Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video HEADCAM / Hjälmkamera.

  • HEADCAM / Hjälmkamera.

    Publicerad av drakglenn på 1 mars, 2005 vid 09:43

    Sen första dagen jag såg RIP med legenden själv Robby naish blev jag helt såld på de korta sekvenser i filmen som är inspelade med hjälmkamera, att få hänga med upp i ett hopp och sätta en backlopp var enormt, känslan att vara med liknade inget annat, speciellt då om man spelar upp det med projektion…

    De första egna inspelningarna startade -96, 98 började jag få kläm på det och slängde ihop par testfilmer som ligger på FTP`n, vid den tidpunkten var det otänkbart med headcam viket innebar att jag fick filma med video8 kameran på skallen, insåg dock snart att det var mycket problem med detta, det största är naturligtvis vikten, ett annat problem var värmen från batteriet.

    Idag är läget ett annat, det är relativt billigt att köpa både headcam och DV kamera dvs. den man spelar in på.
    – Hjälmkamera finns från 1500-3000:-
    – DV kameran (som man kopplar hjälmkameran till) finns från 3000:- och upp, (OBS AV in är ett måste)

    En annan spännande lösning för att ersätta DV kameran är multimediaspelarna som börjar ploppa upp, Det är i princip en MP3/AVI spelare med hårddisk & Display, dessa kan spela in direkt från hjälmkameran, fördelen med dessa är att de är små (10x12x2cm), de är designade för hårda stötar, få rörliga delar osv….
    Problemet är som med allt annat att är att tekniken ligger efter, de vassaste klarar bara spela in 640×480 pixl (mot hjämkamerans PAL standard 720×576)= en försämring, detta ärbara en tidsfråga tills de kommer med PAL upplösning
    dessa kostar ca 4000:- idag

    Om ni är vill veta mer så skicka ett meddelande så kan jag tipsa var ni hittar de rätta grejerna

    //Glenn

    drakglenn svarade 19 år, 1 månad sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video HEADCAM / Hjälmkamera.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.