Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Grekland – Ixia

  • Grekland – Ixia

    Publicerad av eriksson på 18 oktober, 2008 vid 21:21

    Har bestämmt med en kompis om att åka ner till Ixia 14 veckor, men vet inte så mycket mer än så, så jag tänkte att de kanske fanns nån här som har varit där nere, tänkte främst på vart man hyr windsurfing utrustning? verkar finns en del ställen, något som är bättre än de andra? vad kan de kosta ca för 14 dagar? Och vilken/vilka månader brukar vinden vara bättre än andra?

    Och skulle vara trevligt med lite bilder 🙂

    daffman svarade 14 år sedan 13 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • g_l

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 06:46
  • surfen

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 07:08

    Dit går resan nästa år igen. inte mycket till vågor men vindsäkert som tusan!

    Finns flera ställen. Men dom här har bra prylar: Kolla/hyr här: http://www.procenter-rhodos.com/index_en.html

    Tror och vet att det blåser mest mellan mitten av juni till augusti, brukar själv vara där runt midsommar, veckan före/efter. Vinden har aldrig uteblivit.
    Bra med matställen så hungrig behöver man inte vara. Kultur finns det runt en om man hyr en moppe och åker runt. Men va f,, man är ju där för vindarna. Massor med tyskar, engelsmän, polaker och ryssar. Dom flesta är bra och aldrig något tjaffs.
    Tips. När man ser Turkiet tydligt och inte genom ett dis på andra sidan! Ta då ett mindre segel än det du tror, då kommer vinden som en dräpare och det bygger faktiskt upp vågor och sållar bort minst 70% av dom som är på vattnet;=)
    Vill du ha mera vind ändå och helt platt vatten och bara vindsurfare åk till Karpathos/ Devil’s Bay.

    surfen

  • pure

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 19:59

    hyr en bil och åk ner till prassonisi. hur bra som helst. vi var där en vecka 4.7-5.3

  • eriksson

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 22:07

    Underbart! Någon av er som hyrde grejer? isåfall, vad fick ni ge för en vecka? Nått speciellt man borde tänka på att ta med sej hemifrån? tänkte på hängsele eller dyligt

  • g_l

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 12:50

    @Eriksson 510971 wrote:

    Underbart! Någon av er som hyrde grejer? isåfall, vad fick ni ge för en vecka? Nått speciellt man borde tänka på att ta med sej hemifrån? tänkte på hängsele eller dyligt

    Det var några år sedan, så jag kommer inte ihåg några priser, men du hittar aktuella priser på ProCenter:s hemsida (se länk i tidigare svar). De har stationer både i Ixia (Iallysos) och i Prassonisi.
    Ta med hängsele och även hängseletampar. Jag har för mig att man får en “egen” bom som man har hela tiden. Då sätter man sina egna tampar på bommen. Sedan sätter man bommen på det segel man ska ha (kan ju ha ändrats sedan jag var där och hyrde i.o.f.s.). Det kan även vara skönt att ha en kortärmad “sommarvåtdräkt”, det är trots allt inte Karibien…

  • eriksson

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 08:49

    Ta en tripp till Prassonisi kommer nog inte alls vara omöjligt, Hur långt är det ungefär från Ixia? (för övrigt mycket bra jobb med bilden där 🙂 )

  • ernie-mccracken

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 02:39

    Grym bild! Bra kommentarer.

  • claes6

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 07:09

    Bra tips med tampar där, G_L! Har jag aldrig hört talas om på andra ställen, men det kan ju vara värt att ta med sig, utifallatt.

    Ska själv ner en vecka 5-12/7 och såg på procenters sida att en veckas hyra kostar 230€. Tänkte även ta med familjen på en kulturtripp runt ön och stanna till i Prassonissi, och då kan jag tänka mig att det är bra att hyra just hos procenter (eftersom de uppenbarligen har en station där nere också).

    Någon som är där samma tid som jag och saknar surfkompis (som inte är någon stjärna!) får gärna hojta till.

  • daffman

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 12:50

    Var själv förra veckan på Windmill Surfcenter vilket ligger typ 1km från F2 Pro mot Rhodos Stad. Vanligtvis så är det rätt lugna vindar fram till på Eftermiddagen då det blåser upp en hel del. Själv seglade jag i boardshorts och rashguard vilket var rätt lagom. Windmill är mer lämpat för nybörjare, man behöver ta sig en bra bit ut för att få samma vind som f2 Pro, eftersom det ligger på andra sidan av udden med vinden kommande från f2 Pros håll.
    Pics
    rhodos09041.jpg

    rhodos09172ret.jpg

  • gustav-s

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 13:00

    Är det några större avstånd mellan de olika centren i Ixai? Har inte hunnit kolla upp var de ligger i förhållande till stan.

  • fjant

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 09:08

    Mitt tips;
    Hyr eller ta med egna grejjer till Windmill. Brorsan och jag har varit på Rhodos ett par gånger, och windmill är så mycket bättre än procenter! Orsak? Just det faktum att folk anser att det blåser mindre där, så man är i princip ensam på vattnet, bara några nybörjare som ligger och blöter vid strandkanten. Dessutom är det nästan plattvatten, perfekt för att nöte freestyle, gippar mm. Vinden är bra, det är bara 50meter från standkanten det läar.
    Vid procenter är det hundratals tyskar att trängas med på vattnet, och jag tycker inte det var särskilt bra stämning där heller…

    Ibland kryssade vi upp en bit, till typ mistralcentret för lite stökig chop-segling. Det tråkiga med stället är att sjön rör sig en hel del, men det finns inga ställen för vågsegling. Då måste man väl ta bilen söderut.

    Åker du under sommaren räcker det med rschguard och shorts. kör du med våtdräck blir du genomkokt på en halvtimme. Och vräk på med solkräm! Själv lyckas jag alltid bränna mig de första dagarna, vart jag än varit… =/

    /Fjant

  • daffman

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:52

    Det är typ 1 km mellan Procenter och Windmill
    och jo det stämmer jag flöt nästintill ensam en bit ut där det blåste mer.

  • claes6

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 08:06
    Gustav S;557319 wrote:
    Är det några större avstånd mellan de olika centren i Ixai? Har inte hunnit kolla upp var de ligger i förhållande till stan.

    Det är som sagt en knapp km mellan Windmill och Procenter. Närmare Rhodos stad (ca 2 km från Windmill) har du Windsurfers world, Surfers Paradise och ett center till som jag inte minns namnet på. Jag hyrde på Windsurfers World och kan rekommendera det varmt, ffa med tanke på stämning och service. Dinos, som har stället är en grymt skön snubbe som tar hand om alla på bästa sätt. Träffade flera som bodde borta vid Procenter men åkte hit bara för stämningen. Surf- och vindmässigt är det något sämre än Procenter, tror jag. Men det är bara att ta sig ut några hundra meter så får man lika bra förhållanden. Och så slipper man trängseln…

  • bboatb

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 10:40

    Hur funkar det med tillgängligheten på stranden, är det lugnt och komma ner och sätta upp sina egna grejor och köra eller behöver man betala ngn för att få köra på “deras” strand, kör kite så det är lite smidigare att ta med..?

    Även hur det funkar med rescuebåten om man inte hyr eller utnyttjar service av ex pro center?

    Tackar för svar!

  • daffman

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 11:17
    BboatB;559772 wrote:
    Även hur det funkar med rescuebåten om man inte hyr eller utnyttjar service av ex pro center?

    förmodligen kommer de hjälpa dig om du hamnar i knipa men de kommer antagligen vilja ha betalt för tjänsten efteråt :smirk:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Grekland – Ixia

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.