Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

  • lars_k

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:22

    Just nu känns det som jag tänker köra mina Proofs för evigt. Men de har säkert en bortre gräns de också… Tänkte mest på segel som blir slitna efter ett par-tre år, dvs dags att byta när man inte ser vågen lika bra genom filmen längre.

    …såg nu att du skrev “nya”. Ja den var ej byggd enligt min spec så den var bara att dumpa direkt. 😉

  • oaxen

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:25

    @styret 422606 wrote:

    jag kör på jesper och lasses linje, jag gillar att plocka ut en gammal skitig segelpåse ur bilen och rulla ut det, se tejpningarna, där blev jag spolad på grönhögen, där blev det en bula när jag satte knät i seglet på sunset. sticka i masten och akta revan jag fick i luffen när masten gick i stenbotten i på östra sidan.
    koppla på brädan och trycka i fötterna i dom slitna fortfarande våta stropparna, sticka ut och känna att jag vet precis hur jag ska stå, rigga och trycka för att få ut maximalt av brädan i vågskvalpet.

    mmm inseglade grejer är fint det.

    men helt ovidkommande kommentar till disskusionen egentligen…

    Ovidkommande eller ej, det är ändå skön poesi i mina öron. 100% igenkänning.

    Segel ’04
    Brädor ’01/’02

    Ska väl uppdatera… om jag orkar. : )

  • surfslusken

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:45

    @Lars_K 422609 wrote:

    Just nu känns det som jag tänker köra mina Proofs för evigt. Men de har säkert en bortre gräns de också…

    …såg nu att du skrev “nya”. Ja den var ej byggd enligt min spec så den var bara att dumpa direkt. 😉

    O ja tackade för kaffet, och sveriges vindsurfare för att dom föredrar Cobras produkter framför genuint hantverk!

    Säkert har tyvärr även Proof oxå en bortre gräns, vet bara inte hur lång bort den ligger. Mina -01 e inte färdigkörd än.

  • jesper_b

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:48

    Trot eller ej men jag är mitt i en renovering av min gamla dubbelknäckta AB+ från 2003. Den har helt kollapsat i strukturen, vägt 2 kg extra (innan jag tömde ut den från allt vatten, mastboxen har lossnat mm. Dessutom har jag ingen tid till renoveringar (jag sitter ju här för mycket), men – jag känner den brädan bättre än någon annan. Om den så bara håller för en enda till Toröklassiker är all renoveringstid ovärderlig.

    /Jesper B

  • frippe75

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 19:33

    @surfslusken 422613 wrote:

    O ja tackade för kaffet, och sveriges vindsurfare för att dom föredrar Cobras produkter framför genuint hantverk!

    Säkert har tyvärr även Proof oxå en bortre gräns, vet bara inte hur lång bort den ligger. Mina -01 e inte färdigkörd än.

    JAMEN!!! inte konstigt att din proof från 01 håller. Den hänger ju bara i dit garage medans du mest spenderar tid på konfen med att “racka”/”hacka” på genuint intresserade windsurfare!!

  • frippe75

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 19:34

    @Jesper_B 422614 wrote:

    Trot eller ej men jag är mitt i en renovering av min gamla dubbelknäckta AB+ från 2003. Den har helt kollapsat i strukturen, vägt 2 kg extra (innan jag tömde ut den från allt vatten, mastboxen har lossnat mm. Dessutom har jag ingen tid till renoveringar (jag sitter ju här för mycket), men – jag känner den brädan bättre än någon annan. Om den så bara håller för en enda till Toröklassiker är all renoveringstid ovärderlig.

    /Jesper B

    Först lite “butter” sedan en sälj annons 🙂 ????

    Brädan bör nog förbli i din ägo… av skälet att den inte går att sälja … hahaha

  • jesper_b

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 04:02

    @frippe75 422666 wrote:

    Först lite “butter” sedan en sälj annons 🙂 ????

    Brädan bör nog förbli i din ägo… av skälet att den inte går att sälja … hahaha

    Nu hänger jag inte riktigt med frippe, vad är det du försöker säja? /Jesper

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 oktober, 2007 vid 06:06

    @Jesper_B 422710 wrote:

    Nu hänger jag inte riktigt med frippe, vad är det du försöker säja? /Jesper

    Jag vet inte…. Men efter att ha läst ditt inlägg en gång till……

    Är den trasig ?? 🙂

  • jomensaatt

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 12:23

    Man måste ju räkna med att den ekonomiska situationen i Sverige för tillfället är väldigt bra = mer nyköp. fler som köper nytt = mer begagnat utbud = billigare priser.

