Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

  • rasmus_w

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 23:00

    Nej, det tror jag inte riktigt. Det verkar som de där siffrorna är påverkade av amerikanska presidentvalet.

  • surfslusken

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 00:53

    @pure 421721 wrote:

    En stadigt nedåtgående trend .. visar bara sökningar men det borde ändå finnas en rätt stark korrelation mellan antalet sökningar och intresset för sporten.
    http://www.google.com/trends?q=windsurfing
    oroväckande…

    Om de nu vore så väl, menar du att de skulle va nåt negativt me de?

  • tdk

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 08:27

    Precis. Då slipper man ju köra slalom i mellan allt folk på vattnet.:D

  • electric

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 10:53

    När man kollar aktiviteten här på konfen tycker jag också att man får intrycket av en nedåtgående trend. Mitt intryck är att det är färre inlägg per dag än på flera år.
    Visst kan det vara bra att sporten inte är alltför stor; det blir “trångt”, det kan irritera loklabefolkning på vissa ställen etc – men jag tror det är viktigt att sporten inte blir alltför liten. Då minskar möjligheterna att köpa grejor, att driva våra intressen mot myndigheter, att ha tillgång till en bra community som Surfzone (om annonsörerna försvinner), att få sällskap på fjärden under kalla höstdagar, etc

  • stinger

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 11:41

    Jag har känslan av att det är precis tvärtom. jag brukar surfa en del i Varamon (Motala, Vättern). För några år sedan kunde jag vara ensam vindsurfare, enda sällskapet var ett gäng kitare, men nu i somras var det fullt med vindsurfare några bra dagar. På Tvärskogsudde (Roxen) har det varit många förstasäsongs-surfare som har kämpat nu i september, men kanske är annorlunda på andra ställen…

  • ozman

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 12:56

    Jag tror att det är samma problem som vid förra nedgången, att det i folkögon ses som en elitsport. Vid senaste uppgången, 1999-2000 var t.ex. freestyle fortfarande ett uppfriskande alternativ till slalom / speed och det verkade inte helt omöjligt att greja de flesta tricks. Alltså, kunde man ha som motivering att lära sig freestyla, men nu verkar det meningslöst att ens försöka. Personligen, tycker att det börjar likna science fiction!

    Jag tycker att grenar som Super-X är en symptom på att vindsurfingsindustrin har börjat bli inåtvänd – hur många surfare i Sverige (eller någon annanstans för den delen) har kört, eller ens klarar av en Super-X tävling?

    Sen ska man kanske tillägga att vindsurfingen är en huvudsakligen icke tävlingsport som utövas av individualister. Motsatsen är lagsport som får starkt stöd av föreningslivet.

    Jag tror att man ska börja med barn och ungdomar, som man gör med t.ex. fotboll, handboll, hockey osv. Hur får man barnen intresserade av vindsurfing?

    Jag besitter tyvärr inte svaren själv, men det kanske fungerar som tankeställare?

  • fng

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 13:28

    Jag har en känsla av att många som vill testa någon typ av surfing dras till kite. När folk hör att man vindsurfar så frågar de flesta snabbt om man inte kitar eftersom “det verkar ju skitcoolt”. Antar att det är de höga hoppen som lockar och att Stig Helmer för alltid (oförtjänt) har dragit ner vindsurfningens coolhetsfaktor drastiskt. Det bör väl dock tillägas att de flesta av polarna snabbt ändrar åsikt när man drar på nån schysst surffilmsnutt från Apel eller Gislöv på datorn..

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 14:16

    Om man frågar tillverkarna så hävdar ju de att försäljningen av surfprylar ökat enormt de senaste åren. Svein Rasmussen hävdade t.ex. i nån intervju att försäljningen i frankrike ökade med 30 % förra året. Det behöver ju inte betyda att antalet surfare blir fler, men det säljs utan tvekan rejält med brädor.

  • getwet

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 15:12

    Vi blir fler för varje säsong, det minskar absolut inte. Försäljningen av brädor i Sverige har ökat markant, och den största delen tycks vara de så kallade “återfallspaketen” och även nybörjarpaket. Antal butiker har även ökat de senaste åren och många av dom expanderar succesivt vilket betyder god tillväxt och lönsamhet.
    Själv tycker jag att det tillkommer nya ansikten varje säsong numera på de surfställen jag oftast besöker och många av dessa är första eller andrasäsongare. Så såg det definitivt inte ut för bara 5-6 år sedan. Och än roligare är att det inte bara är killar som börjar, bra dagar kan det dyka upp 6-8 tjejer på Fituna och segla. Förr var det helt tomt på den fronten, bara salta grabbar och goa gubbar som jag.:wink:

  • svenne

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 17:02
    FNG;421825 wrote:
    Jag har en känsla av att många som vill testa någon typ av surfing dras till kite. När folk hör att man vindsurfar så frågar de flesta snabbt om man inte kitar eftersom “det verkar ju skitcoolt”.

