Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland vågställe på V?

  • Gotland vågställe på V?

    Publicerad av smurfolle på 8 september, 2019 vid 18:16

    Vi är några vindsurfare som tänkte åka fr Sthlm t Gotland eller ev Varberg nästa helg om proggen håller i sig.

    Var på Gotland är det bäst att åka på V? Finns det nåt ställe med vinkel på V? Hur är Gnisvärd på V? Blir det bara onshore antar jag? På N läste jag om Brägårn och Ihreviken, vad är bäst??

    Och skriv gärna om ni ska ut! Eller om nån vill haka på fr Sthlm..

    smurfolle svarade 4 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • evert

    Medlem
    8 september, 2019 vid 18:43

    Det låter jättekul, hänger gärna på om prognos ser fortsatt lovande ut. Är väldigt taggad att testa vågor (utan risken att slå sönder alla grejer – som verkar hägra på Torö).

    Har testat Ihreviken, och det var jättefint. Men har för dålig koll på vad som skulle bli bäst till helgen, hoppas på experttips! 🙂

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    8 september, 2019 vid 23:20

    Glöm Gnisvärd på V. Knappast någon hemlighet att Barshage är platsen som gäller på V. Ligger längst ned på Sudret. Sjukt bra men på rak V blir det lätt frånlandsvind, strömt och rejält mycket kallare i vattnet än på närliggande platser. Kör varsamt på vägen ner och parkera bara i anslutning till den. Slitagekänslig vegetation. Tycker du att Hagen är för mesig kan du testa Saxriv vid Stenkusten på Norra. Där växer inte ett grässtrå, bara vresiga tallar och stora vågor. Gå i SO om Västerviks fiskeläge. Snälla vågställen på V är det dåligt med men Ekeviken på Fårö kan funka om det vrider upp mot NV. Bättre om vinden har lite Syd i sig, då finns det något flera snällare spots men det är en annan historia. Gotland erbjuder massor av fina platser som få har upptäckt. Paradiset om du frågar mig. Jag åker ev över redan på Tisdag, blir det inget då kanske jag åker senare i veckan. Vi kan höras på tel. Skickar dig ett pm.

  • sailortrash

    Medlem
    9 september, 2019 vid 09:06

    Vi är några vindsurfare som tänkte åka fr Sthlm t Gotland eller ev Varberg nästa helg om proggen håller i sig.

    Var på Gotland är det bäst att åka på V? Finns det nåt ställe med vinkel på V? Hur är Gnisvärd på V? Blir det bara onshore antar jag? På N läste jag om Brägårn och Ihreviken, vad är bäst??

    Och skriv gärna om ni ska ut! Eller om nån vill haka på fr Sthlm..

    Hej

    Jag åker på onsdag mot Varberg. Ska möte upp brorsan som kommer ner från Göteborg pp fredag. Annars är jag själv. Kommer ta med både kite och v-surf. Vore kul att mötas upp?

    Jag har inte bestämt var jag aka bo än. Om vinden ligger pt nordväst funderar jag på att hyra precis vid apelvikstrand, beach front. Hur många är ni, man kan ju isåfall dela?

    Om vinden ligger mer mot syd blir det nog ngt billigare och surfet blir i läjet. Tänkte bestämma mig tisdag.

    Ska hem söndag. Hur många är ni och var åker ni ifrån?

    Mårten

  • daniel_bing

    Medlem
    9 september, 2019 vid 10:06

    Hej Mårten!

    Jag har också kollat på att åka ner denna helg eller ev nästa, men ska du ner nu så kan jag tänka mig köra ner på torsdag. Det går ju hyra beachfront Apelviken för 3000 kr nu, torsdag-söndag. Det skulle man ju kunna dela på? Det står man kan vara 5+1 men rimligare är väl typ 3-4 pers.

    /Daniel

  • sailortrash

    Medlem
    9 september, 2019 vid 10:48

    Hej Mårten!

    Jag har också kollat på att åka ner denna helg eller ev nästa, men ska du ner nu så kan jag tänka mig köra ner på torsdag. Det går ju hyra beachfront Apelviken för 3000 kr nu, torsdag-söndag. Det skulle man ju kunna dela på? Det står man kan vara 5+1 men rimligare är väl typ 3-4 pers.

    /Daniel

    Vi tänker lika
    Ring /sms mig på 0707304770

  • smurfolle

    Medlem
    9 september, 2019 vid 13:13

    Hallå, kul att fler är på g! Tack för alla tips björkviksmannen! Låter ju grymt!
    Tänkte ta beslut på ons vart det blir. Tänkte åka fre morgon. Vi är nog två pers som det ser nu.. Ja möts gärna upp om det blir Varberg!

    Ni som vart i både Varberg o Gotland, vad föredrar ni? Har själv bara kört i Varberg..