    Jag tror att Vindsurfingen i Sverige ökar snarare än att den minskar, syns ju bla på antalet butiker. Men även på vattnet. Här hemma är det klart fler ute på vattnet nu än för 4 år sedan när jag började surfa.

  • mikaels

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 20:10

    @El_Duderino 422483 wrote:

    Tänk själv, kan man inte sälja sina prylar så kommer man inte heller köpa nya, och vad händer då?

    Som med telefoner, datorer och stereoprylar, man fattar att det är förbrukningsprylar. En två år gammal dator eller telefon har inget värde att tala om, telefon- eller datormarknaden har inte dött för det…
    Allmänt är begagnatsäljare ALLDELES för optimistiska om värdet på sina gamla prylar. Tror ni mig inte, kolla digitalkameror på Blocket, folk begär kanske vad de själva betalade minus 15-25%, när samma kamera finns för halva priset ny.
    En pryl är värd vad någon vill betala för den, inte mer, det är en fungerande marknad.
    Eller finns det någon som tycker det var bättre när en tvåkilos NMT-mobil kostade 20.000 än nu när en 100 grams GSM kostar nån hundring?

  • rooster

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 06:51

    @mikaels 422898 wrote:

    Som med telefoner, datorer och stereoprylar, man fattar att det är förbrukningsprylar. En två år gammal dator eller telefon har inget värde att tala om, telefon- eller datormarknaden har inte dött för det…
    Allmänt är begagnatsäljare ALLDELES för optimistiska om värdet på sina gamla prylar. Tror ni mig inte, kolla digitalkameror på Blocket, folk begär kanske vad de själva betalade minus 15-25%, när samma kamera finns för halva priset ny.
    En pryl är värd vad någon vill betala för den, inte mer, det är en fungerande marknad.
    Eller finns det någon som tycker det var bättre när en tvåkilos NMT-mobil kostade 20.000 än nu när en 100 grams GSM kostar nån hundring?

    Instämmer, bilar är ett annat exempel där man inte får något för beggat. Och jag tror att många kollar Blocket och SurfZone för att se vad grejerna är värda. Det som ligger kvar där är ju grejer som INTE blivit sålda, alltså är det inte värt priset som står där

  • el_duderino

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 07:47

    @Rooster 422938 wrote:

    Instämmer, bilar är ett annat exempel där man inte får något för beggat. Och jag tror att många kollar Blocket och SurfZone för att se vad grejerna är värda. Det som ligger kvar där är ju grejer som INTE blivit sålda, alltså är det inte värt priset som står där

    Vad jag försöker hävda är att det sker en drastisk förändring på begagnatmarknaden. Av vilka orsaker kan ju diskuteras, om det är bra eller dåligt kan också diskuteras. Men om man inte får sålt t.ex. ett segel som är mindre än ett år gammalt för under 40% av dess nypris så är någon enligt mig inte helt bra! Ni verkar tycka det men det får stå för er. Ni verkar också ha lite övertro på marknaden och “konsumerismen” i allmänhet….

    Jag kan rekommendera böcker av t.ex: Benjamin Barber för att få lite perspektiv:

    http://www.benjaminrbarber.com/

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 oktober, 2007 vid 20:06

    @Jesper_B 422509 wrote:

    Lång tråd, har enbart kollat sista sidan. Dock:

    Jag tror att de låga begpriserna även är en funktion av “industristrukturen”. För 10 år sedan fanns det inte så många handlare i Sverige. SP och kanske Bromma dominerade fullständigt. Idag finns det allehanda småbutiker, garageförsäljare och internetshoppar. Dessutom har vi numera Onwater och det känns som Wallén skärpt upp sig rejält. Visst forstätter SP att dominera men inte på samma sätt.

    Ett konkurrensmedel för småhandlarna är att hålla riktigt låga priser och/eller ha riktigt stora team (i förhållande till sin totalförsäljning), vilket i princip är samma sak. Flertalet småhandlare har inkomster från sina “riktiga” jobb och har betydligt lägre omkostnader än fullsortiments butikerna. De kan därför prisdumpa/bygga stora team på ett helt annat sätt, trots begränsade eller kanske till och med ingen “fullprisförsäljning”.

    Detta gör att man som vanlig konsument kan köpa nya segel billigare än vad som syns på prislistorna liksom de stora teamen måste bli av med sina ett år gamla segel när de ska uppgradera sig såsom riktiga teamseglare förväntas göra varje år…. begmarknaden översvämmas av grymmebilliga fina ett år gamla segel!!

