Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gillar någon hyper sonic..

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2005 vid 10:59

    Nämen vad säger du? Vill DU hålla dig till ämnet och ha en seriös diskussion? Ja jävlar, solen kommer nog fan att gå upp i väster imorrn…

    Keep on riding.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2005 vid 21:22

    Hmm. Hej! jag startade den här tråden.
    Tack för alla svar, mer eller mindre seriösa, hursom
    fick jag tips om var jag kunde hitta mer info och nästa
    gång söker jag nog mer än slänger ut en fråga..

    Det verkar som man ska försöka testa den för det
    är ju aldrig tråkigt att windsurfa…

    Hadetgott

    David

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2005 vid 17:00

    Jag har Hypersonic 133 sedan 2 sesonger. Bredan är mkt snabb, planar bra genom “vindhål” och seglar ifrån det mesta. Den tar otroligt mycket nöjd, nästan som en formulabräda. Den är svår att få i planing. Många brädor planar betydligt snabbare, men accelererar ruskigt snabbt.
    Jag tycker den är fantastisk på plattvatten, då är det bara att trycka till med bakbenet allt va du orkar.
    Rigga med mycket nerhal. Buken får inte vandra bakåt.
    Det stora problem jag har med brädan har varit trimming.
    Använd så liten fena som möjligt. I choppigt vatten har jag haft mkt. problem med att trycket på bakfoten blir förstort jömnfört med frambenet och det känns som jag har 0 tryck på framfoten som hela tiden är på väg ur fotstroppen. sgelingen blir därför osäker och det fordrar mkt. concentration. Mastfoten kan flyttas lite fram, men då blir brädan “framtung”. Jag har också provat sänke bommen, det hjälper på fottrycket, men brädan skall egentligen seglas med masten bak i mastskenan. En del av problemet kan vara att jag måste segla med sjögräsfena.
    Jag har diskuterad problemet på Starboardsidan, men har inteblivit klokare.
    Om jag seglar 1-2 timmar så är brädan fantastisk, men är betydligt mer krävande äd andra brädor jag har. Seglar också en Lorch med sammastorlek, den är mycket mycket kättare att handtera, men är inte lika snabb.
    JJ

  • jester

    Medlem
    24 november, 2005 vid 09:35

    Jag har kört min HS 125 i 3 säsonger nu, och jag är mycket nöjd med den. Tråkig? Nej! Skulle snarare säga tvärtom när man kör med storlekar på 7.5 kvadrat och större. Kör man mindre segel är det såklart roligare med en mindre och ffa smalare bräda.
    Som andra har sagt är den lite tekinsk att få upp i planing (fall av med mycket tryck på bakfoten), men väl där planar den genom hål i vinden som ingen annan bräda. Och farten är det ju inga problem med heller. Har själv haft uppe min i över 32 knop med 7.5 kvadrat. Tipset med lite mindre fenor är oxå ett bra tips, då brädan har bra inbyggd höjdförmåga ändå.

  • po525h

    Medlem
    27 november, 2005 vid 13:40

    Hade ungefär samma problem som du i början. Blev helt slut i bakbenet efter några timmar chop. Det som jag märkte gjorde störst skillnad var att flytta stropparna längst bak och ha bommen riktigt högt. Numera selglar jag riktigt avslappnat på den och med jämnt tryck på båda fötterna

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 december, 2005 vid 13:25

    Vet inte nått om dom nyare HS modellerna men den gamla 105:an från 03 går fetebort!! Känns som om den sitter fast i vattnet. allt annat än upphetsande. Känns som ett gammalt dass lock om ni frågar mig! Håller helt med Ian. Som ni ser nu så har starboard fimpat Hyper Sonic å det talar väl sitt tydliga språk!!! Sen undrar man ju var jester köpt sin glädjemätar GPS!!! Ta dom där 32 knopen med en nypa salt!!!