  • daniel_bing

    Medlem
    9 september, 2019 vid 13:36

    Jag och Mårten möts upp i Varberg. Han kör ner onsdag och jag torsdag. Finns en plats över i min bil som det ser ut.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    9 september, 2019 vid 18:31

    Hallå, kul att fler är på g! Tack för alla tips björkviksmannen! Låter ju grymt!

    Tänkte ta beslut på ons vart det blir. Tänkte åka fre morgon. Vi är nog två pers som det ser nu.. Ja möts gärna upp om det blir Varberg!

    Ni som vart i både Varberg o Gotland, vad föredrar ni? Har själv bara kört i Varberg..

    Gotland ligger ju lite längre bort från de vanliga lågtrycksbanorna så vindstyrkorna är väl lite lägre i snitt där. Men den stora fördelen är ju att du kan följa vindvridet genom att helt enkelt byta sida på ön. Gillar man dessutom vackra ödsliga miljöer så är svaret enkelt. Dessutom är det aldrig trångt på vågen. Ytterligare en fördel är att det är enkelt att ta sig dit för oss som bor i Stockholmstrakten. Skönt att slippa köra i 50-60 mil. Lite dyrare kanske men det är det värt. Sist jag seglade på Västkusten var för ca 30 år sedan…….
    Ett tips på bra boende på Sudret är Pensionat Holmhällar. Fina stugor nära havet till vettiga priser.

  • evert

    Medlem
    9 september, 2019 vid 21:35

    Din beskrivning är fantastisk, och Gotland är en magisk plats. Blir det inte denna helg så ska jag def boka in en annan helg till hösten!

    Det enda som är fördel Varberg är att söndagen är 5 m/s max just nu på Gotland. Men några dagar kvar till beslut…

    Jag pratade med en person på Fituna förra året, Christer, som nämnde en spot nära Varberg/Apelviken, men som skulle vara ännu bättre. Någon som har koll på var det kan vara..?

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    9 september, 2019 vid 21:49

    Evert! Jag hör av mig. Åker över flera gånger under hösten. Du verkar ju mer på än vissa gubbar i bekantskapskretsen. Klart du ska segla vågor. Det finns en plats på södra som faktiskt passar de flesta…

  • evert

    Medlem
    9 september, 2019 vid 22:33

    Evert! Jag hör av mig. Åker över flera gånger under hösten. Du verkar ju mer på än vissa gubbar i bekantskapskretsen. Klart du ska segla vågor. Det finns en plats på södra som faktiskt passar de flesta…

    👍🏼😀

  • irieman

    Medlem
    10 september, 2019 vid 00:55

    Evert! Jag hör av mig. Åker över flera gånger under hösten. Du verkar ju mer på än vissa gubbar i bekantskapskretsen. Klart du ska segla vågor. Det finns en plats på södra som faktiskt passar de flesta…

    Den platsen är grym, tror jag vet vilken du menar!

    Är också på att dra till Gotland någon helg framöver, är ju där mycket på somrarna och nån vecka på våren och hösten men det är ju nu den riktiga vinden kommer! 🙂 Skulle vara kul nu till helgen att dra iväg någonstans också, vet ej om jag kommer loss ännu dock.
    Verkade väl bli NV på Gotland till helgen, då borde det ju vara Ekeviken som gäller bl a.

    • Detta svar ändrades 4 år, 7 månader sedan av  irieman.
  • irieman

    Medlem
    10 september, 2019 vid 07:40

    Din beskrivning är fantastisk, och Gotland är en magisk plats. Blir det inte denna helg så ska jag def boka in en annan helg till hösten!

    Det enda som är fördel Varberg är att söndagen är 5 m/s max just nu på Gotland. Men några dagar kvar till beslut…

    Jag pratade med en person på Fituna förra året, Christer, som nämnde en spot nära Varberg/Apelviken, men som skulle vara ännu bättre. Någon som har koll på var det kan vara..?

    Finns ett ställe som heter Åsa, kanske var det han menade? Vet inte hur långt ifrån Varberg det ligger dock.

  • sailortrash

    Medlem
    10 september, 2019 vid 08:31

    Det finns många bra ställen kring Varberg, men vill man lära sig segla vågor är nog träslövsläge/läjet det absolut bästa

    Cleana linjer på långgrund sandstrand, och lagom med kraft. Bästa vågor jag sett i Sverige (men då har jag inte vart på Gotland med de ögonen)

    Hänger gärna på ett gäng till Gotland ngn gång. Vet inte om det blir i år docl

  • mexi_

    Medlem
    10 september, 2019 vid 08:34

    Jag planerar att åka ner till Gotland mellan den 21-29/9 lite beroende på prognos.
    Hoppas på lite bättre vind än förra höstens bomkörning 🙂

    Tänkte bo i husbilen där det blåser 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland vågställe på V?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.