Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gräver ner sig i sjö..

  • Gräver ner sig i sjö..

    Publicerad av rasmus85 på 9 augusti, 2016 vid 07:26

    Jag har en Tabou Manta 115 l som jag mestadels använder med ett
    7,5 m2 np segel och 40 cm fena.

    Den går riktigt bra så länge vattnet håller sig ganska lugnt men så fort det kommer lite vågor (inga jättevågor, detta är inomskärs, kanske 30-50 cm). Den gräver ner sig och bromsar så jag måste hela tiden paraera med seglet. Detta gör att jag blir grymt trött samtidigt som jag har svårt att börja plana. Dom gånger jag lyckas “lätta” lite från vattnet och kommer upp i fart kan jag fortsätta plana.

    Kan jag påverka detta på nåt sätt? Jag har satt mastfoten så långt fram det går då jag tyckte den blev stabilare i höga hastigheter (lättare att hålla kursen).

    En annan kanske dum fråga; 40 cm fenan till brädan, kan den gå att sätta bak och fram? Den ena kanten är betydligt vassare än den andra och den sitter just nu monterad bakåt. Hur vet man åt vilket håll den ska sitta?

    alltidxx svarade 7 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 08:06

    Jag har en liknande setup som du, och har haft problem med att brädan klistar sig mot vattnet/vågorna. De tips jag testat, och som funkat bra, är att göra förändringar som leder till mindre mastfotstryck. Höja bommen och därmed också förlänga tamparna, skaffa en fena med mer lyft, och flytta bak mastfoten.

    I ditt fall hade jag börjat med mastfoten, du planar förvisso tidigare med foten långt fram men risker också att brädan överplanar och går på nosen.

    En tanke som slår mig är att utifrån dina frågeställningar kanske du inte riktigt är mogen för att segla en avancerad slalombräda?. Tycker hur som helst att du ska fortsätta att låta fenan peka bakåt!

  • hakuna

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 11:35

    Vassa änden bakåt. Tänk flygplansvinge.

    Hängsele kör du med hoppas jag?

    Börja med mastfoten i mitten.

    Kolla att du har ordentligt med nerhal i seglet. Posta bilder här.

  • rasmus85

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 12:39

    @Gustav1980 740629 wrote:

    Jag har en liknande setup som du, och har haft problem med att brädan klistar sig mot vattnet/vågorna. De tips jag testat, och som funkat bra, är att göra förändringar som leder till mindre mastfotstryck. Höja bommen och därmed också förlänga tamparna, skaffa en fena med mer lyft, och flytta bak mastfoten.

    I ditt fall hade jag börjat med mastfoten, du planar förvisso tidigare med foten långt fram men risker också att brädan överplanar och går på nosen.

    En tanke som slår mig är att utifrån dina frågeställningar kanske du inte riktigt är mogen för att segla en avancerad slalombräda?. Tycker hur som helst att du ska fortsätta att låta fenan peka bakåt!

    Jag visste inte att den är avancerad? Köpte den begagnad och tyckte den såg modernare ut än min gamla BIC slalom (tidigt 2000-tal) bräda. Den är sjukt rolig när jag väl lyckas plana och går ruskigt snabbt. Är det att den är relativt kort som gör den avancerad?
    Jag får väl testa att flytta bak masten. Bommen är redan relativt högt, får dålig “hävstång” på den om jag höjer ytterligare..

  • rasmus85

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 12:46

    @hakuna 740644 wrote:

    Vassa änden bakåt. Tänk flygplansvinge.

    Hängsele kör du med hoppas jag?

    Börja med mastfoten i mitten.

    Kolla att du har ordentligt med nerhal i seglet. Posta bilder här.

    Hmm jag vet att detta är som att svära i kyrkan, men nej jag har inte riktigt kommit igång med selen. Köpte en förra säsongen men jag är för feg för att haka i den! När det blåser “lagom” tycker jag själv att jag klarar mig bra utan den. Där jag kör är det ganska byig vind och det kan vara påfrestande på armarna bitvis men man brukar kunna vila upp sig lite mellan byarna.
    Ofta vid en plötsligt vindpust så släpper jag ut bakdelen på seglet och jobbar mig sedan tillbaka när jag återfår kontrollen.

    Dels är jag sjukt rädd att fastna under seglet om jag plurrar baklänges med sele inkopplad, men jag är också rädd när det kommer kraftiga byar att kastas iväg, typ knäcka ryggen. Som sagt i svagare vindar klarar jag mig bra utan och när det blåser lite mer så är det för läskgt att kroka i..

