Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, vilken video…

  • sailortrash

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 20:02

    @spinL 734763 wrote:

    Rent allmänt så borde väl gipptekniken anpassas efter vilken bräda man använder. Mindre brädor är rimligtvis känsligare för felaktig viktfördelning men svänger oftast mycket lättare. Det samma borde även gälla hur lämpligt det är att flippa seglet innan fötterna eller inte.

    Försök hitta ett klipp men liknande bräda som du själv har och se hur dom hanterar den.

    Gäller också att hitta den svängradie som ger mest fart ur svängen för en given bräda.

    jag påstår nog att man gippar likadant på alla brädor, oavsett storlek. däremot reagerar en stor bräda trögare och kanske inte sjunker i länsen om man ställer sig på häcken. du måste fortfarande hålla brädan tillräckligt plan och snabb för att den ska plana hela vägen igenom, och flippa och ta emot seglet med bra/rätt timing.

    däremot håller jag med om att olika brädor (även av samma storlek) har olika svängradie, och en del är rätt “låsta” i sin radie medan andra är lättare att variera radien på. “den” radien är enklast eller kanske rent av den enda radien man kan plana hela vägen på (på vissa brädor).

  • gustav1980

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 23:06

    Ja det låter ju som en vettig teori, och det förklarat varför det går sååå mycket smidigare att ta sig runt med 5 jämfört med 8 kvadrat.

  • glaipur

    Medlem
    31 juli, 2015 vid 08:54

    Tycker den här är bra:

    [video]https://m.youtube.com/watch?v=Tko4jO3YCm8&t=167[/video]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 augusti, 2015 vid 19:43

    Håller med Dig Glaipur! Den är bra!😜

  • consigliere

    Medlem
    2 augusti, 2015 vid 17:26

    Mmm, men likt många videos så är det just lite svårt att se var i vindriktningen alla moment sker. Det är också så himla många variabler… Jag kan tycka mig göra två exakt likadana gippar men med totalt olika känsla och utkomst. Frustrerande 🙂

  • stoorfaen

    Medlem
    4 augusti, 2015 vid 07:14

    Jag kan hålla ett kommihåg i skallen samtidigt när jag tränar på något nytt. Har jag tur, två. Mitt tips är att innan du går ut i vattnet, välj ut två kommihåg och fokusera på dem, en i taget eller båda om du kan.

    Själv brukar jag slarva med blicken långt bort (utgången), låg tyngdpunkt (böjda ben) och “hänga” på relativt rak främre arm. kör hårt!

  • kine

    Medlem
    4 augusti, 2015 vid 07:55

    Googla på “Pritchard jibe” så får du upp både filmer och text. Jag tycker de är bra. Lycka till!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, vilken video…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.