Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

  • frippe75

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 11:51

    @frippe75 475357 wrote:

    Dina inlägg måste man ju tolka jämt … kan du inte vara lite tydligare.. Jag känner att det anas sarkasm/ironi eller bara lite faderskaps-utövande åt ungdomen (läs 30plus) hahaha

    Aha.. nu kom jag på det.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52707&highlight=hj%E4lm

    En gammal goding.

    Men du ska skriva “Bär hjälm!” för att vara konsekvent… Eller är du inte det??

  • johanc

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 18:25

    @räggi man 475284 wrote:

    jag gick och köpte mig en pro tec i fredags, ded risk att bli tagen för tysk skyttegravs soldat. men safety firts

    Nä… Protec levererar åt Navy Seals och Delta Force. Risken är snarare att någon vilseblåst Jihadist klipper dig…

    😉

    JohanC

  • Kjello

    Gäst
    16 juni, 2008 vid 18:38
    frippe75;475361 wrote:
    Aha.. nu kom jag på det.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52707&highlight=hj%E4lm

    En gammal goding.

    Men du ska skriva “Bär hjälm!” för att vara konsekvent… Eller är du inte det??

    Ja ska man tänka så då tänker jag på hur livsfarligt det kändes att bara bada & dyka i cabs, trots klart vatten så man kunde spana upp efter fenor mm.
    Jag tror man bör ha dykartuber med när man flyger, inte bara flytväst. och vem vet man kanske alltid bör ha en fallskärm på ryggen.
    För att inte tala om bransläckare mm.
    Duas18.jpg

  • raggi-man

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 08:08
    Jeppepeppe;475195 wrote:
    Har haft en Gath i någhra år nu och är supernöjd med den. Den kostar något mer men jag gillar att den är såpass liten som den är. Hjälper även mot småsmällar som man drabbas av lite då och då… 😉

    Men du har den inte på alltid va??

  • calle_b

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 13:51

    Helloj! Går i hjälmtankar, och då framförallt Gath som ser ut att ha det jag behöver. Öronskydd, av på, och strömlinjeformad… 😉

    Hur vet jag vilken storlek som passar?

  • cosmosurfer

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 14:36

    Glömde min för två år sedan i Habo Ljung. Är det någon av de gråa Gathhjälmarna som åker runt där nu som kanske är min?

  • rabbit

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 15:48

    Är inte gath-hjälmens konstruktion, i pannan, en kompromiss för att, ffa vågsurfare, skall kunna trycka sig nära brädan när de paddlar ut?

    Att använda en hjälm som inte skyddar pannan, när man inte behöver “funktionaliteten”, känns lite dumt?

    Eller har jag missat nåt? 🙂

    -peace
    /r

  • woodleaflay

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 17:25

    @Calle_B 475726 wrote:

    Helloj! Går i hjälmtankar, och då framförallt Gath som ser ut att ha det jag behöver. Öronskydd, av på, och strömlinjeformad… 😉

    Hur vet jag vilken storlek som passar?

    Du provar och känner om den sitter bra. Om den trycker över öronen är den för liten. Om den snurar runt när du ruskar på huvudet är den för stor. Fler frågor? 😉

  • calle_b

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 21:27

    hade hoppats på någonsorts måttande, då jag bor i Ume-city, mij veterligen utan Gath-leverantörer…

  • calle_b

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 21:29

    jämt måste man göra allting själv… Konfen, jag är besviken 😉

    http://www.gathsports.com/productsingle.php?id=5

  • jester

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 06:33

    Den som söker, han finner… Gammalt känt Konf-ordspråk… 😀

  • Kjello

    Gäst
    18 juni, 2008 vid 07:08
    rabbit;475758 wrote:
    Är inte gath-hjälmens konstruktion, i pannan, en kompromiss för att, ffa vågsurfare, skall kunna trycka sig nära brädan när de paddlar ut?

    Att använda en hjälm som inte skyddar pannan, när man inte behöver “funktionaliteten”, känns lite dumt?

    Eller har jag missat nåt? 🙂

    -peace
    /r

    Håller med (såg bilderna) den skyddar ju inget alls framtill, verkligen fel för kite & vindsurf.
    imp_wheel.gif

  • johanc

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 17:27

    Oooooh!!

    Pax för den med Smoke convertible visor! Den och Finians silverdräkt så kommer man att se ut som RoboSurfer!

    🙂

    JohanC

  • s

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 20:15

    Själv har jag fått order från doktorn pga “surfers ear”, dvs nedsatt hörsel pga vind och vatten i öronen hela tiden. Jag har fått sämre hörsel senaste åren och mina örongångar blir trängre. Jag använder redan vattentät öronplugg på ena örat pga spräckt trumhinna men kan inte köra med plugg på båda för då blir jag helt burkig, instängd och tappar surfkänslan. Hjälm är lösningen även om den låter en del… Det brusar ju på bra då det blåser men det är inte ljudet som är fara för mina öron utan vinden. Hjälmen har ju en bonus att den är bra om man slår i hjärnan.

    /Staffan

  • blackadder

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 07:51

    @räggi man 474667 wrote:

    kanske en dum fråga, men i och med att hjälmen har en viss flyt förmåga så har jag varit lite rädd att använda en pga. wiplash skador. Jag menar att dunsar du i vattnet med en herre jösses fart så sjunker ju kroppen bra mycket fortare än skalle(hjälm)

    Hahaha…. Fysik har väl aldrig varit din grej St… räggi man?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälmtrend!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.