Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hajattacker?

  • hajattacker?

    Publicerad av soderberg på 2 december, 2006 vid 20:34

    jag och en polare ska dra till maui om två månader och när man nu läser om killen i austrailen som blev attackerad av en haj så undrar man hur stor risken är att man blir attackerad av en haj när man vindsurfar? det borde ju vara mindre risk vid vindsurfing än vågsurfing och badning?

    alexasu svarade 17 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    2 december, 2006 vid 20:40
  • svenne

    Medlem
    2 december, 2006 vid 21:40

    Man kan ju bli träffad av blixten också har jag hört.
    Näe, surfa på du. 🙂

    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/attacks/relarisk.htm

  • davo

    Medlem
    2 december, 2006 vid 23:08
    Soderberg wrote:
    jag och en polare ska dra till maui om två månader och när man nu läser om killen i austrailen som blev attackerad av en haj så undrar man hur stor risken är att man blir attackerad av en haj när man vindsurfar? det borde ju vara mindre risk vid vindsurfing än vågsurfing och badning?

    Sweet! Jag åker nog runt den 25 feb…
    Har ni bokat, vilket bolag/pris?
    Aloha/David

  • frippe75

    Medlem
    3 december, 2006 vid 08:13
    Soderberg wrote:
    jag och en polare ska dra till maui om två månader och när man nu läser om killen i austrailen som blev attackerad av en haj så undrar man hur stor risken är att man blir attackerad av en haj när man vindsurfar? det borde ju vara mindre risk vid vindsurfing än vågsurfing och badning?

    Jag har också hajnojja. Förra året innan vi drog till Maui funderade jag på om jag skulle våga mig ner i vattnet överhuvuvudtaget…. Men när man väl är på plats och det är dags att kliva i på Hookipa så har man helt andra saker i huvudet…

    Som om man kommer att fixa shorebreaket. Om den starka sidströmmen tar en bort mot revet sär man bli uppspolad och sönderskuren …. Hahahaaa.

    Vinden är ganska lurig vid insteget… Bra drag första 30-50 meterna.. Sedan om man är dum och satsar på att gå rakt ut genom brytet så märker man att där är det oftast vindhål och man blir liggande i impactsonen…. Sedan bär det av mot revet… HAHAHA

    Första dagen jaag seglade såg jag ett segel lite längre ut som guppade.. JAg seglade ut… I vattnet låg Mark och hans Fru och vilade (hånglade)… Dom brukade alltid segla ut en bit för att pausa… Dom verkade iallfall inte ha några större funderingar på hajar….

    Sedan hade vi två hajattackar under mitt andra dygn på Maui.. Makena Beach 2 st. Tydligen inget bra ställe på kvällar… En tjej som blev biten i benet av tigerhaj. Hon skrevs ut ifrån sjukhuset 1 vecka senare.. Andra snubben var det värre med… Man hittade ben+simfenor flytandes… Läkarna konstaterade att han dött av hjärtattack innan hajen åt upp honom..

    Nu var ju tanken att jag skulle bidra med lite feelgood inför eran resa gällande hajarna…. Och… Enligt dom jag pratat med på Maui ang hajar (ganska många :-))) så sker nästan samtliga av dom relativt få hajattacker som Maui har på Södra sidan … där sköldpaddorna finns…. Och windsurfar gör du ju mest på norra sidan…

  • davo

    Medlem
    3 december, 2006 vid 11:55

    Jag var där drygt 3 månader ’97 och jag såg inte en fena. Möjligen en skugga, men jag det var nog ett långt blad från en palm.
    Däremot lite sköldpaddor nära Kanaha.

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 december, 2006 vid 12:21
    Oregistrerad wrote:
  • frippe75

    Medlem
    3 december, 2006 vid 13:55
    Davo wrote:
    Jag var där drygt 3 månader ’97 och jag såg inte en fena. Möjligen en skugga, men jag det var nog ett långt blad från en palm.
    Däremot lite sköldpaddor nära Kanaha.

    Japp sköldpaddor varje dag vid kanaha man körde där….. Sedan körde jag ovanför en rocka av något slag.. ganska stor som låg precis under vattenytan… Jag hade dåligt med fart och var väldigt osugen på att drutta… 🙂

  • soderberg

    Medlem
    3 december, 2006 vid 14:48
    Davo wrote:
    Soderberg wrote:
    jag och en polare ska dra till maui om två månader och när man nu läser om killen i austrailen som blev attackerad av en haj så undrar man hur stor risken är att man blir attackerad av en haj när man vindsurfar? det borde ju vara mindre risk vid vindsurfing än vågsurfing och badning?

