag fick sådan fantastisk hjälp både från Surfspot (Peter, mfl) och från Tommy.

    Nu ska jag nog inte åka till Surfspot på ett tag för det blir så dyrt för mig… Och jag tror att de tycker jag är lite weird som är där 11-17 då och då.

    Vad var det som var fel då? Förmodligen var det felsytt någonstans. Krusningarna och vecken i lattfickorna var nog bara ett tecken på att det inte var rätt. För seglet fick ingen buk alls, det var helt platt i jämförelse med det som reklamerades. Ovanför mitten på seglet såg det bra ut med lite fix och trix men underdelen gick inte att få till.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gear Need and Greed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.