Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

  • ola_p

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:25

    hoppsan…hade visst bytt till en ny annons…

  • jocla

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:30

    Angående andrahandsmarknaden…
    Jag kan inte svara för just era annonser i och med att jag inte vet normalpris för era pryttlar, men, generellt tycker jag att mycket på begagnat markaden här på konfen är klart överprisat. Med butiker som säljer ut 06:er och 07:er klart billigare än normalpris tillsammans med konkurrens från Tyskland (keppler mfl) så tycker i alla fall jag att i många fall skiljer sig begagnatmarknaden för lite i pris mot att köpa utgående sortiment. Vem vill inte ha ett sprillans nytt segel istället för att köpa någonting begagnat som man i sämsta fall bara sett en bild på?

  • andreasalm

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 05:57

    Vindsurfingen håller verkligen inte på att dö ut, precis som Speedkenta säger så har det varit väldigt mycket folk i rörelse på Haga iår. Efter att ha jobbat där som vindsurfinginstruktör så inser man hur viktigt det är med dessa kurser där folk kan få testa på sporten, Finns ju ingen som går och köper en utrustning för 15.000:- bara för att prova om det är kul? Hur som helst så har det varit otroligt mycket folk som gått kurserna och det var till och med så att alla som ville gå kurs inte fick möjligthet till detta då det var fullbokat.
    Enligt mig så känns det i alla fall som att sporten håller på att bli större och de få artiklar som presenteras i tidningar mm. är rätt viktiga för att sporten ska kunna växa och nå allmänheten.

  • ola_p

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 06:20

    @jocla 422186 wrote:

    Angående andrahandsmarknaden…
    Jag kan inte svara för just era annonser i och med att jag inte vet normalpris för era pryttlar, men, generellt tycker jag att mycket på begagnat markaden här på konfen är klart överprisat. Med butiker som säljer ut 06:er och 07:er klart billigare än normalpris tillsammans med konkurrens från Tyskland (keppler mfl) så tycker i alla fall jag att i många fall skiljer sig begagnatmarknaden för lite i pris mot att köpa utgående sortiment. Vem vill inte ha ett sprillans nytt segel istället för att köpa någonting begagnat som man i sämsta fall bara sett en bild på?

    Vart finns det så billiga 07 prylar att det konkurrerar med begpriserna? Är det tyskland då?

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 08:28

    @jocla 422186 wrote:

    Angående andrahandsmarknaden…
    Jag kan inte svara för just era annonser i och med att jag inte vet normalpris för era pryttlar, men, generellt tycker jag att mycket på begagnat markaden här på konfen är klart överprisat. Med butiker som säljer ut 06:er och 07:er klart billigare än normalpris tillsammans med konkurrens från Tyskland (keppler mfl) så tycker i alla fall jag att i många fall skiljer sig begagnatmarknaden för lite i pris mot att köpa utgående sortiment. Vem vill inte ha ett sprillans nytt segel istället för att köpa någonting begagnat som man i sämsta fall bara sett en bild på?

    Jag tycker precis tvärtom, det mesta som säljs här ligger helt för lågt i pris. Det är ju en säljares “ansvar” att inte ösa iväg sina prylar allt för billigt heller för det bidrar bara till en skev marknad. Detta gäller ju särskilt teamriders som har mindre “förlustmarginal” på sålda prylar. Jag personligen har svår att sälja saker för mer än 50% av utpriset i butik nu för tiden. Det känns inte riktigt rätt för saker som är använda en säsong och inte har några direkta skavanker. Brädor som knappt är använda går ju för 6-7000 spänn, segel mellan 1600-2500, visst keppler kan va billig, har själv köpt prylar där några gånger, men såååååå billig är han väl inte?

  • jocla

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 10:35

    Observera att jag inte har några kommentarer på just era annonser, de ligger säkert helt rätt i pris, det finns mycket som är prisvärt på köp & sälj helt klart. Men, de gånger jag har varit på jakt efter en begagnad bräda eller segel har det varje gång slutat med att jag beställer utgående sortiment från t.ex. Tyskland istället. När jag kan få en oanvänd bräda för 7500 (eller billigare i vissa fall) inklusive frakt till dörren betalar jag inte 6000-7000 kr för samma begagnade bräda om jag nu inte vet att den är i väldigt gott skick och lite seglad.

    Jag tror inte heller att vindsurfingen minskar, tvärtom, däremot tror jag att säljkonkurrensen har ökat i och med internethandeln. Det är väl egentligen tillverkarna själva som är att skylla på för detta. Jag antar att de har så små lager att de måste sälja ut kvarvarande prylar till keppler mfl som sedan dumpar marknaden för begagnatmarknaden. Tråkigt för säljare men bra för köpare…

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 11:26

    @jocla 422247 wrote:

    Observera att jag inte har några kommentarer på just era annonser, de ligger säkert helt rätt i pris, det finns mycket som är prisvärt på köp & sälj helt klart.