    Hankloose

  • jester

    Medlem
    1 december, 2005 vid 14:03

    Svar till:


    Vet inte nått om dom nyare HS modellerna men den gamla 105:an från 03 går fetebort!! Känns som om den sitter fast i vattnet. allt annat än upphetsande. Känns som ett gammalt dass lock om ni frågar mig! Håller helt med Ian. Som ni ser nu så har starboard fimpat Hyper Sonic å det talar väl sitt tydliga språk!!! Sen undrar man ju var jester köpt sin glädjemätar GPS!!! Ta dom där 32 knopen med en nypa salt!!!

    Hankloose

    [/ QUOTE ]

    Sedär. Nej, den är inge glädjemätare. Satte dom hastigheterna i sällskap av Surfan, Getwet och tbsurf, och dom hängde jag med toppfartsmässigt. Så nog stämmer GPSen alltid. Men som svar på frågan är det en Garmin Geko 201 som är köpt på Clas Ohlson.

    Men du är välkommen ner till TT för att se om det hela stämmer eller ej. Sådana där anklagelser avtackar jag mig från.

    Och kollar man på ISonicen så ser jag det som ett naturligt steg vidare från Hypersonicen. Orsaken till att Hypern lades ner är säkerligen att väldigt få förstår sig på brädan. Men sen får man ju tycka vad man vill om brädan, förstås.

  • getwet

    Medlem
    2 december, 2005 vid 14:56

    Börjar med att Jesters GPS inte är en glädjemätare, vi var där den dagen och farterna var ungefär likvärdiga upp till en viss gräns. När vinden sedan ökade tror jag inte att det längre var relevant att segla på HS varvid Jester bytte.

    Men för att återkomma till frågan hur HS:en är så tycker jag att någon tidigare skrivit en riktigt bra formulering och påpekar att den är till för ett visst ändamål. Och så är det nog, snabb och trevlig (upplevde den som “svävande” på vattnet) men den har troligen inte kapaciteten att sätta några fartrekord…….vilket naturligtvis syns i resultatlistorna. Men nu är den kanske inte byggd just för att speeda med…..trots att det står att den är supersnabb, vilket jag tolkar som om den skulle vara just supersnabb….och då blir man naturligtvis besviken när den inte är supersnabb…
    Men som sagt var, ändamålet med brädan kanske inte ligger i mitt intresse område.

  • jester

    Medlem
    2 december, 2005 vid 15:55

    Håller med, getwet. Tror jag närmade mig gränsen för vad jag kan pressa ur den brädan. Kan väl få nån knop till med bättre fena.

    Tilläggas bör ju att tiden är satt i Torkelstorp under riktigt hyfsade förhållnaden för att vara TT, och nog bättre än vad de flesta brukar köra på. Och mot slutet blev 7.5:an för stor, bytte ner till mindre bräda, men armarna var då såpass slut, så jag orkade inte köra snabbare med mindre bärda, faktiskt.

    Så för att återgå till trådens egentlige ämne är HS en riktigt kul bräda o segla på med segelstorlekar på 7.5-9.0 kvadrat. Funkar med mindre segel, men då föredrar jag LÄTT mindre brädor. Men om man bara har möjlighet att skaffa en bräda är den ju guld värd iom det fantastiska vindregistret, OM man är hyfsat duktig på att köra. Ingen nybörjarbräda mao.

  • the_novice

    Medlem
    2 december, 2005 vid 19:30

    Körde tidigare också mest hypern med 7.5 och uppåt men den är faktiskt riktigt bra med mindre segel också. Man får då tidig planing, bra höjdtagning och en väldigt bra medelfart även om toppfarten på en djup slör givetvis bör vara bättre på brädor som är konstruerade för det.
    Har kört med 5.3 och 30cm fena och tycker det funkar väldigt bra förutom i gippen som blir lite skum eftersom man normalt svänger mer med riggen än med railen. Skulle jag köra långdistans race så skulle jag definitivt välja hypern framför en slalombräda med mycket snävare register. Förresten så var väl hypern rätt svårslagen i GWC-slalom cup?

