Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

  • rooster

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 15:20

    sen kan det ju även vara så att många bedömer att det inte “hänt” så mkt på utrustningsfronten på några år. Runt -00 -01 så känns det som att det var ett litet generationsskifte (rätta mig om jag har fel). Om man då sitter på en 03:a så kanske det inte finns nån anledning att byta.

    Ang. utdöendedebatten så kan man titta på skidor-snowboard under ett tioårsperspektiv. Många gick över till bräda eftersom skidutvecklingen stagnerat, men gick tillbaka till skidor när snowboardens jibbing och det monotona åkandet blev för mycket för trötta 30-årsben och skidorna hade ny och bra design. För den som inte hoppar i höga vågor med kiten ser det ju ganska trist ut, då vill man ha bra fart med en surfingbräda

  • perrapops

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 15:21

    Känslan av at köpa nytt är ju ganska speciell!

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 15:22

    @Rooster 422331 wrote:

    Jag håller med, att sälja nånting beggat innebär att man automatiskt halverar nypriset och sedan sänker ytterligare. 3000 spänn för ett beggat segel är inte acceptabelt.
    Och man ser ju vilka brädor som säljs mest. En 130-140 liters freeride kan gå nästan på dagen för 6000 kronor, eftersom nybörjare vill köpa beggat och det finns få på marknaden (många behåller väl sina gamla för vindfattiga dagar). Små slalomspjut och vågisar byter folk ofta, det är en begränsad marknad och därmed billigare. Marknadsekonomi

    Förstår inte mycket av vad du menar, men senast jag kollade så behöver alla fortfarande segel.. eller? 😉

  • jomensaatt

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 17:11

    När senast fanns det så många vindsurfaffärer som nu här i Sverige?

    Säger väll endel.

  • alexasu

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 17:21

    varför vill folk att vindsurfingen ska bli större och folkligare?
    jag fattar ingenting…

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 17:35

    MEN VARFÖR FÖLJER INTE BEGAGNATMARKNADEN DEN ÖVRIGA UTVECKLINGEN…

    jag fattar heller ingenting

    Jag vill inte att vindsurfing ska bli större, bara att man ska kunna sälja sina fjolårsprylar för mer än 10% av butikspriset!

    Något är kapitalt fel, det är det enda jag vet!!!

  • Knatte

    Gäst
    15 oktober, 2007 vid 17:42

    Sett över ett längre perspektiv så är vindsurfingen just nu större än på många år. Det kommer in yngre folk igen som börjar surfa…

    Det är en väldigt stor skillnad på steffo nu och för 7-8 år sedan och det beror inte bara på att internet är större mm. Det är fler och fler som vindsurfar.

    Kanonbra om det blir fler surfare, vilket kan bidra till en större marknad som bör ge lite bättre priser i Sverige framöver. Ser absolut inga problem med att fler folk är ute och surfar, bara de håller sig till normalt sunt förnuft och inte ställer till problem för andra.

  • surfmeister

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 17:55

    @El_Duderino 422379 wrote:

    MEN VARFÖR FÖLJER INTE BEGAGNATMARKNADEN DEN ÖVRIGA UTVECKLINGEN…

    jag fattar heller ingenting

    Jag vill inte att vindsurfing ska bli större, bara att man ska kunna sälja sina fjolårsprylar för mer än 10% av butikspriset!

    Något är kapitalt fel, det är det enda jag vet!!!

    Något är kapitalt fel när man på Keppler kan köpa en Naish Global Wave 2007 för 700 euro (=6500 SEK) som för några månader sen kostade ca 12000 SEK…..varför köpa begagnat när det finns sådana priser? Bra för köpare men dåligt för andrahandsmarknaden och i slutändan för branschen.