    Jag tror jag har lagom nerhal. Får en fin bubbla mellan 2:a och 3:e lattan uppifrån så länge seglet ligger på backen. Dock försvinner den när jag reser masten.

  • malibu

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 13:06

    Tips: Kom igång med selen! Jag förstår dig helt, men se till att kroka i, fötterna i stropparna och luta dig bakåt så kommer du fixar byarna mycket bättre!

    Edit: Och orka segla MYCKET längre

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 15:34

    Du måste helt klart komma över skräcken med selen. Det är kanske onödigt att säga att rädslan är obefogad och bara sitter i skallen. Du kommer loss! Kroppen upphör inte att utföra rationella rörelser bara för att den hamnat under vatten(!). Varför inte börja nästa pass på 1 – 1 1/2 meters djup. Haka i selen och dra riggen över Dig baklänges ikrokad. och kör det några gånger.

  • irieman

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 08:43

    Håller med, selen är en viktig del i själva seglingsstancen, sele och fötterna i fotstropparna, det är egentligen först då du får uppleva den riktiga planingskänslan.

  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 11:15

    @IrieMan 740686 wrote:

    Håller med, selen är en viktig del i själva seglingsstancen, sele och fötterna i fotstropparna,

    Kan förklara varför:
    När du bara har armarna att hålla, så blir ryggen som en ostbåge. Du orkar inte hålla emot med benen och får skota ut, släppa ut kraften från vinden.
    Ikrokad så kan du hålla mot mer, så mer kraft från vinden trycker på i seglet, kraften som går genom benen ut i brädan och ger den fart framåt!

    Niclas

  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 11:18

    @Rasmus85 740649 wrote:

    jag är också rädd när det kommer kraftiga byar att kastas iväg, typ knäcka ryggen.

    Detta kallas “kastfall”. Det går att skota ut för att undvika detta, även ikrokad.

    1. Kom upp på brädan genom beach-/vattenstart (dra rigg är bara svårt och jobbigt!)
    2. Kroka i och börja köra.
    3. Sätt i bakre foten i stroppen.
    4. När brädan planar sätt i främre foten i stroppen.

  • irieman

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 11:26

    Hmmm….. finns många varianter på detta. Jag kör nästan alltid i ordningen: Hängsele -> främre fotstropp -> bakre fotsropp. Tror att det är den mest effektiva på de flesta brädor. Dock så är det större risk för kastfall när man ska gå i med den bakre sist. Sedan kan man ju vid mycket vind vattenstarta direkt i fotstropparna och sedan haka i när man har kommit upp. På moderna Freestylebrädor med korta fenor så känns det som att man kan gå i fotstropparna först och sedan falla av väldigt mycket för att sedan kroka i men här får gärna någon avancerad Freestyleåkare fylla i.

  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 11:33

    @IrieMan 740697 wrote:

    ordningen: Hängsele -> främre fotstropp -> bakre fotsropp. Tror att det är den mest effektiva på de flesta brädor. Dock så är det större risk för kastfall när man ska gå i med den bakre sist. Sedan kan man ju vid mycket vind vattenstarta direkt i fotstropparna och sedan haka i när man har kommit upp.

    När man går i med bakre först så kan man hänga mer i bommen, så att brädan ligger plattare mot vattnet och man utnyttjar hela volymen till att komma i planing.

    När det blåser riktigt bra kan man tom starta ikrokad!

  • irieman

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 13:19

    @hakuna 740698 wrote:

    När man går i med bakre först så kan man hänga mer i bommen, så att brädan ligger plattare mot vattnet och man utnyttjar hela volymen till att komma i planing.

    När det blåser riktigt bra kan man tom starta ikrokad!

    Ok, ska testa det, kanske gör underverk för tidig planing med freestylebrädan :-), som ju har en väldigt kort fena. Har provat med bakre först ibland men då mest för att det är säkrare i starka vindar.

  • sailortrash

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 15:07

    Va?

    Allvarligt, bakre först är ju helt keff…varför gör man det?

    Är det hårda vindar är det ju annars bra att kliva i båda stropparna innan man krokar i

  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 15:09

    Jag måste kroka i med en gång. Kör med större segel än alla andra. Eller så har jag bara svaga armar.

  • ludde_l

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 17:55

    Jag kliver alltid i stropparna innan jag krokar i, och då med främre foten först!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gräver ner sig i sjö..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.