Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

  • tim-eriksson

    Medlem
    21 oktober, 2007 vid 19:54
    Oåxen;422610 wrote:
    Ovidkommande eller ej, det är ändå skön poesi i mina öron. 100% igenkänning.

    Segel ’04
    Brädor ’01/’02

    Ska väl uppdatera… om jag orkar. : )

    Sälj din fsw till mig och unna dig en ny 😉

  • adde

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 16:05

    Ja, vad gör egentligen teamåkare? Är de bara skuggpersoner som används för att indirekt dumpa priser och överösa marknaden med billiga begagnade prylar för att förstöra marknaden och ta död på vindsurfingen?

    Eller är de så att de har någon funktion för butiken? Vi kan väl ta HotSails som exempel, deras team aka hotspots och hotreps. Funktionen är att representera märket geografiskt. Det ska finnas någon att snacka hot med på alla större stränder i Sverige.

    Som vi alla fått veta en massa gånger så är hotsails materialiserad soul, hotsails har inga internationella teamriders som får deg för att synas på framsidan på tyska surf utan alla åkare är med i utvecklingen av material etc. På samma sätt får man väl anta att hotpots fyller en funktion genom att fungera som kontaktnät mot “the end users” dvs potentiella kunder. Förutom dessa hotshots lär det väl finnas en och annan polare som får kompispris då och då på nya prylar…

    Naturligtvis gäller detta alla marknadens aktörer. Alla måste synas på vattnet. Alla måste ha lojala seglare som lånar ut sina prylar och som vet hur de fungerar. Alla måste kanske inte insinuera prisdumpning med ojämna mellanrum. Alla måste ha duktiga tävlande som visar vad man kan göra med prylarna. Alla borde ha en junior som får möjlighet att träna, resa och tävla genom att få tillgång till utrustning på nått sätt.

    Begagnatmarknaden har faktiskt sett ut som den gör nu i ett par år, jag har köpt beggade fjolårsbrädor för mellan 6 och 8 tusen sen 2001, segel för mellan 2300 och 2700. Detta var alltså långt innan Locs , Falle, Surfbutiken mfl små-shoppar dök upp eller i alla fall började ta plats på marknaden. Det som möjligen har hänt är att det är svårare för butiker att sälja beg och nya fjolårsbrädor om just dessa modeller finns på begagnatmarknaden.

    Vad som hänt just i år är, i mina ögon, att det varit lättare än tidigare att sälja begagnat till helt ok priser – kanske beror det på att Naish 2007 var markadens bästa prylar (endast slaget av 2008orna). Jag har oftast råd att vänta på att få en köpare som betalar det jag begär. Många gånger prutar folk osett men då ber jag dem titta på sakerna och pruta sedan.
    Detta såklart ett måste mot (i mitt fall Fahlensurf) butiken eftersom jag annars skulle ta kunder från butiken. Naturligtvis ligger det i bådas intresse att märket behåller sitt andrahandsvärde. Vilka övriga åtaganden som ligger i en “teamåkares” uppgifter varierar såklart och jag tänker inte gå in på vilka det är, men att förstöra marknaden är inte en av dem. Man kan väl anta att handlarna har en agenda och någon form av avtal.

    edit: skrivihop.nu

  • mikaels

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 20:38

    @El_Duderino 422957 wrote:

    Men om man inte får sålt t.ex. ett segel som är mindre än ett år gammalt för under 40% av dess nypris så är någon enligt mig inte helt bra!

    Jag kan rekommendera böcker av t.ex: Benjamin Barber för att få lite perspektiv:

    http://www.benjaminrbarber.com/

    OK, vill du köpa min knappt ett år gamla dator eller telefon för drygt 40% av nypriset? Vill Benjamin? Vad sägs om ett par slalomskidor? En digitalkamera?

    Vad är dåligt med en produktutveckling som gör att nya prylar är så mycket bättre att man heller köper dem än ett år gamla saker för 40% av nypriset? Surfgrejor är ju inte direkt kapitalvaror, även om det känns så när man betalar ;).

  • pure

    Medlem
    14 december, 2008 vid 19:58

    Ca 14 månader sen denna tråden postades.. och trenden fortsätter neråt om man jämför med 2007:

    http://www.google.com/trends?q=windsurfing

    Detta visar ju bara sökningar men frågan är om det finns nån koppling till antalet vindsurfare i hela världen?

    Ordet windsurfer är mer konstant:
    http://www.google.com/trends?q=windsurfer

    Hur upplever ni det.. ökar vindsurfingen i sverige?

