Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hålla trycket i gippen..

  • Hålla trycket i gippen..

    Publicerad av po525h på 22 augusti, 2007 vid 19:50

    Vad ska man göra åt seglets tendens att bromsa upp farten när man gippar i låga vindhastigheten? Är det möjligt att göra fullplansgippar vid 6 m/s?

    booman svarade 16 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • andersbq

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 19:53

    Kolla denna tråden, vid bildsekvens blåser det ca 5-6 m/s och det är precis planing. (kolla havet i bakgrunden, inga gäss) http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=401476#post401476

  • kinetic

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:20

    andersbq: Hehe..de va inga dåliga 5-6m/s…Ja hade gissat på närmare 8 iaf:-)

  • po525h

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:28

    Mycket fin sekvens anders, tittade på den förrut när du postade den och försökte göra en stilstudie.
    Vad har du för storlek på bräda resp segel?
    Det är vid motsvarande bild 4-5 på den första bildsekvensen som seglet blir en stor bromsskärm för mig.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:28

    Fast nu säger du väl mest att det är möjligt och inte hur det går till. man behöver inte gippa, bara att falla av på slör kan ge känslan av att seglet hade backvindat om inte cambertrycket hade hållit lattorna på plats.

    Vad som händer är att när du seglar halvvind i så svag vind så kanske du har en fart på 20 knop, dvs ca 10 m/s. 4-5 m/s fortare än vinden. Om du då faller av tills du plattlänsar och inte tappar nån fart, så kommer du plötsligt ha 4-5 m/s “motvind”, dvs du “kryssar” mot den skenbara vinden fast du plattlänsar. Det är därför man skotar in så hårt när man slörar brant i svag vind, man måste skota som på kryss.

    Lösning? Lova lite så farten sjunker innan du går in i gippen. Kan du sänka farten till 10 knop så får du ingen backvind i gippen. Knep nummer två är att tillbringa så lite tid som möjligt på slör läns – försök göra en så tvär sväng som möjligt utan att brädan gräver ner sig och stannar.

    Att gippa med planing i väldigt svag vind är väldigt svårt, men det går. När man i stället seglar med fullt drag i 3.7 så går det i stället knappt att göra fel, man kan ofta göra den ena tabben efter den andra och ändå komma ut ur svängen med en jävla fart.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:30

    @tbasco 407828 wrote:

    Mycket fin sekvens anders, tittade på den förrut när du postade den och försökte göra en stilstudie.
    Vad har du för storlek på bräda resp segel?
    Det är vid motsvarande bild 4-5 på den första bildsekvensen som seglet blir en stor bromsskärm för mig.

    Lägger till lite. Om inte bilden ljuger så har Anders lite dyning och har varit smart nog att lägga gippen så han kan göra hela gippen i “nedförsbacke”. Det är också värt att tänka på, kan man få till gippen så man har nedförsbacke hela vägen så ska man göra det.

  • andersbq

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 05:18

    Jo visst är det så att jag tar hjälp av vågen i nedförsbacken, (och uppförsbacken på baksidan av vågen framför) men det är snarare 4-5 m/s än 6-8… Jag planade nästan ingenting på väg ut den dagen. Ett enda hopp på 2 timmar…
    Jag hade en 116 liters freestyle och 6,5 freestylesegel, dvs lättsvängt och lättplanande. Visst är det annorlunda ned andra grejor t ex en vass racebräda eller en smal gammal vågis, men principen är ändå den samma, skota in mycket med bakhanden i svängen, och inte svänga så skarpt ur svängen, och stå ganska långt fram i utgången.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 06:47

    Kan som komplement till Anders och andras goda råd rekommendera Guy Cribbs video om gippen. Den gav mig extremt mycket.

    Jag lider dock fortfarande av just det problem som den här tråden avhandlar. Själva fenomenet är extremt tydligt i sekvensen Anders inlägg från 14:07 i den andra tråden. Om jag ser rätt så är seglet “back-winded” i bild 5 – 6. Precis detta får mig att tappa planingen alldeles för ofta. I den andra sekvenen, från 20:58, kan jag inte se samma fenomen. Kan du Anders (eller någon annan) utveckla skillnaden mellan de två lite? Är det något du gör bättre i sekvens två?

  • andersbq

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 07:13

    Man svänger ju ibland lite olika radier, i bildsekvenserna så måste jag i ena fallet undvika att åka upp på stranden, och måste nypa till lite hårdare i kurvtagningen. Men oavsett om man får backwind eller inte, så är själva lösningen att hålla farten genom gippen och vara “snäll” vad det gäller sidotrycket på bräda i utgången (och inte stå får lång bak men bakvikt), särskilt i det läget när du inte ännu har fått fart på seglet på det nya hållet.

