Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Grym Lördag i Apelviken !!!!

  • Grym Lördag i Apelviken !!!!

    Publicerad av rrd_z på 30 juni, 2013 vid 16:31

    Lördagen visade upp Apelvikens bästa sida fullt tryck i 7:an o magiskt på havet.
    MEN:
    Om de blåser SV så borde vågorna vara bäst i den norra delen av viken. ?
    De är så sjuukt svårt att se vågsurfarna som ligger i mitten lite här o där. (vet inte om de är kurs eller inte ) många som reagerade över att dom just låg där o inte mot Temp/solviken till.

    Sen som Kitesurfare/vågsurfare/vindsurfare så måste man respektera varandra för att minimera alla risker som kan hända….
    En kille i som körde en North lilga/grön en jätteduktig åkare inget att snacka om…. men frågan är om han vet att alla INTE är de i viken ? reagerade vid många tillfällen då de hoppades hej vilt Precis jämte folk som låg med kiten i vattnet o marginalen är hela tiden på sin sida sån tur är. Jag själv är inte nybörjare…. Men jag kommer ihåg hur jobbigt de va när någon kommer o smeker din kite bakom dig o inte alls är med på de.. så varför riskera att något ska hända när de inte behövs ? Saken är att Jag tror inte Personen som är duktig tycker de är nära eller farligt… men personen som ligger i vattnet o inte har direkt koll de är då saker händer…

    Vet inte vem de va som körde kiten och jag skriver inte detta för att spy galla på någon. vill bara att de ska visas mer respekt då alla kanske inte är lika bra o där av köra på lite mer än bara just de små marginaler ?

    Rätta mig gärna om jag har fel………

    // Cheers

    tomw svarade 10 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • thomas-stenqvist

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 08:20

    Tror de flesta håller med.
    Väjnings regler i all ära men en enklare regle är
    1. Att den som är duktig vänder eller ändrar sin kurs vid möte med nybörjare som kämpar för att ta höjd,
    2. Hoppa inte mot nybörjare då det kan vara svårt att bedöma avståndet och kan kännas obehagligt.
    3. En nybörjare som försöker starta ge dom lite plats.

    Att veta vem som är ny är dock inte så lätt om det är många på samma spot.

  • tomca

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 14:41

    Inom skärmflyget så hänger man ett rött band ca 50-100 cm i linorna för att visa att man är nybörjare när det gäller hangflygning. Kanske något att ta efter.

  • rrd_z

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 15:15

    @Tomca 712387 wrote:

    Inom skärmflyget så hänger man ett rött band ca 50-100 cm i linorna för att visa att man är nybörjare när det gäller hangflygning. Kanske något att ta efter.

    De hade inte vart någon dum idé att ta efter ! Något behövs göras då Kiteboarding bara växer o växer! Och de kan vara ett sätt att förebygga olyckor , känns som kite-Sverige fick nog av olyckor förra året där de blev väldigt otrevliga efterföljder.

  • pepa

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 15:53

    Jag har gett upp på trafikregler inom kite. Har varit likadant i 13 år.

  • rrd_z

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 17:35

    @Pepä 712393 wrote:

    Jag har gett upp på trafikregler inom kite. Har varit likadant i 13 år.

    Förmodligen , men ett försök på att få någon ordning så tycker jag faktist att idén om att ha ett band i linorna eller i kiten som signalerar att man faktist är ny o inte så säker kan vara en väldigt enkel men effektiv sak. Och borde inte vara så svårt/dyrt att köpa/göra ?

  • andersr

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 20:11

    Jag använder band på elevernas drakar och det funkar fint, då förstår de andra kitarna att det är nybörjare och håller avståndet bättre.

    Det är varken svårt eller dyrt att fixa. Jag klippte remsor från en gammal träningskite.

  • rrd_z

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 21:02

    @AndersR 712412 wrote:

    Jag använder band på elevernas drakar och det funkar fint, då förstår de andra kitarna att det är nybörjare och håller avståndet bättre.

    Det är varken svårt eller dyrt att fixa. Jag klippte remsor från en gammal träningskite.

    Den tummar vi upp på !!

  • davids

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 06:26

    @Pepä 712393 wrote:

    Jag har gett upp på trafikregler inom kite. Har varit likadant i 13 år.

    Haha wooord… Så sant.. Och dessutom ser man ju tydligt om någon är nybörjare eller inte, oavsett om de har en bit röd tejp på linorna

  • skanepaul

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 15:41

    Knappt lönt att lära ut väjningsregler egentligen…men måste så klart finnas ändå.

    1. Undvik olycka 2. Undvik olycka 3. Ta hänsyn

    Dessa 3 steg räcker längre.

  • tomw

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 17:52

    Bra tips med band. Hade häjlpt. Men nybörjare ute i 7:a väder i vågor?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Grym Lördag i Apelviken !!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.