    Låt det förbli så. Låt de som tycker att det är coolt fortsätta att trasha den sporten. Jag har inget emot kitesurf, däremot stollarna som dras till det…

  • bananen

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 18:27
    OzMan;421815 wrote:
    Jag tycker att grenar som Super-X är en symptom på att vindsurfingsindustrin har börjat bli inåtvänd – hur många surfare i Sverige (eller någon annanstans för den delen) har kört, eller ens klarar av en Super-X tävling?

    Jag tycker det är en intressant fråga – för mig känns det som om vindsurfing är en sport som inte tillåter sig själv att bara vara som den är.

    Tag tex Super-x som du skriver om – maken till knasigt och konstlat upplägg får man leta efter. OK, visst måste tillverkare/arrangörer prova nya grejer, men kan man inte lära sig lite av andra sporter? Som tex skidor – när carving kom var det ju fantastiskt possitivt. Och att man insåg att skidor för normala användare inte skall vara 210. Precis samma sak hände ju för vindsurfing (även om det inte var lika defenetivt). Freeride brädorna gjorde sporten attraktiv för den normale och kortare/bredare brädor gjorde saker och ting läggare. Vad händer nu, snart tio år senare? De koncepten känns fortfarande optimala (enl mig) men fasen heller – klart att Speed/slalom kommer tillbaka! När kommer första brandet med en ny kossa?

    Problemet för vindsurfing är väl att det är en smal sport, där tävlingar inte drar tillräckligt mycket intresse. Hade de gjort de, så hade kanske sporten kunnat överleva sig själv utan att slå knut på sig hela tiden bara för att kunna skita ut något nytt hela tiden.

    Sisst – multipla fenor på produktionsvågisar – jag blir så jävla matt… :crazy:

  • el_duderino

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:19

    @bananen 422127 wrote:

    Sisst – multipla fenor på produktionsvågisar – jag blir så jävla matt… :crazy:

    Jag blir matt för att andrahandsmarknaden verkar ha havererat helt!

    Känner fler av samma sak eller är der bara jag?

    Jag har sålt saker genom steffo i ca 5 år och varje år verkar det blir det svårare!

    Exempel:
    Har haft mitt Challenger Bash 5.3 ute till salu i ett antal månader nu, först för 2200 (om jag minns rätt), sen 2000 och de senaste veckorna 1800. Typ EN snubbe har hört av sig. Då är detta ett segel från 2007 som är använt kanske 10-15 gånger och i mycket bra skick. Ok, Challenger är ju ett lite “billigare” märke och går inte för 2500 som kanske ett Neil Pryde eller nått annat överklassmärke 😉

    Vad är det som är snett? För jag har, liksom någon annan också påpekat, sett fler “noobs” detta året än på länge, så trenden borde väl vara åt andra hållet!?

    Sen i sånna här sammanhang kommer alltid argumentet att det finns för många teamriders i Sverige upp, men det har väl legat hyffsat konstant de senaste åren, eller?

  • ola_p

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:40

    Kan hålla med om att andrahandsmarknaden är helt löjligt död. Jag har fortfarande inte fått ens ett enda svar på min annons på ett komplett freestylekitt. Normalt sett är det ju alltid iaf någon stolle som vill pruta till 1/3 av utsatt pris.

  • speedkenta

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:16

    @pure 421721 wrote:

    En stadigt nedåtgående trend .. visar bara sökningar men det borde ändå finnas en rätt stark korrelation mellan antalet sökningar och intresset för sporten.
    http://www.google.com/trends?q=windsurfing
    oroväckande…

    Vill bara säga att så mycket surfare som besökt vår beach dom sista åren
    var det inte ens på det glada 80 talet.
    Och det börjar dyka upp fler och fler butiker igen.

  • memark

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:20

    @Ola_P 422158 wrote:

    Kan hålla med om att andrahandsmarknaden är helt löjligt död. Jag har fortfarande inte fått ens ett enda svar på min annons på ett komplett freestylekitt. Normalt sett är det ju alltid iaf någon stolle som vill pruta till 1/3 av utsatt pris.

    Det kanske kan bero på att det står SOLD med stora röda bokstäver på annonsen? 🙂

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.