Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helt slätt plattvatten- nytt spot

  • Helt slätt plattvatten- nytt spot

    Publicerad av s_136 på 25 februari, 2008 vid 19:42

    Såhär i stundande vår tider vill jag passa på att pigga upp med ett nytt plattvattenspot- och då menar jag helt platt vatten oavsett vindstyrka…Vi kör bakom en lång stenpir som går ut till vindkraftverken och båthamnen

    Det ligger i Skalhamn, lite norr om Lysekil, Bohuslän.
    Karta: http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&searchInMap=1&mapstate=6;11.403803;58.320699;h;11.368791677403978;58.33280998177646;11.4386841747321;58.3086303223992;1037;677&mapcomp=;;;Hummervägen;;;45392;LYSEKIL;;;;;11.4038025874161;58.3206992956638;0;0;;LYSEKIL;maps_place.98978.22;0&geo_area=hummervägen%20lysekil&stq=0&pis=0

    Begränsningen med stället är att det bara fungerar på väldigt snäv vindriktning SO-S eller NV, men då är det å andra sidan helt sanslöst skoj.

    Så vad kan detta plattvatten då ge?
    Jag och Pelle satt hemma och lurade på nästa steg efter spocken, den börjar sitta med 20-30% och vi ville prova lite nytt. Satt på kvällen innan och analyserade 1-hands rotation som bränns av en del i Peter Films ”Committed”.
    Väl på vattnet dagen efter med fint drag i 5,8:an så började vi nöta 1-hands spock. Efter bara några försök satt den, fast det blev lite mer…1-hands spock 540!! Fastnade även på film:
    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=343&catid=16&page=1

    Det roliga var att när jag väl satt tricket, så tog det inte mer än 30 minuter, så hade Pelle också smält av en 1-hand spock 540

    Det som var nyckeln är det helt släta vattnet, man behöver inte vara orolig att brädan skall hugga i några chop och vågor, det är bara att fokusera på gliden och riggen.

    Några helger senare i höstas levererade stället igen, jag, Pelle, surfted och mjunken gav oss ut med 4,2 och 4,7 (det senare rejält överriggat med 116 liters Playmate…) det blåste runt 14-18 m/s och regnbyarna avlöste varandra trots vinden och regnet, så är det fortfarande helt platt. Här är lite bilder på vattnet från detta tillfälle

    Eftersom vi knappast är överbefolkade och ”crowded” av surfare i norra bohuslän, så uppmanar jag Er som har vägarna förbi vid ren Syd eller lite Syd-Ost att komma förbi. Stället passar perfekt både till nybörjare och freestyle-trickers. Speedare får nog inte ut så mkt. Då det bara är 250m lång sträcka att gasa på.

    Så för att hålla liv i denna tråden, finns det fler ställen runt omkring med slick-platt vatten?

    Har nu i vinter även upptäckt att hamnen hemma i Ljungskile, Lyckorna Brygga, är helt platt och inte en båt som ligger i vattnet, dvs. fri vind och super fint freestylevatten vid SV

    bfcsurf svarade 13 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • aronh

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 20:23

    Otroligt platt alltså. Spotletade ni på eniro eller? Riktig glädje i det filmklippet. Grattis!

  • pakke

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 20:05

    fan va nice de ser ut!!! jag sitter förkyld o väntar på första surfdagen för året… nu blir man ju helt sprallig!

  • oden031

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 22:42

    Fan va gött det ser ut, mer plattvatten åt folket:)

  • surfjohan

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 22:18

    Fan va sweet martin! e det långgrunt också?

  • stickan

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 21:51

    Går det att ladda hem steffo filmklippen på nått sätt och spela upp i någon annan spelare, får inte dessa klipp att funka direkt i explorer/mediaplayer…

    Mvh Stefan

  • bill

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 23:51

    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?catid=16
    Högerklicka på den blå pilen brevid namnet och ta “Save link as” (Firefox).

  • hstrom

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 01:40

    @Surfjohan 447879 wrote:

    Fan va sweet martin! e det långgrunt också?

    Johan.. ta o lär dig gippen nångång… 😉

  • s_136

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 10:37

    Vi spotletede inte på Eniro, då Pelle bor 200 meter ifrån spottet. Dock har vi flera gånger kört men det varit lite för mkt på SV och då blir det byigt och inte helt klockrent. Men vid rätt förhållande SO-S drar vinden i nästan mer, blir liksom venturi effekt vid berget.

