Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haga Park och freeride

  • Haga Park och freeride

    Publicerad av dr-masse på 30 maj, 2017 vid 08:57

    Så, efter en tids tankar om längre roadtrip över Kristi Flyg och den sedvanliga prognosångesten så styrdes resan till sist mot Öland och Haga Park. Och det var inget dumt beslut alls.

    Jag har inte varit på Haga Park på en herrans (ordvits redan här!) massa år, tydligen 2004 efter viss efterforskning, så det var på tiden. ÖWC har en otroligt bra klubbmiljö och det finns knappast något ställe i Sverige som tillåter alla nivåer av vindsurfing på samma plats lika bra som här. Förnämliga riggytor, parkering, grillar, shop, uthyrning, camping, klubbstuga, trevligt folk i alla åldrar och nivåer samt, framförallt, den berömda brisen – här finns allt som behövs.

    Helgen som gick bjöd väl på en så bra Haga-helg som det kan bli. Folk som varit där väldigt mycket mer än mig hävdade i alla fall det och jag har själv svårt att se hur det skulle kunna bli bättre. Möjligen en peelande 2-meters side-off våg utanför startbåten, men det kanske är väl mycket begärt. Massor med folk, kanonfina förhållanden och bästa möjliga väder. Många sköna leenden på och av vattnet mest hela tiden.

    Det var riktigt kul att se alla duktiga freestylers på plats, hög nivå på ett antal seglare. Även Schlalomgänget hade en intensiv lördag med 14 (!) heat för de som seglade mest, mycket bra fart och klass på guldgänget som tävlade intensivt hela dagen. Allt möjligt genom mannen som frivilligt (öh, eller inte alls, eller hur Stoffe, ta hand om ryggen nu) hade satt sig i startbåten för en heldags tävlingsadministration.

    Själv passade jag på att testa diverse moderna freeride-prylar. Jag har inte seglat den här typen av utrustning på en bra bit över 10 år, så det var något jag såg fram emot att bli uppdaterad på. Genom Surfers demopryttlar betade jag av lite allt möjligt, men framförallt seglade jag Fanatic Blast 100 och 115, Gecko 112, RRD Firemove 110 (den förra modellen). I segelväg tog jag svängar med Simmers Enduro 6.5, V-Max 7.2 (kort tid), Apex 5.7 och 5.3 samt Novex 5.9.

    Så, hur var det att segla freeride igen? Ja, det var… riktigt kul! Att bränna runt med en polare på öppet vatten, höjda upp några ben och sedan slöra ner blandat med hopp, sköna gippar och några krascher är fortfarande väldigt skoj. Det var faktiskt som att återupptäcka sporten jag en gång föll så totalt för. På lördagen trodde jag att vi var ute typ 45 minuter, men det visade sig vara en bit över två timmar. Bästa betyg på hög nöjesfaktor.

    Och ja, jag måste medge att jag blev rättså imponerad av dagens freerideutrustning. Jämfört med ”back in the days”, vi talar 90-tal här…, när jag tillbringade mest tid med att bränna runt på plattare vatten, så är väl farten ungefär densamma. Den stora skillnaden, och den är STOR, är hurpass mycket större vindregistret blivit och hur mycket mer lättillgänglig farten är kombinerat med väldigt mycket bättre kontroll.

    Så, vilken bräda gillade jag bäst? Jag måste säga att det är Fanatic Blast, både 100 och 115. Det känns som en uppdaterad version av gamla favoriter med väldigt mycket större register. 100 är lite rappare, vilket väl är fullt normalt då den är tunnare och smalare än sina större syskon. 115 kändes ändå inte särskilt stor för att vara 115 liter, under segling tyckte jag till exempel att den kändes mindre än Gecko 112. Båda Blast-brädorna var enkla att hitta rätt på och bara allmänt sköna att dra runt med.