  • speedrobby

    Medlem
    5 december, 2005 vid 23:37

    Jag gillar min HS105:a skarpt! Har tidigare seglat formula och hypern påminner i mångt & mkt om just en formula bräda. Den tar som tidigare nämnts mkt bra höjd, samt har ett förhållandevis stort segelregister. Jag har testat segel mellan 5,1 – 8,7 kvm. Idealiskt för mig har varit 7,0 + 8,7 (cambersegel). Brädan skall seglas hårt och bestämt, kräver absolut mer än ett par timmar för att visa sig från sin bästa sida. Den är tekniskt krävande och kanske inte någon bra nybörjarbräda direkt..Det går även att få ut mer fart ur 03:orna mha vassare fenor.
    Brädan är nog trots allt fortfarande den mest allrounda slalombrädan på marknaden..?
    Min bräda har som mest varit uppe i 29,6 knop (F-bäck) men det är flera som passerat 30-gränsen med 105:an.

    PS. Hankloose: Det kan ju vara kul för dig att få veta att speedsven satte ca. 34knop med sin 105:a + NPRS4 8,4 i F-bäcks omtalat choppiga vatten förra säsongen, även om detta ej är officiellt. DS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2005 vid 09:14

    Speedsven bara garvade åt det resultatet!GPS e som sagt inte speciellt tillförlitligt. Fråga USA:s militär. Ni som tycker Hypersonic e en kul bräda har uppenbarligen inte testat MANTA eller nån av F2:s eller Fanatics nya slalombrädor. Till alla Hyperlovers vill jag bara säga:
    Det är dags att blicka framåt. Sälj dom fort!!!

    MVH

    Hankloose

  • jester

    Medlem
    6 december, 2005 vid 10:55

    Ja, GPS är inte tillförlitligt om man inte vet vad det hela handlar om. Mao inte vet hur man tar bort spikar i datan. Men om man har en uppdateingsfrekvens på 0.5 Hz (en mätning varannan sekund) så blir resultatet riktigt hyfsat rätt. MEN det är ju inte helt exakt, skulle gissa att det kan skilja upp till +-1 knop.
    Du får naturligtvis tycka precis vad du vill om Hypersonicen, men det ger oss “Hyperlovers” rätten att tycka vad vi vill. Och ja, jag har testat Fanatic Falcon, Thommen-brädor o lite annat, men jag tycker fortfarande att Hypern är riktigt skoj i lättare vindar, men i hårda vindar kommer jag nästa säsong stå på en Exocet TB-58. Hade jag varit stenrik så hade jag nog bytt ut Hypern oxå, men nu är jag inte det,så…

  • john1

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 19:51

    Hittade den här länken på Starboard:
    http://www.star-board.com/forum/starbulletin/read.asp?ID=1755&t=200611214512
    det ser ut som att man skall ha små fenor för hastighet och kontroll.
    JJ

  • the_novice

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 20:23

    Det finns väl rätt så många länkar där om Hypern vid det här laget, på den franska delen finns tex denna; http://www.star-board.com/forum/frenchforum/read.asp?ID=1578&t=2005111817524

    Det verkar vara en hel del som kommer upp i +30knop med Hypern och Roger van Tongeren har väl varit nära 40!
    Trist att man inte kan söka på brädmodeller på gps-speedsurfing… :tongue:

    Jag håller inte riktigt med om att det krävs mindre fenor på hypern jmf med andra brädor, tycker det är rätt så likt, gäller väl att ha så liten fena som möjligt men samtidigt så måste man ju få upp brädan ur vattnet!

    Sedan denna tråden började har jag haft uppe min HS96 i 30.4 knop, och då har jag ett PB på 30.9 på en Sonic….
    Dem som tycker hypern är långsam har nog aldrig gjort något ärligt försök! :cool2:
    _________
    Rör inte min HyperSonic!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gillar någon hyper sonic..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.