  • markan

    Medlem
    14 december, 2008 vid 20:25

    coolt. Tror dock inte det hänger ihop riktigt. “Kitesurfing” har också fått färre klick, men de har väl knappast minskat sedan 2004..

    Själv tycker jag det verkar som vindsurfingen vuxit senaste tiden. Cobrafabriken måste väl ha några siffror?

  • rmz

    Medlem
    14 december, 2008 vid 20:50

    Jag tror vindsurfingen är på G upp,jag kan bara se till mig själv
    som börjat igen efter 20 års uppehåll, mina barn ska få prova på
    och segla
    Jag tror allt går igen precis som modet.
    Vattensport överlag verkar vara på väg upp.
    P…

  • freed

    Medlem
    14 december, 2008 vid 21:45

    har nu bara skummat tråden men det är väl rätt självklart att tillgången generellt inte är mycket större än efterfrågan (möjligtvis nu som ett led av finanskrisen men inte vanligtvis). Tillverkarna har hållit på många år och de är inte dummare här än i andra branscher, ingen tillverkar avsevärt mycket mer än vad som går att sälja.

    El_Duderino;422483 wrote:
    Utan vettig balans mellan tillgång och efterfrågan så havererar marknaden tillsist!

    Tillgång >>>>> Efterfrågan = 🙁

    Tänk själv, kan man inte sälja sina prylar så kommer man inte heller köpa nya, och vad händer då?

  • bicless

    Medlem
    14 december, 2008 vid 22:00

    Jag tror sporten växer lite just nu. Känns som man se fler seglare på spotsen runt stockholm i alla fall.

    Kite har vissa begränsningar i tillväxt i sth regionen på grund av brist på bra kitespots (väldigt trångt på de få som finns) så tror inte den lockar över så många vindurfare numera.

    Vi har haft en kraftig tillväxt i försäljningen 2008 jämfört med 2007. Gissningsvis 30% av försäljningen är till nybörjare eller återfallssurfare.

    Bicless

  • alexasu

    Medlem
    15 december, 2008 vid 17:15

    @pure 521056 wrote:

    Ca 14 månader sen denna tråden postades.. och trenden fortsätter neråt om man jämför med 2007:

    http://www.google.com/trends?q=windsurfing

    Detta visar ju bara sökningar men frågan är om det finns nån koppling till antalet vindsurfare i hela världen?

    Ordet windsurfer är mer konstant:
    http://www.google.com/trends?q=windsurfer

    Hur upplever ni det.. ökar vindsurfingen i sverige?

    http://www.google.com/trends?q=boobs&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0

    Detta visar ju bara sökningar men frågan är om det finns nån koppling till antalet bröst i hela världen?

    Hur upplever ni det.. ökar mängden bröst i sverige?

  • frippe75

    Medlem
    15 december, 2008 vid 18:18

    @El_Duderino 422142 wrote:

    Exempel:
    Har haft mitt Challenger Bash 5.3 ute till salu i ett antal månader nu, först för 2200 (om jag minns rätt), sen 2000 och de senaste veckorna 1800. Typ EN snubbe har hört av sig. Då är detta ett segel från 2007 som är använt kanske 10-15 gånger och i mycket bra skick. Ok, Challenger är ju ett lite “billigare” märke och går inte för 2500 som kanske ett Neil Pryde eller nått annat överklassmärke 😉

    MEN!!! 2200 för ett challenger segel känns ju RÄTT ÖVERPRISTAT…

    Jag sålde min 07:or North Vodoo för 1600 pix. Blev av med dom relativt snabbt.. OK skicket var inte nyskick utan snarare OK/Bra…

    Se till att sälja medan säsongen fortfarande är igång typ slutet Okt.

    Nu är väl det knappast många som köper surfprylar…. i sverige…

  • pure

    Medlem
    15 december, 2008 vid 18:34

    @alexasu 521169 wrote:

    http://www.google.com/trends?q=boobs&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0

    Detta visar ju bara sökningar men frågan är om det finns nån koppling till antalet bröst i hela världen?

    Hur upplever ni det.. ökar mängden bröst i sverige?

    Antagligen ökar antalet bröst i sverige i takt med att befolkningen ökar generellt.. Men det här visar kanske mer på att bröstfixeringen ökar eller att det är väldigt många nya manliga användare som använder google för första gången.
    Precis på samma sätt som att du använde denna tjänsten för fösta gången och skrev in det första som du kom o tänka på. 😉

  • stickan

    Medlem
    16 december, 2008 vid 22:16

    Haha, kul att det är flest sökningar i Pakistan av alla länder 🙂
    Men dom får väl inte se mycket annat än skynken där…

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller vindsurfingen på att dö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.