    På sätt och vis fick jag samma känsla som när jag plockade upp skidåkningen mer ordentligt och fick åka en modern all-mountain skida med rocker. Det är bara att stå på. Framförallt i snöförhållanden som förr var rättså utmanande, uppåkt med blandat hårt och mjukt, är de nya skidorna lite av en dröm att åka på. Såhär tycker jag att det är med moderna freeriders, även i rätt rejält choppiga förhållanden och bra tryck i trasan är det bara att köra på. Kontrollen är bara så bra. Denna känsla fick jag allra mest av Blast-brädorna.

    Även Gecko 112 var riktigt trevlig med en finfin blandning av fart, kontroll och sväng i en väldigt lättseglad bräda. Jag körde även ett par svängar med RRD Firemove 110 (förra modellen) och hur en 75 cm bred bräda kan bjuda på så pass bra fart och samtidigt vara så lugn och lättseglad med fulltryck 5.9 var inget annat än förundrande. Förstår verkligen varför denna typ av bräda är så populär.

    Jag seglade inte med GPS, men polaren hade en och även om han är ett (två, tre…) snäpp snabbare än undertecknad så var det toppar på strax under eller uppemot 30 knop för egen del med freeride-bräda och femlattat 6.5-segel… vilket väl får anses skapligt bra på öppet vatten. Jag tyckte i alla fall att det var jättejättefort. Framförallt när jag fick hybris och, såklart, bjöd mig själv på en högklassig fullfartskrasch.

    På segelfronten blev jag väldigt överraskad av Simmers Enduro 6.5. Att ett femlattat segel kan bjuda på så pass bra fart och kontroll var helt klart inget jag hade väntat mig. Bara så enkelt att köra med. Även Simmers Novex 5.9 är en bra trasa med och sannerligen inget ”budgetsegel” endast för enklare segling. Lite ”för” bra, kanske? Får en känsla av att många märkens, till synes, enklare freeridesegel verkligen har blivit väldigt bra på senare år med hög kvalitet, större vindregister, bra fart och hög kontroll. Det är något som jag verkligen tror att många kommer att dra stor nytta av och som är bra för sporten. Överlag tyckte jag dock att allt funkade bra och att det handlar mer om att hitta rätt prylar för sin egen nivå och prio.

    Några av mina egna, högst personliga, slutsatser:

    – Med en modern freeride på runt 110 liter och två segel runt 7.5 och 6.0 så täcker en normaltung seglare ett vindregister på typ 7 till 15 sekundmeter i alla förhållanden (ja, utom ren vågsegling såklart).
    – Freeride-segling på öppet vatten är jädrigt kul
    – Möjligheten att ta sig runt mer genom att kryssa upp och slöra ner är så bra med dessa prylar, testa själv tycker jag istället för att ligga i samma spår fram och tillbaka!
    – Haga Park är ett fenomenalt bra ställe för vindsurf på alla nivåer när brisen slår till

    Och ja, jag lutar själv numera hårt åt att skaffa en modern freeride för att åter få tillgång till mer lättillgänglig segling och oftare kunna komma ut på vattnet. Kanske det blir du och jag som bränner runt på öppet vatten nästa gång?

    Nu blev det mest Fanatic och Simmer här, men tror nog att de flesta av mina intryck stämmer väl för liknande prylar från andra märken. Det brukar inte vara så stora skillnader rent prestandamässigt, handlar oftast mer om känsla och upplevelse.

    bicless svarade 6 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sundheden

    Medlem
    30 maj, 2017 vid 10:43

    Väl rutet!
    Kan bara hålla med om Haga Park som var första gången för mig också.
    Nästa år är redan inbokat i kalendern.
    Jag var lite sämre på att prova grejer dock men jag har ju min egna freerace som jag pruttar runt med på vattnet. Provade både freestyle wave från både Surfspot/Starboard och Skidsport/RRD. FSW-brädor är så jäkla roliga!