    Sweet! Jag åker nog runt den 25 feb…
    Har ni bokat, vilket bolag/pris?
    Aloha/David

    nice! vi boka med big travels i varberg och kom iväg tur och retur för 11 papp….

  • irieman

    Medlem
    4 december, 2006 vid 09:10

    @Soderberg 352207 wrote:

    jag och en polare ska dra till maui om två månader och när man nu läser om killen i austrailen som blev attackerad av en haj så undrar man hur stor risken är att man blir attackerad av en haj när man vindsurfar? det borde ju vara mindre risk vid vindsurfing än vågsurfing och badning?

    Jäpp, det är nog mindre risk, en vindsurfingbräda går ju oftast fort vilket det ju inte gör man ligger och plaskar på en vågsurfingbräda. Jag var på Maui för två år se’n och jag tänkte inte på hajar nämnvärt förutom sista dagen då nå’ra livvakter hade sett en Tigerhaj simmandes omkring på Kanaha, då hade jag varit i vattnet i nå’ra timmar och skulle precis ut igen. Jag frågade dom om det och dom sa att det var lugnt, hajen hade simmat iväg nu………….. Jag vattenstartade väldigt snabbt se’n resten av da’n!
    Men som sagt, det är bara att åka, med tanke på hur många som surfar på Kanaha och dom andra beacherna där och om hur lite man hör om attacker så ska det inte vara nå’ra problem.

    Irie Man

  • davo

    Medlem
    4 december, 2006 vid 18:34

    @Soderberg 352290 wrote:

    nice! vi boka med big travels i varberg och kom iväg tur och retur för 11 papp….

    Schyst…men livet får snabba vändningar. Fick alldeles nyss att jag skall byta tjänst, kommer inte kunna åka i vår. Ni får ha det bäst.
    /D

  • soulsurferusa

    Medlem
    4 december, 2006 vid 19:40

    Haj rädslan är total onnödigt:

    Kolla http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/Statistics/GAttack/mapusa.htm
    för att se alla haj attacker i USA, inkl HI sedan år 1670.

    I HI har 15 pers död sedan 1670 pga haj attacker, vilket är 1 på 22 år… Med dagens HI population på 1,2 miljoner, chansen att dö av en haj är 0.00000373%.

    Däremot dog 144 pers i trafiken i HI förråret. Chansen att dö i trafiken medan du kör i bilen till Hookipa är därför omkring 0.012%. Vilket e 3217x större än att bli dödat av en haj…

    Så, nästan gång du kör upp till Hookipa, Lanes eller what ever ställe, kolla en extra gång i bakspegeln, det e där din mördare är, INTE under vatten ytan!

    ps: jag har nu vindsurfat under mer än ett år i än av världens vithaj tätaste vatten: San Fransiscos Red Triangle, och ALDRIG set än haj, även om vindsurf ställen är bara några km ifrån deras största kolonier: Ano Neuvo o Farallon öarna. vilka är båda hem till sjölejon o sjöelefanter vilka i sin tur e vithajarnas matsäck)

    Bara 1 gång, när jag surfade, TROR jag att jag såg en haj, och bara en gång när jag hade vindsurfat HÖRDE jag (efteråt) att det fanns en haj i brytet.

    Annars ser jag dagligen sjölejon, delphiner (med vem jag nästan krockade en gång, snacka om vem som e mera farligt), valar, ottrar etc när jag e utte på vattnet. Men alldrig hajar. Nu e deras jakt taktik i dessa vatten mera “stealth” än t.ex. i sydafrika där de behöver jaga mera akktiv. Men chansen att jag någon dag bli äten av en vithaj är nästan lika med 0.

    så e det bara!

  • oldschool

    Medlem
    5 december, 2006 vid 18:50

    @Soderberg 352207 wrote:

    jag och en polare ska dra till maui om två månader och när man nu läser om killen i austrailen som blev attackerad av en haj så undrar man hur stor risken är att man blir attackerad av en haj när man vindsurfar? det borde ju vara mindre risk vid vindsurfing än vågsurfing och badning?

    surfat å vindsurfat oahu i runt 6 år och har sett haj 3 ggr! den ena var max 3 fot. den andra såg jag i molokai kanalen från en segelbåt! bara en gång har jag paddlat in för att jag sett haj i lineupen…men då satt jag där själv :O

    men om man ser dem så vet man ju iaf var de är 🙂 hawaii är ett av världens haj rikaste områden..så de finns alltid där, men som sagt, de har som tur är bättre saker för sig än att jaga surfbrädor!!!

    enjoy

  • ozman

    Medlem
    6 december, 2006 vid 07:37

    Kom precis hem från Australien. Stället där killen attackerades är ett avsides och känt hajhäng (känt av fiskare som tydligen brukar drar upp sådana med jämna mellanrum direkt från stranden). Det är dessutom vithaj säsong i WA Oktober/November. Jag var aningen skeptiskt till att bada ens i Perth, men som sagt är risken oerhörd liten. På mer bebodda platser brukar det också finnas hajspaning från luften.