    Bra för konsumenterna (kanske?), men det känns som rätt tråkig konkurrensstratategi mot fullsortimentsbutikerna. Risken är att småhandlare underminerar möjligheten att driva seriös surfbutik genom att skänka bort vindsurfprylar. Å andra sidan tjänar de större butikerna sina slantar även på skatedojor och bikinis, så det kanske inte gör så väldigt mycket att prisbilden på till exempel segel är skev. Jag vet faktiskt inte.

    Är dock rätt säker på att alla dessa småhandlares prispolitik påverkar begpriserna nedåt på ett helt annat sätt idag än för några år sedan. När vi som konsumenter prutar ner priset hos en småhandlare, eller lyckas bli någon slags teamseglare, biter vi således oss själva i tån – vi kan inte sälja grejorna till vettigt pris när vi vill ha nytt.

    Min egen ståndpunkt är att man ska köpa de grejor man vill ha. Självklart beg om man inte har råd med nytt. Beg är en grymt bra deal. Bättre att köpa beg av det märke och modell man vill ha än att låta priset på nytt styra till segel man kanske inte gillar riktigt lika mycket. Sedan fattar jag inte varför man byter segel varje år, givet att de inte är slut. Jag har alltid älskat min lite mer inseglade prylar. Trots att jag har segleldistributör och kan byta segel nästan hur ofta jag vill utan att ruinera mig, håller jag ofta fast vid ett favosegel från förra året. Mitt Superfreak 3.7 är till exempel 2 år gammalt och jag har inga planer på att byta ut det!

    Kör favogrejorna i botten. Är det kvalitetsprylar håller de många säsonger. Sedan köper ni vad ni vill ha – i så nytt och fräscht skick ni har råd med!

    /Jesper

    PS: Ursprungsämnet i tråden – är vindsurfingen döende? Jag tror snarare vindsurfingen har mognat. Dvs det ses som en förbaskat underbar vattenlek vid sidan av andra lika underbara lekar (till exempel surf och kite). Idag vindsurfar man för att man vill vindsurfa, inte för attt det är så djädrnas häftigt rent image-mässigt eller för att lappa på sin bräckliga identitet. Tidigt 80-tal var det en otrolig mängd wannabes inom vindsurfing, skönt att de är borta. Delvis flyttade de över till surf och senare kite, men det känns som mognadsgraden har och är på stark frammarch även där.

    Håller delvis med men.
    En tydlig trend idag är ju att de flesta vill köpa nytt och “fräscht”. Detta gäller nästan allt t.ex. hus, bilar, möbler mm. Jag tror att det fungerar lite så även när det gäller surfprylar. Varför köper man då nytt när det finns nästan lika bra prylar begagnat till under halva priset ?
    I många fall tror jag det har med finansiering genom smarta lån och avbetalningar att göra. Hur många sparar idag t.e.x. till en ny bil eller nytt kök ? Eller hur många skulle kunna tokhandla på IKEA utan Ikanobankens utlåning ?. Det blir lättare att köpa nytt än begagnat eftersom man inte behöver “ha pengarna”.
    När det gäller surfprylar tror jag att många har råd med nytt idag. Då köper man heller nytt för det kan man “kosta på” sin hobby som man bara har begränsad dyrbar tid att utöva.
    Jag har köpt flera segel begagnat i mycket gott skick, ja nästan nyskick och bara ca ett år gamla, till halva nypriset. Detta har varit privat genom annonser här på konfen. Däremot tycker att jag begprylarna hos SP och Bromma ofta inte håller samma klass och inte är de särskilt prisvärda heller. T.e.x. tittade jag på ett NP Alpha från 2007 hos SP som de skulle ha runt 3000 kr för. Seglet såg ut att vara extremt mycket använt. Helt veckad monofilm, blött med salt/sand hinna, rostiga detaljer som nedhal och uthalsöglor och dessutom en några centimeter lång reva/hål i monofilmen. Detta segel skulle närmast vara att betrakta som slut och betinga ett pris på kanske max 1500 kr. Detta kan ju bero på att teamseglarna byter in sina prylar och som då oftast redan är körda vad de tål och håller för. Skulle man bara ha butikernas begprylar att välja på skulle jag helt klart bara köpa nytt istället. Tack och lov för konfen och Köp&Sälj.

    /Doffe

  • goose

    Medlem
    21 oktober, 2007 vid 19:45

    Jag har alltid undrat, vad gör egentligen en teamseglare? Är det seglande reklampelare för en butik eller är det lite pro-wanabies som vill flasha lite? Vad har dom för syfte? Vad ger dom för mervärde?

  • tim-eriksson

    Medlem
    21 oktober, 2007 vid 19:53

    Kite tar väll över ganska mycket…
    Ser skoj ut men aldrig så roligt som vindsurfing tror jag.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.