  • supergleiter

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 10:02

    Gör en duckgipp istället!
    Dessutom coolare

  • andersbq

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 11:05

    @Supergleiter 407906 wrote:

    Gör en duckgipp istället!
    Dessutom coolare

    Håller med, tänkte precis på det. Det löser ert problem, för duckgippen gör man “flippen” direkt och har hela seglet framför sig i svängen, så att det aldrig bromsar. Dock brukar själva utgången bli lite mera tvär, när man skär upp i vind. Och lite klumpigt med segel över 7,5…

    Nu kanske ni tävlar, men jag har ändå varit med om duckgippar vid rundningmärken med stora segel, tex Christian Olander, S-7777 som tyckte det var för trångt för en vanilg gipp på Öland en gång…

  • po525h

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 11:25

    @andersbq 407922 wrote:

    Nu kanske ni tävlar, men jag har ändå varit med om duckgippar vid rundningmärken med stora segel, tex Christian Olander, S-7777 som tyckte det var för trångt för en vanilg gipp på Öland en gång…

    Coolt.. tävlar inte själv men har undrat om duckgippen används i tävling. Den ser ju otroligt smidig och skön ut.

    Vad gäller Rasmus åsikt att göra svängen så tvär som möjligt, skulle man bibehålla farten bättre om man kör laydown-gippar? Har fått känslan att man blir mindre backwinded med en laydown-gipp. Kan det ligga något i det?

  • andersbq

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 11:59

    @tbasco 407930 wrote:

    Vad gäller Rasmus åsikt att göra svängen så tvär som möjligt, skulle man bibehålla farten bättre om man kör laydown-gippar? Har fått känslan att man blir mindre backwinded med en laydown-gipp. Kan det ligga något i det?

    Lay down kräver att man har bra tryck i seglet och är lite (mycket) overpowered. När man lägger ner seglet platt över vattnet, så stänger man av allt segeltryck och vindmotstånd, och så sliter man upp det blixtsnabbt precis i rätt ögonblick. Mycket användbar teknik när man sgelar i överlevnadsvind.

    I lättvind så behöver man skota in genom första tredjedelen för att inte tappa farten.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:11

    @Rasmus_W 407829 wrote:

    Lösning? Lova lite så farten sjunker innan du går in i gippen. Kan du sänka farten till 10 knop så får du ingen backvind i gippen. Knep nummer två är att tillbringa så lite tid som möjligt på slör läns – försök göra en så tvär sväng som möjligt utan att brädan gräver ner sig och stannar.

    Har man gått ner till 10 knop så är ju chansen noll att komma ut planande. Det är ju inte back-wind i sig som är problemet för oss frågande i tråden utan att vi ofta tappar planingen pga det. Hålla planingen lättare genom tvärare sväng har jag också svårt att tro (och är tvärtemot vad Anders och alla andra säger).

  • mes

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:29

    @tbasco 407828 wrote:

    Mycket fin sekvens anders, tittade på den förrut när du postade den och försökte göra en stilstudie.
    Vad har du för storlek på bräda resp segel?
    Det är vid motsvarande bild 4-5 på den första bildsekvensen som seglet blir en stor bromsskärm för mig.

    Jag kom på vad gjorde för fel i lördags. Jag hade postat samma fråg och var ute och tränade och testade att inte luta riggen så mycket inåt i svängen som jag gjort tidigare. Jag har lutat riggen framåt som man ska men också inåt och när jag rätade upp masten mer så hade jag mycket bättre tryck när jag kom ut clew-first. För mig var det nog detta fenomen som strulade. Jag hoppas på vind snart plus att ryggskottent efter lördagen ger med sig…

  • rasmus_w

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:31

    @fredrik.ygge 407948 wrote:

    Har man gått ner till 10 knop så är ju chansen noll att komma ut planande. Det är ju inte back-wind i sig som är problemet för oss frågande i tråden utan att vi ofta tappar planingen pga det. Hålla planingen lättare genom tvärare sväng har jag också svårt att tro (och är tvärtemot vad Anders och alla andra säger).

    Visst är det så men en strategi som funkar är att undvika backvinden. Har man dessutom 10 kvadrats segel som jag har i den vinden blir backvinden gärna så stark att jag nästan trycks av brädan. Du behöver inte gå ner till tio knop heller eftersom du tappar fart på väg mot flippen.

    Och jo, en fungerande strategi är att gå från halvvind till halvvind på kortast möjliga tid, eftersom det är på halvvind man har drag. Det innebär en tvär sväng. Däremot är det naturligtvis rätt svårt att få till en tvär sväng i svag vind.

    vad som inte nämns så mycket är vad som händer EFTER flippen. Man vill liksom gärna att seglet ska landa sådär viktlöst i händerna så allt man behöver göra är att kroka i och segla iväg. Tyvärr funkar det inte så ofta, en sak som har ökat andelen planande gippar för min del är att vara aktiv efter flippen, ofta halv-planar ju bradan bara i det läget, och att krypa ihop, hänga i bommen och verkligen pumpa igång brädan kan ofta göra stor skillnad.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hålla trycket i gippen..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.