Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gippteknik o backvind – 4 medars isbräda

  • Gippteknik o backvind – 4 medars isbräda

    Publicerad av herr-pelegrin på 6 mars, 2011 vid 16:49

    Vi är några som talat om problemen med backvindar vid gipp med 4-medars isbräda. Vi talar då inte om den snällare varianten i lätta vindar då man fått upp lite fart, gippar och får hålla emot med bakhanden och trycka runt seglet.

    Om vi utgår från följande: 8 m/s byig vind.

    Vid höjdtagning är det sällan problem eftersom farten är lägre. Man fattar långt bak på bommen med bakre handen och drar bommen bakåt och pressar hårt med bakre foten på läkanten. Brädan vänder på en femöring och eftersom farten inte är såg hög så uppstår fördelen både med mindre backvind och möjlighet till att hinna flippa riggen och ändra fotställning. Hibernans svängradie på mellanläget mätte vi i går till ca 6 1/2-7 meter.

    Nu till problemet. Istället för att pressa höjd så kör vi på mellan halvvind och slör i full fart. Man krokar ut, fattar långt bak på bommen och drar bommen bakåt och pressar på länkanten. So far so god! Om vi utgår från att brädan går runt 40 km/h och så ska vi vända på en femöring. Då kan det bli problem att hinna med alla moment. Till det kommer att man ibland får kraftig backvind innan man flippat seglet. I värsta fall åker man som en märla i backen. Ländryggen tar i först innan bakhuvudet (hjälm på!) dunkar i isen. Detta kan hända trots att man tycker att man genomförde en likadan gipp alldeles nyss och med hyfsat resultat. Frågan är – finns det annat sätt att genomföra gipp i full fart på halvvind/slör utan att sänka farten genom att gå upp i vind?

    Mvh

    Herr Pelegrin

    herr-pelegrin svarade 13 år sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • kris

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 20:11

    Jag klurar också på detta, man kan verkligen åka i backen när den där backwinden kommer. Har provat att trycka fram bommen rätt kraftigt för att bromsa (som en liten dutt bara) precis innan gippen, men det känns inte helt kul.
    Att lägga ned seglet så mycket det går (a la lay down jibe), plana ut seglet mot (fart)vinden och flippa sent funkar också lite bättre, men det är inte så lätt då brädan inte lutar med som en surfbräda.
    Sen blir man lite skraj att experimentera till slut.. 🙂 Vore jätteintressant om fler har idéer kring detta.

  • bicless

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 22:54

    Jag tror laydown gipp är grejen. Kollar man på videos av tävlingar med 4 medars brädor är det rätt vanligt. Tycker det även borde motverka backvind.

  • douglas-l

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 06:29

    Finns ytan har min lösning varit att göra stooooooora gippar. Hitta ett långt fint spår och göra gippen lite i slowmotion (ja förutom brädans fart då). Det blir lättare att kontrollera riggen och justera backvinden…men som sagt det kräver lite yta.

  • ola-h

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 07:43

    Jag har visserligen inte provat en modern isbräda, men på den gamla goda tiden när vi körde ifrån 15-åringrnas trimmade mopeder med segelutrustade skateboards (och smälte en del hjul i processen) så var det enda raka att duckgippa. Det är sjukt effektivt (och enkelt) i hög fart (dvs när farten är hög relativt vindhastigheten).

  • rasmus_w

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 08:08

    En annan variant jag har hört talas om är att helt enkelt kliva runt framför masten. Det förutsätter såklart att det finns ståyta framför masten.

  • marden

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 09:14

    Jag Skulle också gå på duckgippen ,om jag nu klarat av det 😉
    Även om du gör en laydawn så måste seglet flippas och det är då du får backvinden

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 11:11

    Kul med intresset. Jag summerar:

    LAYDOWN GYBE
    KLIVA FRAMFÖR MASTEN
    STOR SVÄNGRADIE
    DUCK GYBE

    Vad säger Ni? Finns det fler idéer? Om vi kommer på några bra läsningar så kanske vi kan medverka till att minska riskerna.

    Jag vet inte men en orsak skulle kanske kunna vara att: när man trycker hårt på läkanten så riskerar man att även svänga lite för mycket i slutet på gippen och att det blir backslag därigenom. Kanske skulle man plana ut svängen i slutet av gippen?

    De som är duktiga (Classic m fl) kan om det blir backslag låta gippen övergå till en 360 men det är ju mer att rädda den uppkomna situationen. Att sträcka ut svängradien brukar kunna fungera. Classic m fl som gör snygga duckar kanske har någon uppfattning om ducken är lättare än vanlig gipp i bygig vind? Att kliva framför masten har jag sett på ex antal filmsnuttar. Finns det något inslag som visar detta eller laydown i full fart?

  • classic

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 14:19

    På Hibernas hemsida finns en del manövrer.

    Här är en snygg gipp i hög fart.
    http://www.hiberna.lv/Site/STYLE.html#0

  • boman

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 17:16
    Rasmus_W;648666 wrote:
    En annan variant jag har hört talas om är att helt enkelt kliva runt framför masten. Det förutsätter såklart att det finns ståyta framför masten.

    Just av den anledningen bör man ha ståplats framför masten

  • vindsokaren

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 22:23

    Sista åkningen för mej så insåg jag att hög fart så gick det bra att kryssa upp precis innan gippen och sen göra en laydown.Dock så sänker man farten rejält då,så om man tävlar så funkar detta troligen inte.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 19:27

    Det verkar vara så att det inte finns något absolut maximalt sätt att i hög fart undvika backvindar i gippen. Ska vi hittills sammanfatta en variant som verkar stå lite över de andra:

    Full speed på slör/hhalvvind – lova upp till kryss-läge precis innan gippen för att sänka farten – pressa med jämt tryck ganska hårt på läkanten med bakre foten och fatta långt bak på bommen med bakre handen samtidigt som man fäller riggen bakåt och ordentligt ned mot vinden – kroppen lutad inåt framåt – plana möjligen ut svängen mot slutet av gippen innan fotbyte och riggflipp.

    Kommentarer?

  • marden

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 19:38

    tror ändå på duckgippen,synd bara att jag inte kan så jag kan prova 😉 men nästa år ska jag lära mig det i lättare vindar.
    idag när det blåste mycket ca 10-12m/s så gick det bra att göra vanliga gippar utan backvind vilket inte är så konstigt…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 mars, 2011 vid 16:48

    Från en av Uppsalas bäste åkare på Hiberna har följande råd inkommit:

    Utgångsläget är som tidigare frånsett att man inte ska fatta extremt långt bak på bommen. Istället bibehåller man normalt grepp och påbörjar gippen. Under gippen försöker man bibehålla drag i seglet genom att “skota in omvänt”, dvs man skotar in med masthanden (armen böjd) och trycker ut med rak skotarm. Före flippen en sedvanlig “boom-shaka”, dvs masthanden gliper upp mycket nära masten inför flippen. När man ser detta in action så lutar han framåt medan masten lutar bakåt i flippen som sker nära kroppen. Han har bra fart genom hela gippen som sker med liten svängradie.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gippteknik o backvind – 4 medars isbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.