Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

  • lars_k

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 19:30

    Haha. “Besserwisser”. Kolla vem som snackar… 😉
    Antalet nybörjare räcker inte till för att suga upp den stora mängden beg våg- och freestyleprylar som vräks ut varje höst. Och nybörjare köper ofta nytt, i butik, där de får bra köpråd och köptrygghet.

  • el_duderino

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 19:55

    @Lars_K 422417 wrote:

    Haha. “Besserwisser”. Kolla vem som snackar… 😉
    Antalet nybörjare räcker inte till för att suga upp den stora mängden beg våg- och freestyleprylar som vräks ut varje höst. Och nybörjare köper ofta nytt, i butik, där de får bra köpråd och köptrygghet.

    😉 skönt ner någon kan ta ens kommentarer med ro, nu kan jag sälja mina ’07 segel för 1500 med ett leende på läpparna iaf

  • alexasu

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 06:18

    Sa inte robby naish i nån intervju för ett tag sedan att ett av de största problemen inom vindsurfingen är att industrin spottar ut för mycket prylar?
    Det verkar ju uppenbarligen som om tillgången är mycket större än efterfrågan både på ny- och begagnatmarknaden om man inte får sålt använda fjolårsprylar samt om tyskarna får sjukt mycket oanvända fjolårprylar över på lagerna.

  • surfslusken

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 06:59

    @Lars_K 422417 wrote:

    Haha. “Besserwisser”. Kolla vem som snackar… 😉
    Antalet nybörjare räcker inte till för att suga upp den stora mängden beg våg- och freestyleprylar som vräks ut varje höst. Och nybörjare köper ofta nytt, i butik, där de får bra köpråd och köptrygghet.

    Ja du vet ju. Själv tycker ja de e underbart att sverige förmodligen e billigaste landet i världen o köpa nya Proof brädor i. 🙂

  • lars_k

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 07:05

    @surfslusken 422468 wrote:

    Ja du vet ju. Själv tycker ja de e underbart att sverige förmodligen e billigaste landet i världen o köpa nya Proof brädor i. 🙂

    “Once in a lifetime experience” där som du lyckades pricka in… 😉
    /Sugardaddy

  • senior

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 07:49

    @surfmeister 422387 wrote:

    Något är kapitalt fel när man på Keppler kan köpa en Naish Global Wave 2007 för 700 euro (=6500 SEK) som för några månader sen kostade ca 12000 SEK…..varför köpa begagnat när det finns sådana priser? Bra för köpare men dåligt för andrahandsmarknaden och i slutändan för branschen.

    Måste säga att jag har lite svårt att förstå varför bra tillgång på OK prylar skulle vara dåligt för sporten som sådan. (om man inte råkar vara detaljist/grossist i branchen och inte har möjlighet/klarar av att möta konkurensen från andra leverantörer).

    Ola

  • el_duderino

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 08:13

    @Senior 422480 wrote:

    Måste säga att jag har lite svårt att förstå varför bra tillgång på OK prylar skulle vara dåligt för sporten som sådan. (om man inte råkar vara detaljist/grossist i branchen och inte har möjlighet/klarar av att möta konkurensen från andra leverantörer).
    Ola

    Utan vettig balans mellan tillgång och efterfrågan så havererar marknaden tillsist!

    Tillgång >>>>> Efterfrågan = 🙁

    Tänk själv, kan man inte sälja sina prylar så kommer man inte heller köpa nya, och vad händer då?

  • PGVirtual

    Gäst
    16 oktober, 2007 vid 08:34

    Efterfrågan är utan vidare nyckeln till bra priser på begagnade grejer.

    Och hur skulle vi (all gamla vindsurfare) kunna påverka efterfrågan?

    Om all gamla vindsurfare skulle rekrytera EN (“1”) nybörjare, eller återfallsförbrytare, så skulle problemet vara ur världen! De flesta andra sporter fokuserar stort på återväxten, på juniorarbete. Hur skulle det gå för fotbollen, eller seglingen, ifall klubbarna skulle sluta med juniorarbete? Antagligen ganska illa…

    Och precis där sitter vi ju med vindsurfingen idag. Det kommer för få nybörjare in i sporten. Det finns förutsättningar. Nu finns det bra utrustning som passar för hemmastranden nästan oberoende av väder och vind. Vad vi behöver är en attitydförändring, och en hel del idellt arbete.

    Resultatet kunde vara “mera kul på stranden” och “efterfrågan på begagnade grejer”.