    Killen som attackerades hade oerhörd tur att inte stryka med – det var endast på grund av att han var ute med sina polare att han klarade sig, och han kommer att återhämta sig helt, dock utan nedre delen av ena benet!

  • Oregistrerade

    Gäst
    6 december, 2006 vid 17:06

    97 så dog en tysk windsurfare vid pt.moore vid Geraldton, nära
    en fiskefabrik av en tigerhaj, de hittade fragment av hans våtdräkt
    dagen efter.
    Det skedde även 2 andra attacker det året vid Margaret River och vid
    Scarborough beach nära Perth surfare som blev av med en fot.
    Själv var jag ganska mycket nybörjare då jag var i australien fick plaska
    och vattenstarta vid nästan varje gipp men jag klarade mig.
    Dock lite läskigt att ligga simmandes i vattnet och inte se vad som är under
    vattenytan.
    Dock blev jag påkörd av en slalomseglare vid coronation beach, brädan
    fick lagas.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 december, 2006 vid 22:31

    Var och en gör förstås sin bedömning av vad som är godtagbar risk och inte. Själv har jag nog något som kan liknas vid hajfobi. Skulle inte fundera på att surfa i hajtäta vatten. Märkligt nog har jag inte samma skräck för att dyka i dessa vatten. Vet knappt om man vågar säga det på detta forum, men jag har varit sammanlagt 4 veckor på Hawaii och 2 veckor i WA, men aldrig surfat där. :blush: :blush: :blush: (Skall kanske tilläggas att surfandet gick på sparlåga då jag var där.) Däremot har jag dykt på båda ställena (och sett otrevligt stora hajar vid kanske varannat dyk). Både på Hawaii och i WA hade det varit tillbud där folk blivit av med fötter och / eller händer bara någon vecka innan vi var där. (Var just på Scarborough 1997, men hade för mig att det var en “paddle boarder” – någon slags surfkajak.)

    Vill inte vara en olyckskorp, men jag tycker verkligen man skall ta hajrisken på allvar. Hör med locals och gå inte i på fel ställe. Vissa vikar är t.ex. kända hajställen.

    Man måste vara försiktig med statistiken. Att säga att risken att dö av gnagarbett i New York eller träffas av blixten (som i några av länkarna ovan) är större än den att råka ut för en hajattack är väldigt, väldigt vilseledande. Antalet människor som t.ex. exponerar sig för risken för blixtnedslag är så löjligt mycket större än antalet som ligger på en bräda i hajars jaktområde. Låt mig göra om analysen att risken att dö i bilen till Hookipa skulle vara 3217 ggr större än att bli uppäten av haj enligt följande:
    Att säga att det är en person per 22 år baserat på totalt antal sedan 1600-talet är inte korrekt. Nåstan alla är de senaste årtiondena då turister börjat bada och surfa. En dödsolycka vart 3:e år på Hawaii är nog mer korrekt nu för tiden. (Man skall också komma ihåg att det är ganska strikt vad som räknas som “confirmed shark attack”. Många av dem som försvinner spårlöst i vattnet är rimligen offer för hajattacker, men dessa är inte med i statistiken. Endast de som på något sätt kan bevisas vara hajattack räknas. Man skall förmodligen multiplicera siffrorna med minst en faktor 2. Jag ignorerar denna effekt här dock.) Sedan är det inte 1.2 miljoner som surfar. Jag kanske gissar helt fel, men låt oss tro att det kanske är 20 000 per år som är där och surfar eller dyker. Då skulle sannolikheten för dödlig hajattack med ovanstående matematik vara 1 / 20 000 / 3 = 0.00167% (ungefär 500 gånger högre än beräknat ovan alltså). Alla åker förstås inte bil heller, men låt oss säga 500 000, sannolikheten skulle då vara 144 / 500 000 = 0.0288%. Risken att dö i bilen skulle då vara 17 gånger större än att bli uppäten av haj. Fortfarande väldigt mycket större risk i bilen, men en faktor 3000 är det inte. (Den som vill kan säkert nagelfara mina beräkningar och det just det som är eländet med statistik.)

    Som sagt, vill inte vara olyckskorp. Kör hårt, men lyssna med locals och ignorera inte riskerna.

    // Hajofob

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hajattacker?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.