Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en Stockholmare med sin första spot

  • macedu

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 11:00

    Okidok, bra då frugan kan prova att köra lite utan att bli stressad. Och jag tolkar det som att det inte är något häng för ungdomsgäng mm? Ibland är det ju tryggare med lite “runt omkring”.
    Tanken är att hitta lite spots för mig i första hand men där familjen även kan “relaxa” även om det blåser lite.
    Stort tack… fel “lina” att köra detta på så jag startar en vid sidan och ser hur den går.

    MVH
    marcus eduards

  • macedu

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 11:07

    kollade kartan
    Muskö strand mao?

    Snett vänster norr ovan stora och lilla ballricken?
    Man kan se att det är en väg som går ner och till vänster ser man en strand där det på eniro tom finns ett foto :-).

    Såg riktigt fint ut!

    /mac

  • mwp

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 15:19

    Tycker att med lite träning så ska din rocket räcka. För om du väger ca 80 kg så har du 45l till godo på din brädan som trots allt är 69cm bred.
    /M

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 17:03

    MacEdu – Innanför Balrikarna ja men man kommer inte ut ända förbi Lövagsberget till Långnabba utan hamnar innanför Bruksholmen. Jag käkar upp en fotstropp om inte Din familj trivs där en solig dag!😄😄😄

  • satlinkan

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 23:05

    Idag har jag haft min första dag med vind. Jag tror inte det är problem med storleken från ett “sjunka/balans”-perspektiv. Jag har lyckats dra rigg superbra med mina mått mätt. Däremot är det ju svårt att surfa…
    1. jag har väl gjort typ minst tio kastfall idag då jag inte ens hunnit tänka att detta kanske gör ont innan jag ligger i vattnet, med en ganska så sjön flygtur, i sele. Har kört med 7.0.
    2. Hur tar man höjd? Fattar det bara inte. jag kan bara inte komma på hur man gör. När jag är på väg upp i planing och kliver bak på brädan går brädan upp i vindöga och jag tappar farten. Eller, om jag går ner i vind för att få fart – då får jag ju ingen höjd. När jag försöker komma riktigt långt bak och “hänga” i selen, upp i vind… Mycket svårt.
    3. Hur kommer man in i stropparna? När det börjar ta fart flyttar jag bakåt, då går brädan upp i vind och jag tappar fart. Känns som att jag gör ett fundamentalt fel.
    4. När brädan går upp i planing “svajar” det till – som ett snabbt S – kastfall eller plask i vattnet. Är det för att jag inte har kommit i stropparna och kan få lite styrsel?

    Men, det är kanske så det ska vara att vara nybörjare!

    /en lycklig värdelös planare (planade för första gången idag!)
    såååå fett 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 06:56

    Satlinkan – Tänk på att Rom inte byggdes på en dag! Vad gäller Dina frågeställningar så tror jag att Du hittar det mesta på nätet och en hel del i redan befintliga trådar här på Surfzone. Du kan ju börja med:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?76073-Utförliga-tips-på-att-segla-mot-vinden-sökes!

  • irieman

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 10:42

    @satlinkan 713956 wrote:

    Idag har jag haft min första dag med vind. Jag tror inte det är problem med storleken från ett “sjunka/balans”-perspektiv. Jag har lyckats dra rigg superbra med mina mått mätt. Däremot är det ju svårt att surfa…
    1. jag har väl gjort typ minst tio kastfall idag då jag inte ens hunnit tänka att detta kanske gör ont innan jag ligger i vattnet, med en ganska så sjön flygtur, i sele. Har kört med 7.0.
    2. Hur tar man höjd? Fattar det bara inte. jag kan bara inte komma på hur man gör. När jag är på väg upp i planing och kliver bak på brädan går brädan upp i vindöga och jag tappar farten. Eller, om jag går ner i vind för att få fart – då får jag ju ingen höjd. När jag försöker komma riktigt långt bak och “hänga” i selen, upp i vind… Mycket svårt.
    3. Hur kommer man in i stropparna? När det börjar ta fart flyttar jag bakåt, då går brädan upp i vind och jag tappar fart. Känns som att jag gör ett fundamentalt fel.
    4. När brädan går upp i planing “svajar” det till – som ett snabbt S – kastfall eller plask i vattnet. Är det för att jag inte har kommit i stropparna och kan få lite styrsel?

    Men, det är kanske så det ska vara att vara nybörjare!

    /en lycklig värdelös planare (planade för första gången idag!)
    såååå fett 😉

    Grattis till första planingen! Efter det brukar en vindsurfare vara fast i ett livslångt beroende, det är en drog! 🙂

    När det gäller fotstropparna så brukar det mest effektiva sättet vara att först haka i hängselen, därefter främre fotstroppen och därefter bakre. Man kan se de som olika växlar:

    Växel 1: Få brädan att åka framåt och inte upp mot vind eller driva sidledes.
    Växel 2: Haka i hängselen och ta ganska mycket vikt i bommen i selen och inte så mycket med händerna, detta hjälper att få tryck på mastfoten. Som någon sa, “The holy arch of windsurfing is MFP (Mast Foot Pressure)”. Med bra mastfotstryck så for du brädan att gå framåt även fast du kliver bak på brädan.
    Växel 3: Kliv i främre fotstroppen, farten ökar ytterligare, även kastfallsrisken kan öka ifall man gör fel. Försök att hålla brädan plan genom att trycka med tårna. Här kan det vara bra i början att köra med fotstropparna lite längre in på brädan ifall den möjligheten finns.
    Växel 4: Kliv i bakre fotstroppen. Nu krävs det ganska bra fart så att man inte direkt lovar upp mot vind. Detta är väl den vanskligaste momentet innan man kommer upp i planing, när man ska in i bakre fotstroppen så behöver man ju lyfta eller i alla fall lätta på trycket på bakfoten för att komma in i stroppen vilket gör att man är väldigt exponerad för ett kastfall just vid det momentet.
    Växel 5: Skota in och ta fart! Nu har brädan dig vart brädan vill ha dig, i stropparna för ett bra tryck mot fenan, hängandes ut från brädan i hängselen för ett bra mastfotstryck. Nu kan du börja styra med fötterna.

    Finns såklart andra sätt att göra detta på, t ex att ta bakre foten först för att ankra upp den foten och minska risken för kastfall. Eller att ta stropparna före hängselen funkar också. Jag brukar när jag är lite överriggad vattenstarta i stropparna så är det bara att haka i hängselen när man kommer upp, då är man iväg väldigt snabbt. Men jag tror det jag beskrev ovan är det mest effektiva. Ingenting jag har hittat på utan det kommer från artiklar av alla de engelska surfinstruktörerna som skriver i Boards och Windsurf. Kolla gärna in artiklar av Simon Bornhoft, Peter Hart, Guy Cribb och Jem Hall när det gäller detta, där finns mycket matnyttigt.

    Hängselen ska man inte först och främst se på som en avlastare för armarna utan den är framförallt till för att få MFP, alltså en väldigt viktig del av planingsstansen.

    När det gäller planing: när jag kör med gps så märker jag att brädan går upp i någon sorts halvplaning redan i 12-13 knops fart, men det är väl runt 17-18 knop och uppåt som det känns som rejäl planing. Med freeridegrejjer och en hyfsat duktig seglare så är det hyfsat vanligt att ligga mellan 22-25 knop. Närmare 30 knop går också bra att komma upp i vid rätta förutsättningar. Sedan över 30 knop så är det “scary fast!”. Världsrekordet är över 50 knop!

  • satlinkan

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 13:05

    Ett stort tack.
    /Fredrik

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en Stockholmare med sin första spot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.