  • pacman

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 09:16

    Jag hoppas verkligen inte att sporten håller på att dö, nu när jag har tänkt börja lite mer “på riktigt” nästa säsong. Att åka fort på vatten har alltid lockat, men båt eller jet-ski är ju tokdyrt och dessutom alltför lätt att lära sig.

    Det är iofs lite av en materialsport, men det handlar ändå om förhållandevis billiga grejer tycker jag, t.ex. jämfört med valfri motorsport. Konstigt att inte surfingen är större… :confused2:

    Jag är för övrigt medveten om att en snabb båt eller jet-ski åker ifrån vilken surfare som helst, men det var inte poängen här. 🙂

  • jesper_b

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 09:29

    Lång tråd, har enbart kollat sista sidan. Dock:

    Jag tror att de låga begpriserna även är en funktion av “industristrukturen”. För 10 år sedan fanns det inte så många handlare i Sverige. SP och kanske Bromma dominerade fullständigt. Idag finns det allehanda småbutiker, garageförsäljare och internetshoppar. Dessutom har vi numera Onwater och det känns som Wallén skärpt upp sig rejält. Visst forstätter SP att dominera men inte på samma sätt.

    Ett konkurrensmedel för småhandlarna är att hålla riktigt låga priser och/eller ha riktigt stora team (i förhållande till sin totalförsäljning), vilket i princip är samma sak. Flertalet småhandlare har inkomster från sina “riktiga” jobb och har betydligt lägre omkostnader än fullsortiments butikerna. De kan därför prisdumpa/bygga stora team på ett helt annat sätt, trots begränsade eller kanske till och med ingen “fullprisförsäljning”.

    Detta gör att man som vanlig konsument kan köpa nya segel billigare än vad som syns på prislistorna liksom de stora teamen måste bli av med sina ett år gamla segel när de ska uppgradera sig såsom riktiga teamseglare förväntas göra varje år…. begmarknaden översvämmas av grymmebilliga fina ett år gamla segel!!

    Bra för konsumenterna (kanske?), men det känns som rätt tråkig konkurrensstratategi mot fullsortimentsbutikerna. Risken är att småhandlare underminerar möjligheten att driva seriös surfbutik genom att skänka bort vindsurfprylar. Å andra sidan tjänar de större butikerna sina slantar även på skatedojor och bikinis, så det kanske inte gör så väldigt mycket att prisbilden på till exempel segel är skev. Jag vet faktiskt inte.

    Är dock rätt säker på att alla dessa småhandlares prispolitik påverkar begpriserna nedåt på ett helt annat sätt idag än för några år sedan. När vi som konsumenter prutar ner priset hos en småhandlare, eller lyckas bli någon slags teamseglare, biter vi således oss själva i tån – vi kan inte sälja grejorna till vettigt pris när vi vill ha nytt.

    Min egen ståndpunkt är att man ska köpa de grejor man vill ha. Självklart beg om man inte har råd med nytt. Beg är en grymt bra deal. Bättre att köpa beg av det märke och modell man vill ha än att låta priset på nytt styra till segel man kanske inte gillar riktigt lika mycket. Sedan fattar jag inte varför man byter segel varje år, givet att de inte är slut. Jag har alltid älskat min lite mer inseglade prylar. Trots att jag har segleldistributör och kan byta segel nästan hur ofta jag vill utan att ruinera mig, håller jag ofta fast vid ett favosegel från förra året. Mitt Superfreak 3.7 är till exempel 2 år gammalt och jag har inga planer på att byta ut det!

    Kör favogrejorna i botten. Är det kvalitetsprylar håller de många säsonger. Sedan köper ni vad ni vill ha – i så nytt och fräscht skick ni har råd med!

    /Jesper

    PS: Ursprungsämnet i tråden – är vindsurfingen döende? Jag tror snarare vindsurfingen har mognat. Dvs det ses som en förbaskat underbar vattenlek vid sidan av andra lika underbara lekar (till exempel surf och kite). Idag vindsurfar man för att man vill vindsurfa, inte för attt det är så djädrnas häftigt rent image-mässigt eller för att lappa på sin bräckliga identitet. Tidigt 80-tal var det en otrolig mängd wannabes inom vindsurfing, skönt att de är borta. Delvis flyttade de över till surf och senare kite, men det känns som mognadsgraden har och är på stark frammarch även där.

