Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

  • Kjello

    Gäst
    13 juni, 2008 vid 17:10

    Jag hatar hjälm, sålde hojen p,g,av hjälmtvång, och surfar på säkerhet hellre än satsar,
    Hela frihets-känslan går förlorad med kruka på skallen.
    (satsar bara på nedförsbacken,eller plattvattnet längs med en våg (när jag känner stadig vind och säkerhet),
    och tar det lungt annars, hoppar aldrig, och i kastby-vind seglar jag mest urkrokat, så fingrarna släpper automatiskt.
    Gillar kastfall när händerna släpper och man flyger fritt/voltar många meter, för att landa i vattnet långt ifrån brädan.
    När hjälmtvång kommer så slutar jag vindsurfa och börjar ren vågsurf istället.
    Säljer även min cykel om hjälmtvång införs.

  • rrd

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 18:15

    Jag har tidigare känt att det varit läge för hjälm i dom lite tuffare förhållandena i stora vågor o 4,7 o mindre men har inte använt någon. Speciellt när man rullar runt i vågor o tappar orienteringen o håller skyddande upp armarna för att skydda sig från att få grejerna i huvudet. När man seglar vid korallrev är det ju hårt under också. Kollisionsrisk m andra.

    Jag har en mattsvart Gathhjälm, superskön.

    Jag måste säga att på den kalla årstiden är det ingen som helst skillnad mot en huva. Men nu är den enda nackdelen lite ljud. Känslan att jag har hjälm försvinner helt vid segling. Ungefär som att köra bil med bälte eller båge med hjälm.

    Den största faran utan hjälm är nog att bli medvetslös efter ett slag och därefter drunkna. Men det är självklart helt upp till var och en om man tycker att hjälm behövs. Fast om man blir lite mer insatt i skador och diskuterar med en neurokirurg känns hjälmvalet helt ok.

  • appel

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 18:44

    Köpte en Ace wake på Skidsport innan speedchallenge på Öland. Sitter skitbra!! Kommer cyckla och åka skidor med den också, helnöjd, rekommenderas o det grövsta!

    Brukade köra hjälm endast vid 4,5 väder förr men har ändrat lite till att bruka den både till 6,0 och 7,2 pys. Överväger att slänga på den även vid 8,0 mys, men är inte där än…

    Hjälm är tjockt med coolt!!!

  • Kjello

    Gäst
    13 juni, 2008 vid 18:44
    RRD;474817 wrote:
    Speciellt när man rullar runt i vågor o tappar orienteringen o håller skyddande upp armarna för att skydda sig från att få grejerna i huvudet.
    ….enda nackdelen lite ljud….
    .. Ungefär som att köra båge med hjälm…

    Man blir lite avtrubbad från naturkrafterna, därför gillade jag inte hjälm på hojen, känner inte farten mm.
    Najs att sakta glida med hojen utan hjälm, med hjälm måste man åka fort, för då finns känslan bara i synen.

    Värre när man vindsurfar, jag känner var vinden kommer ifrån mest med huvudet, känner vindstyrkan, vindriktningen, vinet i öronen beror på hur man vrider huvudet.
    Man tappar naturnära upplevelsen med hjälm.
    Dessutom kan det påverka balans-sinnet, när man inte är i harmoni med omgivningen.

    Som kan generera en olycka som annars aldrig skulle hänt, är säkert försiktigare, och mer med, utan.

    Jag menar att jag har lika stor, eller skönare fartkänsla som kör utan hjälm, vid lägre fart,
    jämfört med en annan med hjälm, som först känner farten när den går långt över gränsen för säker surf.
    Jag surfar bara för att ha kul, skiter i tävlingar, GPS, mm.

  • rrd

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 19:09

    Rullat runt i vågor har jag alltså gjort utan hjälm och då känt att den kanske behövts.

    1968 var det coolt utan bågehjälm och “man” (som Du gillar att utrycka dig) var ett med naturen utan hjälm. Den hjälmen jag har kan inte påverka balanssinnet. Och slutligen upplever jag inte att den på minsta sätt påverkar surfkänslan. Testa en får du se.