  • lars_k

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 18:06

    @El_Duderino 422379 wrote:

    MEN VARFÖR FÖLJER INTE BEGAGNATMARKNADEN DEN ÖVRIGA UTVECKLINGEN…

    Begagnatmarknaden följer ju den övriga utvecklingen, dvs ju fler som surfar desto mer prylar till salu när dessa byter prylar… Det drar ner priserna.
    Sen har vi en stor hord teamseglare i sverige som byter grejor ofta och har låg smärtgräns på säljpris pga att de köpt billigt. Och till det kommer låga fjolårspriser i Tyskland…
    Dessutom har folk allmänt mkt pengar över till konsumtion pga högkonjunktur och ger gärna lite extra för att få splitt nya grejor.
    Många samverkande faktorer till låga begpriser tror jag…

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 18:41

    @Lars_K 422389 wrote:

    Begagnatmarknaden följer ju den övriga utvecklingen, dvs ju fler som surfar desto mer prylar till salu när dessa byter prylar… Det drar ner priserna.
    Sen har vi en stor hord teamseglare i sverige som byter grejor ofta och har låg smärtgräns på säljpris pga att de köpt billigt. Och till det kommer låga fjolårspriser i Tyskland…
    Dessutom har folk allmänt mkt pengar över till konsumtion pga högkonjunktur och ger gärna lite extra för att få splitt nya grejor.
    Många samverkande faktorer till låga begpriser tror jag…

    Men du, herr besserwisser, din logik suger fett. Ju fler som surfar dessto mer prylar till salu!?! Ok, delvis sant men alla börjar väl utan prylar, man föds väl inte med bräda och segel eller? Om antalet surfare ökar så borde efterfrågan på begagnat prylar också öka, inte tvärtom. Om antalet surfare är stort men antalet nybörjare minskar så stämmer din tes möjligtvis! 😉

  • jocla

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 18:47

    @surfmeister 422387 wrote:

    Något är kapitalt fel när man på Keppler kan köpa en Naish Global Wave 2007 för 700 euro (=6500 SEK) som för några månader sen kostade ca 12000 SEK…..varför köpa begagnat när det finns sådana priser? Bra för köpare men dåligt för andrahandsmarknaden och i slutändan för branschen.

    Behöver det verkligen vara dåligt för branschen? Jag tycker det enbart tyder på att tillverkarna idag har på tok för stora vinstmarginaler. Visst, vissa brädtyper har säkert tillverkarna producerat klart för många av och behöver sänka priset rejält på för att få sålda. Men jag har svårt att tro att de redan nu (för 07or) säljer under produktionspris till keppler mfl.

    Jag tror snarare att med större volymer och hårdare konkurrens bör priserna minska rejält, billigare surfprylar vill vi väl alla ha? 12000 för en bit plast är trots allt mycket pengar…

  • pure

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 18:50

    @El_Duderino 422399 wrote:

    Men du, herr besserwisser, din logik suger fett. Ju fler som surfar dessto mer prylar till salu!?! Ok, delvis sant men alla börjar väl utan prylar, man föds väl inte med bräda och segel eller? Om antalet surfare ökar så borde efterfrågan på begagnat prylar också öka, inte tvärtom. Om antalet surfare är stort men antalet nybörjare minskar så stämmer din tes möjligtvis! 😉

    Om antalet surfar ökar så ökar ju antagligen utbudet på begagnat så jag tror att förhållanden mellan utbud och efterfrågan är oberoende av antalet surfare..

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 18:56

    @pure 422404 wrote:

    Om antalet surfar ökar så ökar ju antagligen utbudet på begagnat så jag tror att förhållanden mellan utbud och efterfrågan är oberoende av antalet surfare..

    Du måste tänka på derivatan också, d.v.s. öknings-/minskningstakten. Ingenting är statiskt!

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 18:58

    @El_Duderino 422406 wrote:

    Du måste tänka på derivatan också, d.v.s. öknings-/minskningstakten. Ingenting är statiskt!

    ok, vissas saker är statiska, men inte detta! 😉

  • rooster

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 19:14

    @pure 422404 wrote:

    Om antalet surfar ökar så ökar ju antagligen utbudet på begagnat så jag tror att förhållanden mellan utbud och efterfrågan är oberoende av antalet surfare..

    Nobelkommittén hade fel, här har vi dom nya ekonomipristagarna :smirk:

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.