  • lars_k

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 10:01

    Det lite lustiga i sammanhanget tycker jag är att det är mycket teamseglare som klagar på låga begagnatpriser. Nu har jag ingen direkt koll på vilken deal man har som teamseglare och det varierar säkert en hel del. Man kanske tror att man kan ligga på break-even eller kanske t.o.m gå plus som teamseglare. Den tiden är nog förbi, om det nu har gått tidigare…
    Är det så jäkla bra att vara teamseglare egentligen? 😉
    Jag skulle inte vilja vara det. Kanske mest för att kunna välja prylar helt fritt, och att byta varje år känns rätt meningslöst och det är jobbigt att ha grejor till salu hela tiden. Jag kör hellre in mej rejält på grejorna och dumpar dem billigt när de börjar bli slitna efter ett par-tre år.

  • jocla

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 10:24

    Bra inlägg och väldigt ärligt (igen) för en segeldistributör Jesper:). Håller med om att fullsortimentsbutikerna får det tuffare med all konkurrens på brädor och segel, men jag tror det är som du säger, de får tjäna pengar på annat sätt. T.ex. vem köper en våtdräkt utan att prova den? Expertis är inte heller att förakta, jag skulle vilja se en rekommendation på lämpligt paket från Keppler, jag tror inte NASA:s samlade forskare skulle lyckas ”avkoda” hans rekommendation när han svarar på Engelska.

    Och så fortsätter vi med ”snillen spekulerar” diskussionen med El_Duderino:)

    @El_Duderino 422483 wrote:

    Utan vettig balans mellan tillgång och efterfrågan så havererar marknaden tillsist!

    Tillgång >>>>> Efterfrågan = 🙁

    Tänk själv, kan man inte sälja sina prylar så kommer man inte heller köpa nya, och vad händer då?

    Det skulle innebära att tillverkarna säljer mindre 08or än planerat vilket resulterar i att de tidigare får börja sänka sin vinstmarginal och därmed priset till distributörer. Konkurrensen ökar helt enkelt vilket innebär ett lägre pris för oss alla. Alternativet är väl att de till nästa år satsar på att göra bättre produkter än sina konkurrenter och därmed kunna sälja ändå till ett högt pris. Bägge alternativen gynnar oss som seglare.

    Nackdelen kan givetvis vara att vissa tillverkare och distributörer slås ut beroende på just ökad konkurrens men det är väl djungelns lag…

  • poopzilla

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 14:44

    Marknaden har väl alltid rätt vad gäller pris, tyvärr. Det är bara att finna sig i att marknaden är mättad ibland och att den största värdeminskningen sker produktens första år. Det kostar att vara “early adopter”.

    Jag tror att det största problemet för andrahandsmarknaden är att allt fler väljer att byta utrusntning varje år. För 3-4 år sedan var det rätt ovanligt att hitta årets modeller på köp o sälj. Merparten av denna utrustning verkar komma från teamseglare, men jag tror även att tillverkarna har varit väldigt framgångsrika i sin marknadsföring när det gäller att få oss konsumenter att byta utrustning oftare. Vi är lika stora suckers som bilköpare, barnvagnsköpare och kylskåpsköpare som tror att livet blir bättre om vi bara har årets modell av vad det nu är vi vill konsumera. Missförstå mig inte; jag älskar också att plocka upp en ny bräda och rulla ut ett nytt segel, men, hur stor skillnad är det egentligen på ett segel från det ena året till det andra? Om man ska tro marknadsföringen från år till år så borde ju brädorna plana av sig själva och seglen ha så mycket drag att vind är överflödigt 😉

    Thomas

  • styret

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:08

    jag kör på jesper och lasses linje, jag gillar att plocka ut en gammal skitig segelpåse ur bilen och rulla ut det, se tejpningarna, där blev jag spolad på grönhögen, där blev det en bula när jag satte knät i seglet på sunset. sticka i masten och akta revan jag fick i luffen när masten gick i stenbotten i på östra sidan.
    koppla på brädan och trycka i fötterna i dom slitna fortfarande våta stropparna, sticka ut och känna att jag vet precis hur jag ska stå, rigga och trycka för att få ut maximalt av brädan i vågskvalpet.

    mmm inseglade grejer är fint det.

    men helt ovidkommande kommentar till disskusionen egentligen…

  • surfslusken

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:08

    @Lars_K 422518 wrote:

    ….. Jag kör hellre in mej rejält på grejorna och dumpar dem billigt när de börjar bli slitna efter ett par-tre år.

    Typ som du gör me dina nya Proofbrädor??;)

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.