Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grekland: Naxos, vasiliki eller Ixia?

  • Grekland: Naxos, vasiliki eller Ixia?

    Publicerad av ingen på 19 augusti, 2014 vid 10:26

    Får väl sätta gång och starta lite nya poster nu så det inte dör ut.

    Sitter som en tok och kollar på restresor för lite familje semester med surf.
    Jag reser med en 5 månaders bebis och sambo.

    Naxos: verkar mysigt(viktigt för familjelyckan) men också lite jobbigt med så mycket resa för bara en vecka, flyg och 3 timmar båtresa från Santorini.

    Vasiliki: verkar vara en bra strand med nära till surfet, problemet är att inga charter bolag har transfer/hotell dit.

    Ixia: billigt och nära till surfet men ganska mycket turist resorts=omysigt..

    Några tips för folk som varit på de olika ställerna och vad som kan vara bäst.

    Bubblare: egen resa till Sardininien och Portopollo men då ligger boendet en bit från stranden.

    Hade varit kanon att hitta ett bra ställe där hotellet ligger nära surfstranden så att man kan gå fram och tillbaka till hotellet mellan sessionerna utan att ta moppe/taxi.

    surfmad svarade 9 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • malmorama

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 14:26

    Jag var på Ialyssos i somras i en vecka (nära Ixia) och hade mina grejor hos procenter – http://www.procenter-rhodos.com/. Hade med min tjej. Tyckte från ett mysighets perspektiv så funkade det bra. Hon var glad då stenar på sanden så det blåser inte så mkt sand, visst väldigt turistigt men det finns flera ställen att äta på. Rhodos stad är nära med mer att erbjuda och man kan göra dagsturer med buss till Lindos eller Europas största vattenpalats.

    Surfmässigt var det dåligt. Jag hade egna prylar men dom hyrde ut modern utrustning men det blåste bara 5.3 två dagar och resten var freeride dagar med 7.0 och vissa dagar körde tyskarna större prylar. Havssurf med havs chop. Dom sa det var en dålig säsong rent vindmäsigt fast jag var där i Juli när det ska vara som blåsigast. Ytterst tveksam till att åka tillbaka, kommer satsa på en Kanarieholm istället vid nästa Europa surfresa under sommaren.

    En annan recension:
    http://www.kulingvarning.nu/?p=5943

  • surfmad

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 20:19

    Det finns rätt många som skrivit om dessa. Jag brukar inte skriva på konfen men det är väl bra att man postar lite…
    Jag har varit på rhodos, både Ixia och Ialyssos, samt på Naxos. Men ännu inte i Vassiliki.
    Ixia och Ialyssos är stenstrand, så att leka med bebisen i en paradis sandstrand är inte att räkna med. Jag är lättviktare och de fyra ggr jag varit där har jag alltid fått surfa större delen. Förmiddagen kan vara 7+ Kvadrat oftast platt och eftermiddagen ökar och bli större dyningar. I ixia har jag hyrt hos windsurfers world hos Dinos. Det är rätt familjärt ställe till skillnad mot procenter i Ialyssos. Världens godaste gyro cantina finns där i närheten. Skillnad med Ialyssos ( jag säger inte fördel eftersom det är smaksak) är att det blåser nog lite starkare i Ialyssos, grejerna är bättre, dyrare. Både ställena har jag stött på svensk personal. Jag har bott i hotellet vid procenter och maten är ok men servicen kass. I ixia har jag bott i bla Poseidonia och det var helt ok. Jag minns inte om det fanns bebispooler dock eftersom mina barn är större.

    Naxos åkte vi till förra året. Bodde i en lägenhet direkt vid stranden i naxos stad. Lång fin sandstrand. Surfcentret längst bort. En vanlig dag var med familjen på stranden på förmiddagen och eftermiddagen gick man iväg två timmar för lite surf i lagunen medan familjen sov siesta. Sedan lite mer bad på stranden eftersom vi inte hade någon pool. På kvällen gick man in till staden och åt middag på nån taverna. Visst mellanlandning och ev övernattning i Santorini suger om inte det är första gången. Jag har funderat på flyga till mykonos istället för Santorini nästa gång då det är lite närmare till naxos samt att för man måste åka en bit med taxi från santorinis flygplats till hamnen. Nån som vet om det är bättre? Gillar man inte stenstrand och har man ingen pool på hotellet så är Naxos bättre.
    Orkar man, har råd och kan ha utlandsemester med bebis i lågsäsong så får man passa på. Det är bara att gratulera. Som Tomas Ledin sjunger, det blir nog bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grekland: Naxos, vasiliki eller Ixia?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.