    För övrigt ser det ut att bli surf på torsdag-fredag-lördag på västkusten…

  • Kjello

    Gäst
    13 juni, 2008 vid 19:22

    Ja efter 30 år utan får jag testa, för jag har ett par kites nu som kanske kommer att ta större plats.
    Och risk.
    Duas18.jpg

  • johanc

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 09:15

    Jag kör med min mattsvarta ProTec ACE cykelhjälm. Det främsta skälet till att jag inte har en vattenhjälm är att jag inte har fått tag på någon i rätt storlek…. Jag tycker att det funkar rätt bra, den torkar fort ändå.. Känns lite bättre när jag speedar att ha något lite stabilare på skallen, Haga Park är ju rätt grunt… ProTec har en bra egenskap med “Multi Impact Foam” dvs man kan smälla i skallen tills hjälmen ser trasig ut innan skyddet går förlorat, en del cykelhjälmar skall ju kasseras efter första smällen.

    MVH

    JohanC

  • safesurfer

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 13:34

    Jag kör med en cykelhjälm en giro atmos sitter väldigt bra på mitt huvud inget skum som absorberar vatten. Jag känner knappt att den sitter på. Har testat lite enklare surf/skate hjälmar men de har ofta absorberat vatten och kännts lite tunga. Man känner sig lite udda med cykelhjäm men det tar jag gärna då den är så skön.

  • junksurf

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 09:08

    @räggi man 474667 wrote:

    kanske en dum fråga, men i och med att hjälmen har en viss flyt förmåga så har jag varit lite rädd att använda en pga. wiplash skador. Jag menar att dunsar du i vattnet med en herre jösses fart så sjunker ju kroppen bra mycket fortare än skalle(hjälm)

    Ser bara flytförmågan som fördel… tuppar man av på rygg så håller hjälmen upp huvet ovanför vattenytan.
    Hjälm skyddar hörseln me har träffat windsurfare som förstört trumhinnorna.

    Har hjälm efter att har blivit knockad av bomnocken.. ramalade i vattenet och seglet gjorde någon form av bomerang rörelse, möta baksidan på bomen då ja tittade upp ur vattnet. Svartnade till såg sjänor.. klamrade mig upp på brädan såg inget i ena ögat hade ingen känsel i halva ansiktet. I det fungerande ögat såg att de var blod på hela brädan. Efter ett tag tog ja mig in till stranden, fick hjälp av andra surfare o komma till sjukhuset och fick sy i pannan. De var inget extremt väder den dagen kanske 10m/s krävs bara lite otur så är olyckan framme… se på Thomas Fogdö.

  • andersbq

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 09:39

    Landade på huvudet, mitt antagligen i seglet, efter att i ett högt ikrokat hopp fått en oplanerad framåt rotation. Vaknade ca 2 meter under ytan. Tog ett tag innan jag fattade var jag var och vad jag skulle göra. Simmade så småningom upp, seglade in och spydde och mådde skit några dygn. Det var 1986 i Apleviken, ingen hade hjälm. Numera, efter att ha varit sjukskriven i 8 månader 2004, pga hjärnskakning med snowboard, kör jag alltid hjälm över typ 8 m/s och alltid i backarna. Ni kan ju också fråga Knatte vad han tycker om att slå huvudet och inte kunna surfa på 3 år…

  • jeppepeppe

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 18:37

    Har haft en Gath i någhra år nu och är supernöjd med den. Den kostar något mer men jag gillar att den är såpass liten som den är. Hjälper även mot småsmällar som man drabbas av lite då och då… 😉

  • raggi-man

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 06:09

    jag gick och köpte mig en pro tec i fredags, ded risk att bli tagen för tysk skyttegravs soldat. men safety firts

  • rooster

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 08:07

    Måste väl funka med en gammal Jofa-hjälm?

  • mangs

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:36

    Kör också med en Gath- hjälm sedan ett par veckor tillbaka. Helnöjd. Redan haft nytta av den ett par gånger, nu senast när vinden tog brädan i vattnet och flippande den rätt i huvudet på mig där jag simmade helt fridfullt… Inte en såpass smäll att jag hade tuppat av tror jag, men känts hade det ju definitivt.

    Så nu får nog hjälmen vara på tror jag, skulle kännas rätt fånigt om det hände nåt nu när man ändå införskaffat en och inte haft den på sig…

  • frippe75

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 11:33

    @Jesper_B 474729 wrote:

    Använd hjälm!

    /JB

    Dina inlägg måste man ju tolka jämt … kan du inte vara lite tydligare.. Jag känner att det anas sarkasm/ironi eller bara lite faderskaps-utövande åt ungdomen (läs 30plus) hahaha

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.