  • mexi_

    Medlem
    30 maj, 2017 vid 11:11

    Härligt sammanställning!
    Håller med om att det var en otroligt bra helg, sol och 5.7/6.5-segling 4 dar i sträck 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    30 maj, 2017 vid 15:21

    Själv har jag seglat freestyle de senaste 2 åren och gillar det mer och mer. Inte lika hoppvänliga som freeridebrädor (små), men ack så bra att nöta teknik på. Det går i perioder, vad man gillar. 6.5 och 110 l freerace är klart behagligt, speciellt på Haga

  • dendrite

    Medlem
    30 maj, 2017 vid 16:27

    Jag körde min 102L Fanatic Skate freestyleplanka nu på Haga och den funkar förvisso bra till det mesta men jag saknade min 85L Fanatic Freewave när det blåste 4.7 i lördags och söndags. Blir lite stampigt i chopp med freestylebrädan.

  • dr-masse

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 07:18

    @sailortrash 744037 wrote:

    Själv har jag seglat freestyle de senaste 2 åren och gillar det mer och mer. Inte lika hoppvänliga som freeridebrädor (små), men ack så bra att nöta teknik på. Det går i perioder, vad man gillar. 6.5 och 110 l freerace är klart behagligt, speciellt på Haga

    Ja, en freestyle på 100 liter+ har varit mitt lättvindsalternativ i en väldig massa år. Och det är som sagt otroligt bra för att nöta teknik och väldigt effektivt för att få fart med mindre segel. En stor fördel är att det blir kul även med mindre tryck i seglet.

    Det jag har saknat är att kunna sätta tryck på fenan och att kunna dra på över större sträckor. Men, båda är kul och jag har inte helt släppt tanken på en stor freestyle… saknar idag en plattvattensbräda, och det måste åtgärdas.

  • robin

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 08:20

    Mest prylar vinner helt enkelt! Blev riktigt köpsugen på en freeride efter att ha läst ditt inlägg. Fast får hålla i mig, måste hålla mig på land resten av sommaren efter att jag bröt nyckelbenet sist jag var ute.
    De fyra brädorna plus SUP:en ligger oanvända, behöver inte en till i källaren.

  • sailortrash

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 13:11

    jag körde 120 l och 7.5 i många år. tyckte det var en optimal “blast away” set up…men sen hamnade fokus på de dagar som verkligen levererade (man måste ju prioritera), och nu känns 5.7 och 100 l (freeride eller freestyle) som 120+7.5 kändes för ett par år sen..

    Just nu tycker jag kite är mer spännande än att gå tillbaka till en freeridebräda i vindar under 8-9. Däremot saknar jag formula lite grand, som jag körde tidigare. Det är inte riktigt som vindsurfing, men man får en total “overpowered” känsla redan i 5-6 m/s. Och man kryssar som en kölbåt och slörar som en dröm. Man ramlar aldrig i heller eftersom brädan är 2 m2 stor så man kan köra så långe det inte ligger is.

  • sailortrash

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 13:13

    och just det…men får fler dagar på vattnet (med formula) än vad man faktiskt hinner använda, eftersom man trots allt har andra förpliktelser och intressen

  • dr-masse

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 14:00

    @sailortrash 744046 wrote:

    jag körde 120 l och 7.5 i många år. tyckte det var en optimal “blast away” set up…men sen hamnade fokus på de dagar som verkligen levererade (man måste ju prioritera), och nu känns 5.7 och 100 l (freeride eller freestyle) som 120+7.5 kändes för ett par år sen..

    Just nu tycker jag kite är mer spännande än att gå tillbaka till en freeridebräda i vindar under 8-9. Däremot saknar jag formula lite grand, som jag körde tidigare. Det är inte riktigt som vindsurfing, men man får en total “overpowered” känsla redan i 5-6 m/s. Och man kryssar som en kölbåt och slörar som en dröm. Man ramlar aldrig i heller eftersom brädan är 2 m2 stor så man kan köra så långe det inte ligger is.

    Ja, i vindar mellan typ 5-6 och 8-9 sekundmeter är väl kite närmast överlägset. Har övervägt att börja med kite i lättare vindar, men två saker har fått mig att avstå:

    1. Vill hålla “vindsurfingkroppen” igång för bättre dagar och resor
    2. Det är många spots som är bra för vindsurf där det kommer att vara mycket svårt (omöjligt) att starta en kite på egen hand. De spots jag har för vindsurf/kite på “hemmaplan” är dessutom ofta byiga och lite småknepiga att komma ut på öppet vatten. Då är vindsurf bättre än kite. Det är svårt att guppa ut och in med kite.