    Jag försvarar inte mina egna annonser, använde det bara som exempel. Jag tycker det är mer generellt att begagnat priserna är låga!

    @jocla 422247 wrote:

    När jag kan få en oanvänd bräda för 7500 (eller billigare i vissa fall) inklusive frakt till dörren betalar jag inte 6000-7000 kr för samma begagnade bräda om jag nu inte vet att den är i väldigt gott skick och lite seglad.

    Kan du nu köpa en, t.ex. freesylebräda, av årsmodell 2007 för 7500 inkl. frakt så länka mig gärna till den sidan. Jag påstår absolut inte att du har fel, jag är bara nyfiken/intresserad av det hela så misstolka inte mig!

    @jocla 422247 wrote:

    Jag tror inte heller att vindsurfingen minskar, tvärtom,

    Håller med!

    @jocla 422247 wrote:

    däremot tror jag att säljkonkurrensen har ökat i och med internethandeln. Det är väl egentligen tillverkarna själva som är att skylla på för detta. Jag antar att de har så små lager att de måste sälja ut kvarvarande prylar till keppler mfl som sedan dumpar marknaden för begagnatmarknaden. Tråkigt för säljare men bra för köpare…

    Men detta känns motsägelsefullt eftersom jag inte anser internethandeln som något nytt utan det har pågått stenhårt hur många år som helst.. Dom flesta köper väl sina brädor över nätet nu för tiden och har gjort så länge? Då borde väl det faktum (om det är ett faktum) att fler börjar vindsurfa vara gynnsamt för säljarna på begagnat marknaden, samtidigt som försäljingsvolymen hos keppler mfl. går upp?

    Fortsätt gärna argumenterandet, jag är väldigt intresserad av att få reda på rimliga orsaker till de trender jag tycker mig känna av!

  • jocla

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 12:31

    Kul med lite diskussion, det piggar upp en tråkig måndag på jobbet 🙂

    Jag vill definitivt inte göra någon reklam men i och med att keppler varit uppe tidigare så…

    http://www.surfshop-keppler.de/

    Ofta kan det vara riktigt bra pris på fjolårsmodeller och ännu äldre. Man ser också en tydlig skillnad på från vilka leverantörer han köpt in billigt ifrån. Tyska Mistral kan man väl inte kalla dyra direkt?

    Håller med om att näthandeln har funnits ett tag nu men jag i alla fall har bara de senaste åren börja beställa saker från andra länder (ofta just tyskland). Jag förvånas alltid över hur billig frakten från tyskland är trots att man får prylarna hemkörda till dörren.Tror även att många med mig upptäckt samma sak, vilket innebär att svenska leverantörer också måste börja anpassa sig efter dessa priser för att kunna konkurrera, därmed sjunker fjolårspriserna generellt vilket då även drabbar begagnatmarknaden. (Obs, rena spekulationer, kan inte påstå att jag har några direkta belägg för detta utan enbart en känsla…)

  • jocla

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 12:34

    Gött, i och med det inlägget har man slutat att vara en noobe här på konfen och är numera en upptäckare…

    Frågan är vad jag ska upptäcka härnäst?

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 12:46

    Är inte mistralbrädorna 2006or?

    -Tabou freestyle 900 Euro blir väl ca 9000 kronor med leverans hem
    -RRD freestle 960 Euro blir väl 9500 med frakt

    Dessa två priser känns för mig helt rimliga på “fjolårs”freestylare! (fjolår = 2007)

    Dessa går väl för 6-7000 beggade, det är ju ändå några tusen under det priset!

    Alla vill ju inte ha Mistral!?!? 😉

  • senior

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 12:46

    @pure 421721 wrote:

    En stadigt nedåtgående trend .. visar bara sökningar men det borde ändå finnas en rätt stark korrelation mellan antalet sökningar och intresset för sporten.
    http://www.google.com/trends?q=windsurfing
    oroväckande…

    Vill föra tillbaka diskussionen där den startade. “Håller vindsurfingen på att dö”

    Absolut inte!!

    Själv startade jag mitt återfallssurfande för ganska exakt 5 år sedan, efter ett kortare uppehåll på 20+ år. Under denna 5-årsperiod så har antalet seglare i Stockhholmstrakten ökat markant. Där jag för 5 år sedan ofta var i princip ensam, är det idag 10-20+ glada kollegor ute på vattnet.

    Kalaskul!!

    Vad som också kan påpekas är att, på detta utmärkta forum, så rörde sig diskussionen för 5 år sedan i princip uteslutande om hur många volter man kunde göra och vart man skulle bege sig för att hitta vågor högre än masttoppen (vågor mindre än så verkade inte räknas). Idag är det befriande många inlägg av typen “Hej jag är nybörjare och undrar om någon kan hjälpa mig med att förklara………..”