    Och Nej, det är inte långgrunt, bara ren och skär berg och kross-sten. Men i ärlighetens namn, så behövs knappast långgrunt när det inte finns vågor som stör i tricksen och vattenstarten sätter vi väl alla??…;-))

    Det jag vill förmedla är känslan av att med full sula i seglet köra i spegelblankt vatten, känns som att åka Wakeboard i plattvatten och sen kunna dra av tricks och inte störas av vågor som studsar. Och det hjälper allt ifrån den som vill prova gippa eller köra switch-new-school-moves.

    Den 1:a dagen jag berättade om, så var en ren nybörjare med som bara surfat 7-8 ggr. Han körde på klubbens Bic Nova och planade i full fart och kom till och med i sele och stropparna i slutet av dagen. Man kan säga att han blev helt såld på surfingen. Det gick inte att få bort smilet på ansiktet. Då låg han närmast piren och körde fram och tillbaka och satte slagen utan problem.

    Själv har jag sedan denna session fått avsevärt bättre position på kroppen och de flesta Spock-varianterna sitter nu med mycket bättre procent, så även gammal stofil som mig, med 19 år på brädan, fick en a-ha upplevelse av att köra sals-golvs-platt vatten.

    Men åter till frågan, finns det andra ställen i vårt avlånga land som vi kan dela med oss av som har liknande förhållanden med riktigt plattvatten?
    En lång låg flytbrygga/ pir med öppet för vind borde väl finnas på andra ställen likväl?

  • gammelsurfen_

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 11:14

    Nytt och nytt, jag har för mig att jag såg pelles bräda (naish?) där nere i sommras när jag och en kompis var där och körde. sen undrar jag om det blir någon resa med brofjorden i år?

  • aronh

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 13:46

    Jag har suttit själv och letat lite och har några kandidater som jag ska prova vid lämpliga vindar. Ett av ställena har jag redan provat men det var lite lite vind och kanske inte rätt riktning. Men jag ser helt klar potential i det. Men så tokplatt som Skalhamn blir det nog aldrig.Har lagt lite bilder från det i mitt album. Man ser inte så bra för man ska komma en bit ut.

    Sen finns det ett ställe i närheten som jag kan tänka mig att bli bra. Vet att folk har kört där men har inte provat själv.

    Den första och sista är där jag provat de andra är där jag ska. Att notera är att på första bilden bör man hålla sig borta från högra hörnet för där är naturskyddsområde vilket man ska respektera tycker jag. Vet inte hur det är med dendär ören som går ute i vattnet. Det var en del fåglar där dock.

    Kan kanske få se fler bilder därifrån om det blåser bra och rätt kring påsk.

  • surfjohan

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:14

    @hstrom 448216 wrote:

    Johan.. ta o lär dig gippen nångång… 😉

    Ha, den satt för länge länge sen.. pallra dig hem från pingpongland nu istället långben och glöm inte min feta guldrolex!

  • surfjohan

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:19

    @S_136 448259 wrote:

    Och Nej, det är inte långgrunt, bara ren och skär berg och kross-sten. Men i ärlighetens namn, så behövs knappast långgrunt när det inte finns vågor som stör i tricksen och vattenstarten sätter vi väl alla??…;-))

    Nope min tjej och min polare som började surfa förra året sätter inte vattenstarten än tyvärr, sätter din tjej vattenstarten som ju också surfar?

  • jocke-g

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 10:53

    Tänkte bara visa några fler bilder från detta grymma freestylespotet. Bilderna är tagna för ett par veckor sen en torsdag då vindmätaren visade 16 m/s i medel och 19 i byarna SSO kunde inte bli bättre. Vi seglar med fullt tryck stundtals överriggad 4,2. Vi hade en grymt kul dag där.

    Joakim

  • snaffe

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 11:00

    Snyggt!

  • ove226

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 19:05

    Härligt med tokplatt vatten!

    MEN vågor är kul också så jag undrar om ni som bor där kört ute på malmöns södra udde nångång?
    hört att de kan gå feting dyning där. vet ni om dom bryter sjyst eller är det bara havssjö?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Helt slätt plattvatten- nytt spot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.