    Av de här skälen är väl nr 1. det främsta skälet för att fortsätta med vindsurf – hålla igång, helt enkelt. Och mitt komplement till vindsurf är snarare vågsurf än kite, numera. Även om min vågsurf är på totalt kook-stadie, än så länge.

    Nåja, får se vad det blir för plattvattenbräda till slut…

  • sailortrash

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 17:43

    Kite ställer högre krav på vindens kvalité, helt klart. Om kiten ramlar ner i marginalvind blir det så j-vla mkt drygare än att bara guppa in på bräda som med vindsurf. Jag kitar nästan inget i sthlmsområdet, bara på torö och ngn enstaka gång på Dalarö om jag vet att det är lite folk, typ en arbetsdag. Jag kitar mest på Öland och när jag hälsar på brorsan på västkusten där plats och vind finns. Brukar ta med grejerna på familjeresor också, man får ner från 7 M/s till kuling i en takbox utan problem.

    Men efter att ha kitat ett par år är det fortfarande hård vind och vindsurfing som är det absolut roligaste. Kanske strapless våg med kite är lika kul, när jag kommit så långt..

  • bicless

    Medlem
    31 maj, 2017 vid 17:50

    Jag kör mycket freeride, en av de roligaste klasserna tycker jag. Lite sammanfattning av de brädor jag testade på Haga

    1. Starboard Formula One 3DX 2017
    Körde med Maui Ultra Fins weed 44 istället för orginalfenan på grund av att det är så långgrunt.
    Brutal Kryss, även med weedfena
    Supertidig planing
    Mycket krafter, man får lägga lite tid på trim för att få avslappnad komfort.
    Enkel jippa men man måste trycka hårt.

    2. Exocet S6 Pro Am Carbon 2017
    Denna gick med Maui Ultra Fins weed 40cm fena istället för orginalfenan.
    Planar i nästan lika tidigt som Formulan ovan, är man slö planar den till och med tidigare men är man aktiv kan man plana något tidigare med formulan.
    Mycket mer komfort, känns som en liten bräda i jämförelse trots att den är 90cm.
    Kryssar bättre än normalfreeride trots weedfena, men långt ifrån lika bra som formulan.
    Superenkel jippa

    3. Starboard Atomiq 104 carbon
    Även denna med weed, lessacher 28.
    Supersnabb bräda, snabbaste brädan jag testade på Haga
    Planar upp tidigt
    Enkel jippa
    Klarar hård och övverriggade förhållanden utan problem
    Stompigare i mycket chopp än Freewave brädorna nedan.

    4. Starboard Kode Freewave 109 och 103
    Testade båda, 103 passade min viktklass bäst (79kg) men båda kändes rätt lika. Tar chopp som en dröm, vågridning gick ej testa på Haga. Poppar bättre än Atomiqen på vågen. Inte lika snabb som atomiqen ovan. Thrustersuppsättning är skönare än singel när det är mycket chopp. Kryssar jättebra med både Thrusters och Singel.

    5. Starboard Windsup Uppblåsbar 12 fot x33 tum 2017
    Vad händer, denna planar ju… imponerande prestanda på en uppblåsbar SUP. Tidigare versioner har varit rätt tröga i planing men superbra i lättvind. Men den nya versionen planar i stort sätt som en hård bräda. Kul.

    6. Exocet Cross 114
    Skulle jag också testa, men första killen som testade köpte den så fanns ingen att testa.

    7. Sen hade jag några Carve att testa också men det vart aldrig rätt situation, dessa vet jag från tidigare test at jag tokgillar så gjorde inte så mycket för 2017 är väldigt lik 2016.

    Sammafattningsvis en superkul helg på Haga och kul se så otoligt många vindsurfare på samma plats. Hoppas det blir lika bra nästa år.

    Mattias

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haga Park och freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.