    Ett säkrare tecken på att sporten växer (åtminståne i vårt avlånga land) är väl svårt att finna.

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 13:15

    @Senior 422293 wrote:

    Vill föra tillbaka diskussionen där den startade. “Håller vindsurfingen på att dö”

    Absolut inte!!

    Själv startade jag mitt återfallssurfande för ganska exakt 5 år sedan, efter ett kortare uppehåll på 20+ år. Under denna 5-årsperiod så har antalet seglare i Stockhholmstrakten ökat markant. Där jag för 5 år sedan ofta var i princip ensam, är det idag 10-20+ glada kollegor ute på vattnet.

    Kalaskul!!

    Vad som också kan påpekas är att, på detta utmärkta forum, så rörde sig diskussionen för 5 år sedan i princip uteslutande om hur många volter man kunde göra och vart man skulle bege sig för att hitta vågor högre än masttoppen (vågor mindre än så verkade inte räknas). Idag är det befriande många inlägg av typen “Hej jag är nybörjare och undrar om någon kan hjälpa mig med att förklara………..”

    Ett säkrare tecken på att sporten växer (åtminståne i vårt avlånga land) är väl svårt att finna.

    Då kan DU väl också förklara varför det inte avspeglar sig i begagnatmarknaden?

  • jocla

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 13:38

    @El_Duderino 422291 wrote:

    Är inte mistralbrädorna 2006or?

    -Tabou freestyle 900 Euro blir väl ca 9000 kronor med leverans hem
    -RRD freestle 960 Euro blir väl 9500 med frakt

    Dessa två priser känns för mig helt rimliga på “fjolårs”freestylare! (fjolår = 2007)

    Dessa går väl för 6-7000 beggade, det är ju ändå några tusen under det priset!

    Alla vill ju inte ha Mistral!?!? 😉

    Det är möjligt att kepplergubben rört ihop sin fantastiskt välsnickrade hemsida och lagt in 06or under 07, men jokern och syncron i listan är från 07 i alla fall.

    Men som sagt, bara vissa av modellerna är riktigt billiga och alla vill inte köra tyskt… Det kanske är så enkelt att vindsurfing och bilbranschen är varandras motsatser? I statusfaktor är RRD lika med bmw eller audi medan mistralen är vindsurfingbrädornas fiat? (Om nu RRD verkligen är italienska av namnet att döma)

    Själv så är jag så ovetande om detta med status att jag hoppar på billiga priser och kör tyskt…

    Men det borde finnas fler ”kepplers” i andra länder där de tillverkar brädor som också köper in stora lager billigt av lokala tillverkare. Någon som känner till någon?

  • swe-514

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 14:46

    Lessons from other sports
    Written by Chris Thompson
    Friday, 14 September 2007
    When sales of new boards started to decline, many high-wind fanatics blamed the drop on everything else in sight –the weather, the kids of today….. Others blamed the rising popularity of other sports, but that ignored the fact that one reason that sports like kiting and wakeboarding were growing was because (unlike high wind sailing) they didn’t demand good conditions. The resurgence of long surfboards was a perfect example. In the early ‘80s, those of us who surfed longboards were a mocked minority, like longboarder windsurfers were just a couple of years ago. Today longboard surfboards sell about as well as short surfboards, and the laid-back soulful longboard style could be a model for windsurfing’s future. Kiting was also attractive because it’s fun in light winds. Bruno Legaignoux, co-inventor of the sport, warned kiters about following windsurfing’s path; “remember (windsurfers saying) “Hey guy, how many cambers do you have ? Only six ? … and your board, what size ? 2.26m ? Too bad! mine is 2.195m !”. Windsurfing is dying for this reason.”

  • rooster

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 15:02

    @jocla 422186 wrote:

    Angående andrahandsmarknaden…
    Jag kan inte svara för just era annonser i och med att jag inte vet normalpris för era pryttlar, men, generellt tycker jag att mycket på begagnat markaden här på konfen är klart överprisat. Med butiker som säljer ut 06:er och 07:er klart billigare än normalpris tillsammans med konkurrens från Tyskland (keppler mfl) så tycker i alla fall jag att i många fall skiljer sig begagnatmarknaden för lite i pris mot att köpa utgående sortiment. Vem vill inte ha ett sprillans nytt segel istället för att köpa någonting begagnat som man i sämsta fall bara sett en bild på?

    Jag håller med, att sälja nånting beggat innebär att man automatiskt halverar nypriset och sedan sänker ytterligare. 3000 spänn för ett beggat segel är inte acceptabelt.
    Och man ser ju vilka brädor som säljs mest. En 130-140 liters freeride kan gå nästan på dagen för 6000 kronor, eftersom nybörjare vill köpa beggat och det finns få på marknaden (många behåller väl sina gamla för vindfattiga dagar). Små slalomspjut och vågisar byter folk ofta, det är en begränsad marknad och därmed billigare. Marknadsekonomi

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.